Keramik iFokus

Keramik

Etikettoff-topic
Läst 3107 ggr
EvaLeraMM
0

Vad gör ni annars?

I undersökningen ”Vad är du för något?” ser jag att många är deltids och hobbykeramiker. Vad gör ni annars? Jag jobbar som AD på en reklambyrå. Skulle vara roligt att få veta vad ni andra gör den tiden ni inte är keramiker. Hur går det att kombinera med keramiken och vad ser ni som fördelarna med att ha ett annat jobb samtidigt?

pyromanen
0

Agronom = lantbruksrådgivare

pluppan
0

Salesengineer

Låter fint när katten sk…Flört

Har nyss börjat med detta (1:a september). Tar fram underlag och säljer stålbaserade grundläggningsprodukter. 

Är ingenjör i botten.

Fördelar = PENGAR! kontakt med andra människor.

Detta jobb är inte lika hektiskt som mitt förra arbete som konsult med många deadlines och övertid. Har nu äntligen gått tillbaka till min deltidstjänst så fredagar är lediga och då försöker jag använda den tiden till keramik när barnen är i skolan.

poja
0

Två kvällar i veckan och en helg i månaden åker jag till mitt arbete på ett kulturhus i Biskopsgården där jag tillsammans med ungdomarna skall få "Huset" att blomstra. För mig funkar det utmärkt att jobba kväll då jag kan vara i verksta´n på dagtid.

tippex
1

Handläggare på Barn o Ungdom. Placerar barn på förskolor och sommarkollo.

A.M.L.
0

Jag tecknar. Har ett fast uppdrag varje vecka (snipp-snapp, barnkryssbilden i Året runt gör jag, en svartvit teckning som färgläggs av nån på förlaget). Ibland blir det andra uppdrag också, det fungerar bra att kombinera. Fast eftersom det är bättre betalt att teckna än att dreja så får oftast keramiken vänta när det är mycket att teckna. Hej från Agneta.

A.M.L

emek
0

Jag är socionom, jobbar på institution för föräldrar-barn, relationsbehandling, men nu är jag föräldrarledig. Hoppas definitivt kunna förena min hobby med karriär i framtiden, antingen genom att jobba deltid med socialt arbete och kunna köra lite keramik så att resten går ihop, eller att dessutom få jobba med keramiken inom det sociala arbetet, testade under utbildningen, ni anar inte vilken positiv effekt drejning har på narkomaner i behandling. Helt fantasktiskt! Dessutom kör jag lite kurser för studiefrämjandet så det blir ju en liten slant (pytteliten) där oxå.

Jätteintressant tråd, bravo EvaLera!

Bregotta
0

Jag är beteendevetare (inr Psykologi/organisationspsykologi) och jobbar som studievägledare/beteendevetare) på teknisk högskola. Keramiken är mitt "vattenhål". Bra kontrast till mitt jobb där jag jobbar mycket med samtal, vägledande och kurativa + att jag undervisar en del + jobbar med handledning, arbetar huvudsakligen med människor alltså. Fördelar med keramiken som hobby - att jag inte har krav på lönsamhet som om man har det som yrke, nackdelar - hinner, orkar inte keramika så mycket som jag skulle vilja, tiden räcker inte till, orkar inte när man jobbat…

#6 Jag har också sett vad keramikande kan göra med människor (jobbat med rehab innan) och haft tankar om att använda/utveckla det i behandlingssyfte - urspännande idé!!!!

AnnaTH
0

Jag är klasslärare men studerar för tillfället på heltid till specialpedagog. Har slutat gå på kvällskurs och försöker dreja när jag är uppe hos min särbo i Hjo men det blir inte så mkt tid ännu. Så småningom flyttar jag upp till honom och då hoppas jag kunna vara mer i källarn - jobbar 75% som pedagog kanske.

JennyKrita
0

Jag ser till att det kommer ut biljetter till försäljning via Ticnet. Har ni ngn gång ringt 077-170 70 70 så har ni nog pratat med mina kollegor här i Tranås. Dock har jag gått ner till 50% för att få mer livskvalitté (=har mer tid till lera :))

avalon
0

Som timvikarie inom vården och nu är jag mest mammaledig. Perfekt att vara timvikarie, då kan man alltid säga nej om man vill, eller se till att man får jobba jättemycket en period. Jag har aldrig varit fast anställd och vill inte vara heller.

rakuLotta
0

Är frisör och har tävlat mycket innom det innan jag fick barn. När de kom och jag fick lägga ner tävlandet(tar för mycket tid och kostar pengar) fick jag abstinens. Kände att jag måste göra nåt mer kreativt(även om mitt yrke oxå är det…)

Hade haft funderingar kring lera och vart sugen på det. Hittade en annons i lokala tidningen om kurs och hamnade där och var såld från första stund!

Bruzapetra
0

Jag är inget merFundersam. Jag hoppas jag klarar mig utan att svälta ihjäl… Har visserligen läst till Trä och textil lärare men har inte gjort färdigt den sista pedagogiken. Har däremot kunnat hoppa in som vikarie då och då.

När jag bodde i Stockholm jobbade jag ett tag på fängelset Österåker och fick därigenom kontakt med ett så kallat "utslussnings" hem. Där hade jag keramikkurser. Tyckte det var spännande, men det var lite för många karlar som inte var så intresserade av just keramiken… 

Jag har många gånger tänkt att ett drömjobb skulle vara att jobba på typ ett aktivitetshus för ungdomar, där de kan arbeta med många olika hantverk. Vet att det finns ialla fall i Stockholm. Jag kände mig instängd i skolan med för många måsten och krav på eleverna så mer ungdomars fritid skulle intressera mej. Många här ovanför som verkar ha spännande jobb!

Rozzy
0

Konstnär, mönsterdisign, fotograf, gallerist en lördag i månaden och så lite keramikundervisning ett par tre dagar i veckan.

Lilja
0

Intressant läsning! Själv är jag konsult och har då massa olika uppdrag. Inreder offentliga miljöer och mässor och en del privata hem ibland. Undervisar också morgondagens butikskommunikatörer (förr dekoratörer) på en KY utbildning i ämnena exponering, interiör samt färg och materiallära. Håller också utbildningar och föreläsningar för butikspersonal mm.

Det har sina för och nackdelar. Mest fördelar, kul, kreativt och mycket omväxlande och fritt jobb. Största nackdelen är allt pappersarbete som eget företag för med sig. Sen gäller det att inte drunkna i jobb så keramiken får stå för mycket åt sidan. Där vore ju ett fast deltidjobb lättare att släppa när man är ledig. Som det är nu så planerar jag in keramikdagar i kalendern annars hade de ätits upp av alla andra uppdrag. Visst tjänar jag betydligt sämre på keramiken men för mig är det viktigt att värdera den lika högt som andra jobb för att hela tiden utveckla den. Och må bra!

troll
0

Jag är extremt bra på att utbilda mig: Mönsterkonstruktion, klädsömnad, skådespelerska, sångerska, sångpedagog (inte klar), Teaterpedagog, trädgårdskonsult, fruktträdsbeskärare, grundkurs kognitiv beteendeterapi…..kommer inte ihåg allt. MEN - nu har jag mognat och blivit vuxen, hittat hem och startat eget - kermik och trädgård. Jag har bestämt mig - även om jag då och då får påminna mig om att jag har det. 

Marie

Krukarin
0

Jag är en arbetslös akademiker som har läst arkeologi och etnologi m.m. Har fram tills för några veckor sedan jobbat deltid på en städfirma för att få pengar till mat och hyra. Nu är jag havandeskapsledig för att jobbet är för tungt med den växande magen. Så nu ägnar jag mig mest åt att bygga bo åt oss och bäbisen, dvs ställa saker på plats, sätta upp hyllor och sånt i lägenheten. Under mammaledigheten ska jag fundera på vad jag ska bli när jag blir stor. Men idag ska jag åka till min verkstad och dreja! Än så länge når armarna runt magen.

Petrea
0

Jag jobbar som inköpare av bl a mässings och koppardetaljer  inte alls så inspirerande i sig det är arbetet och mötet med människor som gör att jag tycker det är roligt. Därför är det tur att jag har keramiken där ja kan få designa och få vara kreativ mitt andningshål och en livsnödvändig del av mitt liv…Hade varit roligt att kunna göra 50%-50% men just nu arbetar jag 100% som inköpare och 50% keramik på kvällar och helger. Det är helt ok men man hinner inte med mycket annat men jag triiiivs!!!Skrattande

Petrea

BeckyJ
0

Jag jobbar som TV-redigerare, klipper alltså TV program vilket är ett kul och kreativt yrke. Sedan ska jag bli mamma för första gången om några månader, som ska bli jättespännande!

Jag är nybörjare inom keramiken och går just nu en  kvällskurs,men har tänkt bygga en egen hobbyverkstad hemma så jag kan fortsätta med drejningen. (Ropa gärna till om ni har en elektrisk drejskiva till salu i Stockholm!) Det är så härligt att dreja, jag är helt fast!

Denna kommentar har tagits bort.
camsa
0

Personalvetare med socialpsykologi som inriktning samt 2 års litteraturstudier och ett extra med pedagogik. Skulle gärna läsa mer men har gått mina 6 år….

Arbetar just nu 60% till nyåret och tänker absolut inte gå upp i mer än 75 nu när ungarna är små. Har arbetat som personalsekreterare i några år nu på universitet och nu kommun. Sambon och jag håller på att starta AB ihop och jag kommer ta in drejningen där. Jag har en vilja och passion att hålla på med lera och får ju då se till att det blir något av det!

Tack alla för inspiration och kunnande! Camilla

Victoria
0

Jag jobbar på Volvo Cars med utveckling av interiöra detaljer. Har inte haft så mycket tid för keramiken nu på sistonne men jag hoppas att min 1,5 åring kommer att bli intresserad när han blir lite äldre så att vi kan göra det tillsammans.

lotus
0

jobbar natten på trygghetslarmet,dvs hjälper handikappade & äldre när de behöver.Trivs bra med jobbet och har en underbar kollega,enda nackdelen-lönen!!!Arbetar även som lärare på Fu och har kurser.

RudeGirlPottery
0

Fritidspedagog som försöker föra in leran så ofta jag kan i arbetet med barn och ungdomar.

peeolina
0

Jag är "bara" lerfröken eller "kavla" som en del ungar kallar mig… jobbar med att smitta av mig det underbara materialet lera till gamla och unga…… det hat gått bra så där 21 års tid och inte trött änn……… vilka spännande karriärer ni har… lite avis på er…… eller näääe….Skrattande

Elorion
0

Jobbar på en bensinstation…. kul? nja…

Vanja-K
0

Kul att läsa om er alla.  Jag är bildlärare i en mellanstadieskola.Så jag arbetar mycket med keramik med eleverna.Samt i en del projekt med andra konstnärer. Har lite kurser för föskolepesonal och lärare. Arbetar någon gång ibland med ungdomar 15-25 år. Är nog en mångsysslare. Kan mycket om olika hantverk. Många hantverkare i släkten.Har haft kurser för vuxna inom olika hantverk.Kunskap om gamla tekniker gillar jag.Min morfar var skräddare och tillskärare. Min mor sömmerska. Så jag gillar att sy typ brudklänningar med släp, dopklänningar med hålsömmnad.m.m. Lite speciella kläder.Samer i släkten.Vår ursprungsbefolkning. Så tenntrådsbroderi är intressant.

sagabus
0

Jag är undersköterska i hemtjänsten och sen är jag med i Kommunals styrelse och har en massa jox med det.

trivs väldigt bra.

innan jag flyttade till småland jobbade jag lite som konservator (stoppa upp djur) kul och inget jag tjänade nåt på direkt, men intressant. min hund åt förövrigt upp en råtta jag stoppat upp och  det enda som var kvar när jag kom hem var ståltrådarna i benen och plastögonen, jamenar MUMS…

har målat ganska mycket och är driven framåt så jag har fixat utställningar här o där..tecknat bilar åt privatpersoner och det har jag tjänat lite på. 

keramiken är min privata yogastund.

jag har sjukersättning för nackskada så jag jobbar bara 47 % och leran är en utav sakerna som givit mig kvalitet i livet när jag har ont för det mesta (nej jag är inte miljonär på skadestånd för olyckan, fick 4000 för min döda hund,thats it)

jag gillar att pyssla med figurer och angående den pisstrista tråden om amatörer…jag är amatör så in i helvete! fast en glad sån…

tummen
0

Klasslärare,

Undervisar i modersmål, matte, miljö- naturkunskap, gymnastik, engelska och träslöjd.

Här i Finland sparas det hela tiden mer och mer på social och hälsovården.. Det är inte roligt längre.

Jag trivs med ungarna, men håller på tröttnar på det evinnerliga tjatet om att spara.

Keramiken är ett andningshål, terapi och nåt jag ser fram emot hela tiden..

Loove
0

Å jag då….Jag är dotter till en ICA handlare så min bana inom livsmedlen började tidigt. haha

Har jobbat i ica butik större delen av mitt liv och gått utbildningar så att jag har behörighet att bli egen ica handlare.

Valde dock en annan väg då jag träffade min sambo och startade då i min nya stad som ICA anställd.

Nu jobbar jag 2 dagar i veckan som charkuterist / köttmästare / korvmakare samt 1 dag i veckan som delikatessbiträde.

ALLA andra tider på veckan är jag & min sambo egen företagare med inriktning på gravyr, skyltar, persentartiklar mm (lite reklam) www.LRdesign.se

mangobango
0

Jag är gymnasielärare i Bild, Foto, Film och Engelska. Jobbar på en friskola med mycket intressanta utvecklingar inom det pedgogiska området.

Kyss

Danielsdotter
0

Jag är också lärare, i svenska och data. Jag arbetar halvtid och den andra halvan av dagen försöker jag hålla på med lera så mycket som möjligt innan barnen kommer från skolan.

LeWE
0

Jag är utbildad förskolelärare men har inte arbetat som det sen jag startade eget, alltså i 21 år. Tiden går fort!!!

Jordemor
0

Å jag Jordemor, är Barnmorska men jobbar just nu som skolsköterska 2 dagar i veckan. har en halvtids sjukersättning pga. min synskada och resten av tiden är jag i min verkstad hemma på gården. Jobbar så där varje dag ofta till långt inpå kvällarna men försöker "spara" mina ögaon och träna på att göra det mesta och blunda( har en synskada dom gör att synen försämras sakta, och vet inte om jag kommer att bli blind en dag) Är också politikst aktiv inom skola och kultur.