Vit stengodsengobe
Hur kan jag blanda till en riktigt täckande vit vit stengodsengobe?
putt så ingen missar!!!!

Porslins engobe är ju riktigt vit och den gör jag utav vanlig porslinslera…
Kan man ha den till stengodslera alltså? Vad mer än Porslinslera, i engoben??

Ja,man kan ha den till stengodslera och den är bara uppslammad och siktad det är inget annat i den förutom vatten då förståss enklast är om du torkar porslinl. först innan du tillsätter vatten
Tack för tips!
Jag använder en vit gjutmassa (pulver) från Dunit, numera Cebex. Upplever att den blir något vitare än "vanlig" engobe och täcker väldigt bra. Men allting är ju relativt och många faktorer spelar ju in…underlag, bräntemp etc. För att den ska funka med salt blandar jag i 7% kvarts vilket också ger ytterligare vithet.
Jag är litet försiktig med porslinsengobe. Den passar inte så bra ihop med alla stengodsleror. Testa med din lera.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jag tror att jag använder vit gjutmassa som någon skrev. Om man använder kaolin. Vad händer då. Läste om detta med kaolin i min amerikanska böcker. Tydligen gjorde de en slip av detta. Hur blir det???
Prova olika porslinsleror. Det är vad pulvernegobe består av också. Kanske är det lättast att köpa färdig engobepulver? Det är mald Porslinslera som brukar funka på allt…
Jag använder en stengodslera från cebex som heter WB04048, torkar och gör engobe av, den blir riktigt vit och fungerar bra på stengodsleror jag har provat.