Glansguld, konsistens?
Har två små flaskor, en med glansguld och en glansplatina. De är många år gamla, konsistensen är något trögflytande, misstänker att de torkat något. Hur ska konsistensen vara? Kan man förtunna dem med terpentin, luktar som den innehåller det?
Det skall vara "ganska tunnflytande". Bäst är att späda (försiktigt) med den speciella förtunning som är avsedd för guld/platina. Vissa har lyckats med aceton och andra "vanliga" lösningsmedel av den starkare sorten, men det innebär förstås mer chansning…. Det viktiga är att man inte späder för mycket (lätt gjort), vilket resulterar i att det inte funkar alls, oavsett lösningsmedel…..
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Tack för snabbt svar! Funkar den även om den är trögflytande, tänket bättre att slösa än att det inte funkar alls? Två frågor till: vilken temperatur och går det bra att bränna den i vedugnen?
Späd guldet ungefär till konsistensen av "symaskinsolja" (dvs inte särskilt tjockt). När du drar en linje med en tunn akvarellpensel, skall guldet lägga sig som tunn brun rand, som nätt och jämt täcker (ser riktigt tråkigt ut i det här stadiet…). Obs…detta var ett försök till beskrivning, men jag lovar ingenting…😮 Ca 750-800°C är lämplig bränntemperatur. 780-790°C är vanligt.
För tjockt = rinnigt…!
🙂
Det beror lite på vilken slags preparat det är frågan om när det gäller temperatur 650-820 vad heter preparatet?
Tack Bosse, för bra beskrivning !
#4: Jag gissar att det står GGNZ12 och GP1A/S på NenneAhls flaskor… Men helt säker kan jag förstås inte vara…. ?
#4 Art. GG NZ 12 Glansguld, NZ 12% W C Heraeus GmbH Art. 9406 Glansplatina, 1 A/S W C Heraeus GmbH
Helt rätt Bosse, fick gå o kika på dem.