Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1154 ggr
Aspeqvist
0

Glasyrfråga

Jag ska lergodsbränna med glasyr och undrar om det är lika viktigt med att långsamt ta upp temperaturen som när en skröjbränner? Jag har en gammal ugn med enbart ett vred för 0-100% effekt. jag funderar på om det kan fungera att sätta på max direkt så kanske det inte behöver ta riktigt lika lång tid. Någon kunnig vänlig själ som vet?

ler
0

Du kan köra max effekt, om det är normala grejor så som koppar, skålar och liknande. Men det är så klart bra för glasyren om dom sista hundra graderna tar en timme så att glasyren hinner lägga sig ordentligt.

Aspeqvist
0

Tack! Va bra! Ugnen är så gammal att det definitivt tar mer än en timme att komma upp i de sista hundra graderna. 😊

ler
0

Bra då är det inga problem. Mina ugnar klarar att gå upp till toptemperatur på 20 minuter så det får jag ta hänsyn till vid provbränningar

Aspeqvist
0

Wow, det låter oerhört snabbt. Jag höll på i 11,5 timmar igår med glasyrbränningen och ugnen kämpade sig upp till 1020 grader. Jag måste verkligen köpa en bättre ugn…

Ulla
1

Börja med att titta på elementen. De kanske är slut. Då brukar bränningarna ta längre tid.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
0

Ja det är ju det mest förnuftiga man kan göra. Med undantag av om ugnen är riktigt gammal så isoleringen är för dålig, då lönar det sig rent ekonomiskt att köpa ny ugn. Man får räkna på förbrukningen av ström och så se vad som är bäst. Bränner man bara några få gånger om året så tar det så klart lång tid att förrenta en ny ugn.

Aspeqvist
0

Tack för tips!