Vitt tennglasyr
Efterfrågar en idiotsäker vit tennglasyr att bränna i ca 1260 grader.

Leach cone 8 glasyr: 40 natronfältspat, 30 kvarts, 20 krita, 10 kaolin. Så är den i original, transparent blank. Jag tycker den är jättebra.
Sen kan du ha i tennoxid eller zirkonoxid så mycket du tycker att du vill ha. Börja med några procent och höj varefter om du tycker det behövs. Men jag tycker den är helt OK som den är också.

Tack, min köppeglasyr som jag anv på insidor är svårglaserad. Ska testa att blanda egen.

Jag är total nybörjare på detta med att blanda glasyrer, men nu har jag testat Leach cone 8 glasyr som blir transparent blank. Den blev jättebra! För att sedan göra den vit, blandade jag i 5 % tennoxid, och den blev bara en aningens vit. Är det någon som har blandat denna glasyr som vet hur mycket tennoxid man måste blanda i för att det vita skall bli täckande? Hälsningar Lotta
Jag har inte blandat den glasyren men sett andra glasyrer med 10 - 12% tennoxid i. Så testa att ha i mera av oxiden.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Jag tycker ofta tenn har en tendens att bli lite transperant på stengods. Zirkonsilikat täcker bättre. Är det själva tenoxiden man vill ha kan man kombinera tenn och zirkon.
Sen ska man ju inte glömma att om man utöver tenn/zirkon har ytterligare färgande oxider i, så framstår ju glasyren oftast som lite mer opak, än den gör om man endast endast har de vitfärgande oxiderna i.
Pussvit: Oxidation 1260-1280 ca enkel, lite dyr men bra.
51,6 Kalifältspat
23,8 Kvartz
12,4 Krita
5,0 Zinkoxid
4,8 Kaolin
2,3 Litiumkarbonat
+ 8,0 Tennoxid

Rekommenderar också Pussvit! Lägg till lite kobolt och eller koppar och du får fina blå och turkosa pastelliga glasyrer.

Jag har gjort prov på en tennglasyr nu. Tillsatte 8% tennoxid till min vanliga basglasyr. Vi får se hur det blir. Det är ju smidigt om jag kan få till en med samma bas som mina andra glasyrer. Det blir färre råämnen att ha hemma.
Pussvit låter gulligt annars….
Har funderat på det här med zirkonsilikat och undrar hur man doserar det?Tex tar man samma som tenn i % eller mer/mindre .Behöver man kanske sitta och räkna ner det?

man behöver mer, vet ej hu mycket mer. Dubbla?
Vilken speciell egenskap har tenn?
Jag såg en sån fin glasyr som bruzaPetra hade och frågade efter recept, vilket jag fick
Det var en vit tennglasyr. Vad är skillnaden på det jämfört med en vit utan tenn?(har ju inte blandat mina egna förut och saknar utbildning förutom kvällskurser..så det här med kemi är ju inte min starka sida.
Om det är Ok med dig bruzaPetra kan jag kanske lägga ut din??Men jag frågar först…

Självklart får du det! Det är Fyles tennglasyr så jag vart också glad som hittade det
Jag tycker personligen att Zirkon ger en helt annan vithet än tennet, tiil det sämre… Den vita ser liksom mer plastig eller platt ut på nåt vis. Men det är ju en smaksak! Runt 12-15 procent brukar väl vara helt täckande av Zirkonet. Men sen kan det behövas mindre också om glasyren innehåller ämnen som själva ger opacitet.
Ok , här kommer bruzaPetras vita tennglasyr(för den som inte hittat den redan) 1260g.
fältspat 45, kvarts 25, zinkoxid 10, krita10,tennoxid10
Tack än en gång Petra!

>>>>>>>>"Rakulotta" :
Tycker tenn skiljer sig från zink, och zirkon ifråga om vithet, blankhet, och blir inte täckande på samma sätt som vid höga temperaturer, tycker jag. Svårt att förklara helt, men man ser det om man tillsätter några procent av de olika ämnena i samma glasyr.
Tillsammans med krom kan tenn bilda rödaktiga/rosa fäger, vilket mig vetligen inte är möjligt med enbart zink, eller zirkon.
Jag har också en tenn-koppar-glasyr, som inte får samma effekt med zirkon, eller zink - tror jag i alla fall……
Dom olika oxiderna skall visst påverka andra färgande oxider på olika sätt också, enligt böckerna, men jag har inte själv koll på det riktigt - vet bara att dom funkar olika i en rad situationer.
Slutligen använder man ju Tennglasyrer till majolika. (Fast nu snackar vi ju lergods förståss….) precis VARFÖR man avänder tenn i detta sammanhang vet jag inte - men tenn ska det visst vara……! Jag har aldrig själv försökt mig på majolika. Det är bara något jag hört, och läst, så jag ska inte göra mig klokare på den saken än jag är - men jag natar at det måste vara någon anledning till det.
tack för svaret….man lär sig mycket här på forumet. med risk för att verka dum…men har hört ordet majolika men vet inte vad det är…så nu blev jag lite nyfiken igen??

Majolka är en överglasyrteknink. Den används på vitt tenglaserad lergodslera. Ofta är det tal om väldigt färggranna och förhålandevis detalierade målningar. Ofta ger målningarna, på den tennvita skärven ett väldigt kallt, porlinslikande uttryck, och traditionellt har man inte varit rädd för att överdekorera…….
Emellertid bjuder också traditionen att måla i en slags
"bonnig" naiv stil, som jag sällan har sett på den ofta mer "förfinade" porslinsmålningen. Nämnda stil räddar den stilen från att bli lika steril som porslinsmålandet blir i de mest hårresande fallen. Ofta är nog stilen mer charmig, än egentligt vacker, om du frågar mig…..
Därmed inte sagt att det inte finns pärlor givetvis, men den expressivt inriktade keramikern, har nog en tendens at höja lite på ögonbrynen en gång imellanåt.
Stilen förknippas ofta med länderna omkring medelhavet - inte minst Spanien. I Italien heter det fajance, om jag inte har missförstått något.
Jag tror jag har hört nånstans att fajance egentligen kom till så, att man försökte imitera posrlin, som inte fanns i Europa vid den tiden, men som var känt från Kina. Men dom orden ska du ta med en nypa salt, för jag minns inte var, och kan inte dokumnetera påståndet just nu.
Om du bild-googlar på orden "majolika", och "fajance", får du upp en massa exempel. skriv gärna och tala om om du tycker jag ger en orätvis bild av teknikerna. Egentligen är jag nog inte FULLT så negativ som det kanske låter. Det är bara TENDENSER jag talar om - inte så mycket slutgiltiga, objektiva sanningar, om välden och dess tillstånd. ;-)))