Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 2633 ggr
ijonsson
0

Sån vi inte kan...

Läste i en annan tråd att någon tyckte att man upptäcker mycket man inte kan när man läser alla svar. Håller med… bättre innan jag inte visste att det var så mycket jag inte kunde… Ändå har det fungerat bra för mej att tjäna pengar på keramiken i 15 år…

Nu ska jag erkänna en sak jag aldrig kunnat och inte ens visste att jag borde kunna - flyttal! De skolor jag gått (Keramisk tillverkning ,Hbg bla) har vi aldrig använt oss av flyttal och det har gått bra ändå. Är det nåt jag borde kunna tror ni?

Du som jobbat länge med keramik - har du upptäckt något du inte visste att du borde kunna - här på forumet?

camsa
0

Läste precis en tråd om att göra avgjutningar….det enda jag varit med om i gips är smurfar som man hällde gips i en gummi form när jag var liten. Kopplar inte hur man gör två delar… hmmmm. Önskar det fanns någon keramik räv jag kunde kolla in i arbete. Men avgjutning skulle klart spara tid och ge mer av det som blir lyckat.

Herregud jag lär mig nytt varje dag om keramik, teknik, form, handgrepp…Håller på att beställa min första ugn och det känns lite som…borde jag… vad kan jag om det egentligen…Men jag ÄR lärbar även om självförtroendet vacklar i bland! Camsa

susanne.k.wall
0

Jag har lärt mig mycket om salt/sodabränning. Och fått massa tips till intressanta länkar. Och el. Ja, listan kan nog bli lång…

Vanja-K
0

Förstår inte riktigt.iJonsson Ska det vara lite ironi??  Jag har också arbetat 15-20 år med keramik. Ioch försig har jag inte sålt mina alster speciellt mycket.  Men jag har haft keramikkurser.Jag tycker nog att jag lärt mig en del av denna sait. Oj, oj man lär så länge man lever. Om man inte tycket att man lär sig något nytt så kan man ju låta bli att läsa. Det som är bra med trådarna är att det finns nya saker man inte provat. För mig är det utmärkt för jag testar olika slags bränningar. de keramiker jag känner ger mig nya kunskaper som jag i min tur kanskae lär andra som är nyfikna på nya saker.

Tur att vi alla tycker olika.Tummen upp för oss alla som inte tycker att vi har alla kunskaper.Flört Hurra för de som är nyfikna!

helenahenstedt
0

Jag uppfattar ijonsson inte alls ironisk, jag tror du missförstår henne. Snarare handlar det nog om fascinationen (svårstavat) över keramikens alla spektra, att det fortfarande finns så mycket att lära. För mig är det en stor del i min kärlek till keramiken, att det finns nya upptäckter att göra hela tiden. Jag tror att de som tycker att de har alla kunskaper inte är inne på denna sajt!

susanne.k.wall
0

Jag hoppas verkligen jag aldrig kommer dit då jag tycker jag inte har mer att lära mig. Fy vad trist det låter att inte vara nyfiken längre.

Vanja-K
0

#4mmmmmmmmmmmm, kanske jag missuppfattade. men lätt att tolka så.

peeolina
0

Jag anser att varje dag och varje elev är min lärare, förstå mig rätt…det är samspelet och erfarenheten av det skapta och de egna misstagen som är den hårdaste av lärarna…..tappa suget…nej aldrig, (lite trött ibland bara, men det är nog bara åldern) blir mer och mer nyfiken ju mer jag håller på.

LarsT
0

Den enda som vet om det är ironi är väl författaren ? Är du ironisk ?

Det finns säkert många som hållit på hela livet och levt på att sälja krukor och hålla kurser utan att veta mer än de grundläggande sakerna som att man jobbar i lera x och köper färdigblandad glasyr Y och ställer in automatiken och trycker på knappen. Och det är väl inget fel i det så länge alla är glada o nöjda.

Det är först när man blir sugen på att ta steget utanför ramarna som det kan va bra att få lite mer kunskaper om vad som ligger bakom. Att ha koll på vilket flyttal man har på sina glasyrer är ju bra om det börjar strula och man letar efter orsakerna. Blandar man alltid samma mängd vatten till samma mängd torrvara är det i princip samma sak som ett flyttal. Jag har aldrig brytt mig om flyttal till mina glasyrer utan kört med handdopp o erfarenhet istället. Men har man inte tränat upp den känslan och känner sig osäker är det ett enkelt och billigt sätt att veta hur tjock man har blandat glasyren. Många glasyrer blir väldigt olika beroende på tjocklek. Ett lysande exempel är de röda glasyrerna som inte blir så himla röda när de ligger för tunt och rinner när det blir för tjockt. Många har också problem med dem och skyller då på glasyren eller leran eller ugnen o.s.v. Visst, har man alltid samma mängd vatten så…men sen glömmer man locket och vattnet avdunstar och var är man då ? Hur mycket ska man hälla i ?

Att sky kunskaper är att sky utveckling. Det är först när du har ordentliga, djupa kunskaper i ett ämne som du verkligen kan göra det till ditt eget och utveckla just din tolkning av detsamma, jmfr Hamada. Tycker jag, ialla fall.

Dessutom är kunskaper ett sätt att göra saker billigare och ibland bättre, för de som är intresserade av det. Vet man inte hamnar man lätt i klorna på "försäljare" och tar mycket för givet. Vet man så kan man mixtra till saker själv istället för att bli påtutad dyra produkter och åtminstone jag tycker att det ligger en stor glädje i att t.ex. blanda Min Egen Väggfärg eller Min Egen Glasyr.

Om nu ijonssons inlägg är ironiskt så kan man ställa sig frågan vad man då ska ha iFokus till om det inte är för att sprida och dela kunskap ? Vad tycker du ijonsson ?

ijonsson
0

Nej nej jag är inte ironisk! Jag är paff o förvånad över att jag klarat mej så länge på de kunskaper jag har och GLAD över att detta forum finns så att jag upptäckt att ni alla är så givmilda med era kunskaper. (Ärligt talat är jag i princip aldrig ironisk då jag tycker det är en trist egenskap, konstigt att ni uppfattade det som ironi) Varför är det så lätt att tolka saker negativt?

#4 Du har uppfattat det hela helt rätt! Tack! Jag är definitivt nyfiken o läraktig i mitt sinne. Jag skrev väl inte i mitt inlägg att jag har alla kunskaper? Tvärtom - jag skrev ju om sånt jag INTE kan ännu…

Vanja-K
0

Tänk så fel det kan bli beroende på hur man skriver.Det var lätt att tolka ditt skrivande som om du kunde allt. Trevligt att du tillhör skaran som vill lära mer. Jag tycker också att alla som skriver i detta forum är mycket generösa med sina kunskaper.Att dela med sig.Till alla som är nyfikna på mer kunskaper och få ta del av andras fel är också något man lär sig av.

ijonsson
0

#10 Tack Vanja för ditt svar. Har gått och varit lite bekymmrad i em när ni trodde att jag var en besservisser… Långt där ifrån!/iréne

Hubert
0

Kan det inte vara så att man går i sin kunskap och för att driva vidare till nästa så behöver man en viss stabilitet i detta gamla fö att lägga till det nya. Keramik är ju så många områden och det går ju verkligen att vara i några delar och klara sig på det men sen otroligt spännande att gå vidare till nästa och nästa! För när jag började så var det alldeles för mycket att börja med allt på en gång för mig i alla fall. Kan kanske vara i tiden att vi har en bild av att allt ska komma på en gång.

Tror däremot att det är bra att bli stabil och "hemma" i en del för att sen fortsätta att lägga till nya kunskaper. Så har jag kännt det i alla fall. Och självklart att känna passion för det nya så det är kul!

Det gäller nog vad som helst i livet.Glad

EvaLeraMM
0

ijonsson, jag trodde inte du var ironisk. Ironi går nästan aldrig hem när man skriver för då missar mottagaren de himlande ögonen t ex. Så jag är aldrig ironisk när jag skriver men i mellanåt när jag pratar med någon. Du hade en undran om flyttal och jag kör med flyttal. Praktiskt, som någon skrev, när man måste börja felsöka om glasyren krånglar.

ijonsson
0

#12 Bra skrivet Hubert! Så är det ju, att stå stadigt på ena foten innan du tar nästa steg… Kanske är lätt hänt att man vill springa framåt - är stegen då alltför vingliga blir det inget bra… Nu var detta en bildlig liknelse så att ingen tror att jag menar bokstavligt…