Val av keramikugn!
Hej,
Jag vore tacksam om någon kan vägleda mig till rätt beslut då jag brottas med stor beslutsamhetsångest just nu:)
Står inför ugnsköp och har landat på att det blir en ny och sannolikt av märket Rhode. Jag har dock väldigt svårt att välja mellan toppmatad Rhode TE95S och RhodeTE100MCC+. Innermåtten är desamma och båda kräver 16A och har 7,3 resp. 7 kWh Power. Båda utbyggbara med extraring. Det som verkar skilja är att en har bottenelement och är tjockare isolerad och lite proffsigare medan den andra är något enklare variant men ändå jättebra vad jag förstått. Det som gör mig så fundersam är att TE-S har en sk: temp. in continous use på 1250 C och MCC+ har 1200C. Max temp är 1320C på båda. Jag är relativt nyfrälst keramiker och kommer att vilja utvecklas inom detta under överskådlig tid och därför känns det extra viktigt att jag får en ugn som inte kommer att begränsa mig framöver. Jag jobbar nu i stengods men kan ju vilja jobba med tex porslin senare som kan behöva högre temperaturer om jag förstått rätt. Jag vill dock inte betala mer än jag behöver för att täcka mina behov. Det gör mig rådvill är att vissa sagt att MCC+ klarar mina behov och andra att man inte ska köra upp den över 1200C. I mina ögon går man nästan jämt över 1200C ( ofta 1280C )glaseringsbränning. Betyder detta att jag bör ta TE-S modellen istället för den billigare MCC+ serien?
Vore så tacksam för lite vägledning i frågan.
Vänliga hälsningar
Maria N
Wow..! Det här är första gången (tror jag) som någon "vågat" ange lämpligt temperaturområde "in continous use" i stället för att bara ståta med ett högt "T-max", som inte säger oss särskilt mycket. Sådan här information tydliggör skillnaden mellan rena "lågbudgetugnar" och de som är "litet bättre"…..något som då och då diskuteras här på forumet.
Vi gör en jämförelse med bilar: Om du vill köpa en bil för daglig användning på motorvägen i 120-130 km/h, bör du nog inte välja en gammal VW-bubbla….. Men, invänder någon, den har ju en toppfart på 120-130 km/h enligt broschyren….. Svaret är att "bubblan" snart kommer att vara slutkörd om den används på det sättet, dvs alltid pressad till max….. En VW-bubbla är inte konstruerad för en sådan hastighet "in continous use" trots broschyrens "max"-siffra, som givetvis inte är någon lögn, men som innehåller en viss "bortkollringsfaktor"…. Fordonets toppfart är en uppgift som man inte bör låta sig bländas av…!
Om du tänker bränna stengods runt käglorna 6-7-8, föreslår jag att du tveklöst väljer den "bättre" av de här ugnarna. Om den nu har en litet högre prislapp, kommer du att spara in de pengarna över tid, inte minst pga lägre elementförbrukning. Plus, att bränningarna blir mer stabila, och de irriterande avbrotten blir färre….. En av "bonusarna" kan också bli ett något svalare ugnsrum. Man vinner både ekonomi och sinnesfrid…!
Lämpligt brännområde "in continous use" borde bli ett begrepp man talar om mycket mer ofta…..🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)