Vitt tennglasyr
Efterfrågar en idiotsäker vit tennglasyr att bränna i ca 1260 grader.

Leach cone 8 glasyr: 40 natronfältspat, 30 kvarts, 20 krita, 10 kaolin. Så är den i original, transparent blank. Jag tycker den är jättebra.
Sen kan du ha i tennoxid eller zirkonoxid så mycket du tycker att du vill ha. Börja med några procent och höj varefter om du tycker det behövs. Men jag tycker den är helt OK som den är också.

Tack, min köppeglasyr som jag anv på insidor är svårglaserad. Ska testa att blanda egen.

Jag är total nybörjare på detta med att blanda glasyrer, men nu har jag testat Leach cone 8 glasyr som blir transparent blank. Den blev jättebra! För att sedan göra den vit, blandade jag i 5 % tennoxid, och den blev bara en aningens vit. Är det någon som har blandat denna glasyr som vet hur mycket tennoxid man måste blanda i för att det vita skall bli täckande? Hälsningar Lotta
Jag har inte blandat den glasyren men sett andra glasyrer med 10 - 12% tennoxid i. Så testa att ha i mera av oxiden.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Jag tycker ofta tenn har en tendens att bli lite transperant på stengods. Zirkonsilikat täcker bättre. Är det själva tenoxiden man vill ha kan man kombinera tenn och zirkon.
Sen ska man ju inte glömma att om man utöver tenn/zirkon har ytterligare färgande oxider i, så framstår ju glasyren oftast som lite mer opak, än den gör om man endast endast har de vitfärgande oxiderna i.
Pussvit: Oxidation 1260-1280 ca enkel, lite dyr men bra.
51,6 Kalifältspat
23,8 Kvartz
12,4 Krita
5,0 Zinkoxid
4,8 Kaolin
2,3 Litiumkarbonat
+ 8,0 Tennoxid

Rekommenderar också Pussvit! Lägg till lite kobolt och eller koppar och du får fina blå och turkosa pastelliga glasyrer.

Jag har gjort prov på en tennglasyr nu. Tillsatte 8% tennoxid till min vanliga basglasyr. Vi får se hur det blir. Det är ju smidigt om jag kan få till en med samma bas som mina andra glasyrer. Det blir färre råämnen att ha hemma.
Pussvit låter gulligt annars….