Keramik iFokus

Keramik

Etikett: keramikugnar
Läst 2256 ggr
Askungen
0

AKUT! UGNSPROBLEM! Felmeddelande trots nya element

Har en scandiovrn toppmatad 100 l från Cebex som hittills gått som en klocka. Nu började det med F1 felmeddelande vid skröj. Antog element var av o passade på att byta alla. Körde en provugn igår med topp temp 1220. Men, visas fortfarande felmeddelande F 1, glasyrerna torra, verkarsom den gått upp till ca 4-500 grader sedan slagits av. Vad är detta? Är det en säkring som gått? I så fall vart, eller något annat? Kan detta hända om elementen blivit inkopplade fel? Hoppad på svar från Bosse! 🙏🏼😍🙋🏻Behöver nog kommaen elektriker!

Ingvar.B
1

Har du kollat säkringarna i säkringsskåpet.

Askungen
0

Det är såklart vad jag borde tänkt på direkt, men kom på det för en stund sedan! Mitt säkringsskåp sitter nämligen i ett låst allmänutrymme och får därför ringa dit folk o kolla åt mig. Så det har jag gjort nu o hoppas på att det är där som felet sitter. Kontaktade leverantören, som annars får skicka en elektriker.

Askungen
0

Tack för svar förresten Ingvar.B😊 Får avvakta till de kommer o kollar, blir troligen inte förrän imorgon, förrän jag vet om det är säkringen i säkringsskåpet som felar eller inte.😬

Ingvar.B
1

Om inte det är felet, går det bra att kontakta mig, så kanske jag kan hjälpa dig. 

070-5311559

ler
0

Låter totalt tokigt att du inte har tillgång till säkringarna själv!!!!!

Askungen
0

Tack va snällt Ingvar B, 😊! Jag återkommer ! Ler - låter knasigt men är en speciallösning som jag fått av hyresvärden. Dock sitter säkringsskåpet i pannrummet så det är förståeligt att jag inte kan ha egen nyckel dit. Detta är 2:a ggn på 25 år som det händer, typiskt nog när en har bråttom att leverera. Tackar för att jag endast körde en provugn, allt blev ju som torrt knaster. 😫😫😫

Askungen
0

Fick precis samtal att de bytt säkringen nu! Tjoho, ska genast sätta igång ugnen igen får vi se hur det funkar! 😊🙏🏼

Ride84XL
1

Du får skaffa en rejäl kofot tills nästa gång 😃 

Det där med hyresvärdar som låser in huvudsäkringar är ett jävla oskick. I en lägenhet när jag bodde med min morsa förut, så blev det kortslutning i en spisplatta (ett fel som redan fanns där när vi flyttade in - när man drog på ett visst värmeläge så "poff"). Det ledde till att vi fick va utan ström på 1 eller 2 faser en hel helg (det hände såklart en fredag kväll).

Där jag bor nu så har jag samma hyresvärd - men jag vet hur man petar upp låset så jag har ändå tillgång till min mätare och huvudsäkringar. Helt sjukt ju att behöva kalla på värden för en sån löjlig sak som att byta en säkring och sen då att man kan få va utan ström tills dom behagar komma. Dessutom förekommer det att hyresvärdar "saltar" elräkningen i vetskap om att man inte kan kolla sin mätare

Askungen
1

UPPDATERING😊 Allt gått bra och ugnen funkar fint! Ride 84XL - haha, nej då ingen fara att ringa fastis hos mig!

Ulla
0

Tur att det löste sig för dig. Inte kul när det strular.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_