Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1318 ggr
Sara M Klemetz
0

Skröjbränning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag ska skröjbränna för första gången med min automatik Bentrup TC66. Vilket av de förinställda programmen ska jag använda (se bild)? Det är vit stengodslera som har stått och torkat i flera år. Jag har aldrig bränt själv och kommer inte ihåg hur min gamla lärare gjorde. Visst är det så att man kan stapla sakerna på varandra utan något särskilt att tänka på? Jag vill ju egentligen bara prova att ugnen och automatiken fungerar, är det okej att bara skröjbränna några få saker, alltså att ugnen inte är det minsta full (om man bortser från den ekonomiska aspekten)? Mvh Sara

Bo§e
0

Program 3 är ett helt "normalt"  skröjprogram  (om inte föremålen är väldigt stora, tjocka eller massiva…)

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Sara M Klemetz
0

Tack! 😊

Ulla
1

Lycka till med din första bränning!

Visst kan du stapla saker på varandra i en skröjbränning, men kanske inte hur som helst. Jag såg en som staplat tio likadana stora skålar i varandra för att spara plats i ugnen. Påfrestningen blev för stor, och de flesta av skålarna sprack. Det var bara två som klarat sig. Men jag har också sett ugnar som är fullproppade och det har gått bra.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

SaraSaraK
0

#1: Får jag ställa en fråga i den här tråden?
Jag blir inte riktigt klok på det här med kon/käglor/program.
Nybörjare och tusen frågor🙈

Jag har köpt mig en kittec cb130 plus och en bentrup tc66. Det finns ju där ”förinställda program” och jag undrar egentligen vilket program jag skall köra för en skröjbränning av stengodslera?

Sen står det i manualen att man skall ta kontakt med leverantören av glasyr för att veta i vilken temp man skall bränna.
Har kikat på tex mayco penselglasyr och där står det då att det skall brännas på kägla 5-6. Finns det något program som motsvarar dessa käglor, eller hur menar dom?

Tacksam för svar.
Med vänlig hälsning, Sara

Bo§e
0

#4: Program 3 är mest passande för en normalskröj, men jag tycker att temperaturen är litet i lägsta laget.

Om du använder Program 3, och höjer topptemperaturen till 980°C, har du ett perfekt skröjprogram för allt "normalt" gods….

Om kägla 5-6 rekommenderas, menar de ca 1200°C, så prova det först. Om det rinner onödigt mycket, sänk litet nästa gång, osv…
Ugnar är alltid litet olika…

• Redigerat 2025-10-24 20:41 av Bo§e
SaraSaraK
0

#5: Skulle man då kunna säga att man kan välja program 5 i tabellen för kon 5? Visserligen går den bara till 1180, men då kan jag justera den till 1200 istället?
Bara så att jag är med på hur det menas..

Jag som är så galet oteknisk🙈

Bo§e
0

#6: Ja, du skulle kunna ändra topptemperaturen och utjämningstiden (som är en aning lång) i program 5. Välj då 15 min utjämningstid.

Här är ett förslag på hur ett "vettigt" glasyrprogram skulle kunna se ut.

SaraSaraK
0

#7: Tack för så värdefull hjälp!

Bo§e
1

Här får du Orton's kägeltabell.

Den visar hur olika resultat man kan få med samma kägla, beroende på ugnens "karaktär", dvs när brännkurvan "dippar" litet i slutet av bränningen. Ugnar är verkligen olika, på den här punkten.