Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1474 ggr
Glaze
0

Avsvalningstemperatur

Hej!

På min temperatur automatik så ställer jag ju in tex topptemperatur och utjämningstid. Men så finns det en sista som är när ugnen ska svalna av. Vad för tid/temp ska jag ställa in på där? Bränner skröj till ca 950 gr och glasyr till ca 1270 gr.

Denna kommentar har tagits bort.
Månvind
2

avsvalningstemperatur/schema är något som diskuteras flitigt utomlands. Jag använder det alltid. Det ger ofta stor skillnad i yta och färg  - till det bättre.  

här är en länk till ett schema: https://digitalfire.com/4sight/firingschedule/mastering_glazes_cone_6_firing_schedule_83.html

här är en länk till några diskussioner samt bilder på skillnader snabb vs slow cooling: http://cone6pots.ning.com/forum/topics/slow-cooling

Länkarna  gäller glasyrer cone 6, men det går att ställa in för alla temperaturer.

[rolnor]
1

Bromsar man avsvalningen så blir det större kristaller i Kristallglasyrer och glasyrer med mycker järn kan få kraftigare röd färg vet jag.

Ulla
0

De flesta som bränner vanliga skröj- och glasyrbränningar brukar inte ha någon kontrollerad avsvalning. Efter utjämningstiden får ugnen svalna tills det är dags att öppna den.

Intressant att höra att man kan få stor skillnad i färger och yta när man följer ett avsvalningsschema. Trodde att det mest användes för Kristallglasyrer, men där ser man så litet man vet.

Tack för länkarna!

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Glaze
0

Hej!

Ja det blev ju intressant detta! Jag ska bara bränna in en helt ny ugn idag, så då tror jag att vi kör på avsvalning "utan kontroll". Men tusen tack för alla svar!

Kommer definitivt bli en mer kontrollerad avsvalning framöver, då jag nu förstår att det kan avgöra resultatet mycket!

Tack!

j-aan
2

Avkylningstiden har stor betydelse för många glasyrer. Jag tar Nukaglasyr som exempel. Kyler man den extremt snabbt blir den klar som vatten medans en normal kyltid gör den täckande vit.