Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 4391 ggr
poja
0

Koboltbrytning- Barnarbete

Läste igår på Text- Tv att merparten av koboltbrytningen sker i Afrika och av barn helt utan skyddsutrustning.

pluppan
0

det var hemskt! kan leverantörerna få några garantier att detta inte sker med de råvaror de levererar?

Vavrakeramik
1

jag såg på Nyheterna. Man undrar ju vart den man själv köpt kommer från.

pyromanen
0

Jag såg det också. Om det stämmer så kommer 40% av all världens kobolt från Kongo, där mycket av jobbet görs av barn under usla förhållanden. … hmm ännu ett argument för att lägga av med blått och gå över till enbart kaolin och shino…..

ijonsson
0

Tack o lov att jag inte gillar blått… Ännu en sak att ha dåligt samvete över annars.

avalon
1

Men det borde man väl kunna  ta reda på, var det  kommer ifrån ? Då borde man kunna kräva av leverantören att dom inte köper just därifrån, om vi e många.

koko
0

Ja visst, om alla frågar efter om leverantören vet
om det finns barnarbete bakom eller inte, så blir det ju intressant för leverantören, som ställer frågan/kravet till grossisten, som ställer frågan till…
Det minsta vi kan göra är ju att ställa frågan till grossisten, första gången blir väl svaret; jag vet inte. Men andra gången kanske de vet mer. Om alla frågar vill säga. Konsumentansvar…Skrattande

doradora
0

Kobolt finns i Norge. De har gruvor. Verkar konstigt att då hämta från Kongo.

Visste ni att Koboltoxid kostar ca 400:-/kg i Norge!!!!

poja
0

Va!!! Helt otroligt. Du kanske vet varifrån man kan köpa det?

ildogvann
0

Hmm..

I Ceramas siste prisliste (norske) er prisen på koboltoksyd NOK 1434.- og koboltkarbonat koster NOK 1109,-, så 400 kr per kg må kanskje være en gammel prisLedsen

ildogvann
0

Hei!

Koboltutvinningen i Norge er etter det jeg vet historie. Utvinningen sluttet på 1800-tallet, ihvertfall på Blaafarveverket på Modum. Det er nå museum.

Se

http://www.blaa.no/hoved.asp?kID=4&side=754&sprk=1&skat=1018

L.A.E
0

Koboltoxid kan ha olika kvalité där av priset. Har själv två olika sorter en dyr och en billigare. Skillnad minst 300 kr

doradora
0

Hämtade katalogen från Waldemar Ellefsen AS i Oslo.

Där står att koboltkarbonat kostar 380:-/kg och svart koboltoxid kostar 680:-.

Hur skall man veta vilken kvaliteé det är?

Vanja-K
0

Ja, visst är det förfärligt med barnarbete.  LIte knepigt detta.  Att sluta köpa som konsument eller inte????? Det finns ju olika aspekter på barnarbete. Jag kan ju förstå att i vissa länder arbetar barn, men jag accepterar det inte. För oftast arbetar de under vidriga förhållanden. En stor och svår fråga.

En fråga. vad jag förstår av denna tråd så finns det svart kobolt. är den sv. kobolten riktig eller något som blir kvar efter utvinninga av blå kobolt??? jag har svart kobolt. Men när den används i gjutning med betong så blir den blå. Undrar hur det blir i lera.????

pyromanen
0

Koboltoxid är koboltoxid.  Om det ska vara sämre kvalité måste det vara antingen orenheter (något annat än koboltoxid) i eller möjligen ojämn kornstorlek eller något sånt.  Ren koboltoxid i pulverform är svart.

Vanja-K
0

en dum fråga; när jag rör i lite svart koppaoxid ser det inte svart ut ?????

Vanja-K
0

Ja, menar, det ser inte blått ut.

L.A.E
0

#14 Ren koboltoxid som man köper behöver  inte vara svart .Har själv två olika mörkgrå plus en svart.Allt har med hur fint det är i malt. Om man beställer från olika leverantörer så är allt inte svart.När jag köpte sist i Tyskland 2kg så var den gråaktig med superhög kvalité.Olikheter finns även i andra ämnen.Som sagt det är nog malningen av materialet som skiljer sig.

Här i bergslagen finns det kobolt kristaller ,fast sällsynta är de.Har en själv den är svartGlad.

bosse-cebex-gbg
0

Hej,

S.k. koboltoxid är en djungel av sammansättningar och renhetsgrader, och därmed också en djungel av priser… Den koboltoxid vi säljer har en "kemisk renhetsgrad" på 71,5%, och själva koboltinnehållet har en "fysisk renhetsgrad" på "mer än 99%" CO3O4 - så är den frågan besvarad.  Men det finns många varianter på marknaden. 

Har ibland sett att t.o.m. koboltsilikat, litet slarvigt säljs som "koboltoxid". Den har inte särskilt hög kobolthalt, och skall inte heller kosta så mycket…   

Bosse

L.A.E
0

# 18 Tack Bosse-cebex för upplysningen. 

Har du kollat inkorgen,fick du min förfrågan om material ?

pyromanen
0

Hej igen. När jag skriver att koboltoxid är koboltoxid och det är svart så menar jag det rena koboltotoxid (CO3O4) utan annat i. Jag skriver altså inte utifrån kunskap eller erfarenhet av olika kvalitéé´r´av varan kallad koboltoxid utan utifrån grundkunskaper i kemi. Funderar på om det kan vara så att "resten" som inte är CO3O4 kan variera och därmed variera färgen? Om det är så mycket som 28,5% som inte är kobolt, då är det ju inte så konstigt om det denna rest skulle kunna påverka färgen.

bosse-cebex-gbg
0

Jepp, Pyromanen, därför kan det bli så varierande resultat, om man byter koboltoxid i en glasyr som man är "inkörd" på. Och 71,5% ligger mycket högt på renhetsskalan. S.k. "purum-kvalitet" avser >70%, och renare går knappt att få tag på. Hos 2 koboltoxider av olika härkomst, men med samma renhetsgrad, kan ju innehållet i de där 28.5%en variera en del… 

Och så finns det ju många lägre renhetsgrader av koboltoxid, samt koboltsilikat,  och även andra ämnen som innehåller kobolt, som fungerar utmärkt som blått keramiskt pigment - dock inte med samma styrka och pålitlighet som "purum-kvaliteten". 

Bortsett från renheten, kan förstås också malningsgraden påverka resultatet.

Bosse

pluppan
0

bosse nu gled vi ifrån ämnet! hur är det med den koboltoxid som ni levererar, var kommer den ifrån och har ni någon koll på om barnarbete finns där. samma fråga gäller Lars Tärn. finns här fler leverantörer så svara även ni.

det är ok att ni svarar jag vet inte om ni inte kan det men försök då att ta reda på detta via era leverantörer ungefär som koko beskriver. på detta sätt kan man så småningom nå förändring

bosse-cebex-gbg
0

Nej, vi vet helt enkelt inte - men eftersom flera led i kedjan består av Iso-certifierade företag, som bedriver kvalitetskontrollerad handel, tycker jag inte att vi har anledning att misstro just dessa.   Jag skulle bli mer misstänksam om materialet dykt upp på en "anonym långtradare från östblocket" eller liknande, och om priset hade varit exceptionellt lågt…

Bosse

pluppan
0

tycker ändå att du ska fråga din leverantör……

pyromanen
0

synd Bosse att du inte var med för att tag sedan när vi hade en annan tråd om koboltoxid. Det var någon som hade tagit över en massa påser med saker och påser med olika färg på pulver som alla var märkta med kobolt.  Då tror jag att jag föreslog att det gråa var orent kobolt, men utifrån din info idag så behöver det inte alls vara så utan då kan den gråa vara lika ren som svart.  Egentligen vore det bra om det stod 71,5% …. på påsen, för när man ska räkna om med molvikt och sånt, så inte man räknar på att hela vikten är kobltoxid om bara 70% är det.  Hoppas den som frågade om koboltoxid den gången är med nu också… jag får lite dåligt samvete.  Hade inte förstått att "koboltoxid" normalt innehåller så mycket som inte är koboltoxid.

Själv fick jag mitt första kemikalielager från ett lite udda håll. Ett kemigrossistföretag som normalt levererar till olika kemilaboratorier.  Företaget skulle lägga ner och erbjöd sina kunder kemikalier gratis ur restlagret. (det är dyrt för företaget att lägga ner, de måste betala destruktion av varje enskild ämne de har kvar på slutet) Så min koboltoxid har hittills varit 99% ren.  Nyss köpte jag koboltoxid från Lars T, så det är ju lite intressant hur mycket koboltoxid det är i den, för troligen måste jg ju räkna om, så det stämmer med mina recept där jag ju altså anpassat mig efter nästan 100% rent koboltoxid…. hmm

bosse-cebex-gbg
0

Ja, sådana här råmaterial kan vara luriga….varje gång som jag testat en "ny" koboltoxid, har resultatet blivit olikt alla de tidigare…det har väl inte bara med graden av renhet att göra, utan också vilka "de andra" materialen är… Om man "späder ut" kobolten i en vit glasyr, avslöjas en del om det ospecificerade innehållet - drar den sig mot lila, grönt, brunt, eller bara mot ljusare blått ?   Och kornstrukturen varierar förstås också, vilket också påverkar invägningsmängden. om man är ute efter ett visst resultat.  Gamla tiders keramiker rev alltid själva sina pigment för hand eller med kulkvarn, vilket gav en ökad kontroll över resultatet. Idag är vi bortskämda med från början ganska finmalda oxider, men vi blir ju samtidigt mer beroende…

Men, åter till tråden….ok, vi ställer nu frågan om barnarbete bakåt till vår leverantör. Om inte annat, så för att visa att frågan är väckt….

Bosse

Elorion
0

#25 japp jag är med:) Jag har inte testat dem men det kommer väl en tid till det också… nångång

Barnarbete=AJJABAJJA!! Tyvärr finns det olika och ganska mycket ajjabajja i samhället som aldrig kommer fram till konsument…

pyromanen
0

aa, det var du!  vad bra!

Hubert
0

Nu är det koboltgruvor som vi pratar om men alla ämnen som bryts har gruvor och personligen så tror jag inte att det ser så bra ut i någon gruva utom något enstaka undantag. Det är förmodligen inte barnarbete men hur är arbetsmiljön för dom vuxna? Inte som vi ser ifrån våra egna i norr. Och att det skulle vara certifierat…..jag tänker bara på de ställen jag sett i världen och hur vi har olika syn på vad "säkert" och "arbetsmiljömässigt" är. Vi ser ju bomullsdebatten i media där samma grundproblem kommit fram.

Många är som vi var för hundra år sedan glada över att dom har ett arbete och kan köpa mat till sina barn så dom inte dör. Ett svårt ämne och det finns inte för mig i alla fall något klart svar mer än att om vi kan få veta så kan var och en ta sitt beslut, vi kan börja ställa krav och stegvis förändra. Sluta helt känner jag inte personligen är ett val men jag vill se en process framåt på det här området.

LarsT
0

Den koboltoxid jag för håller också 71,5 % och malningsgraden är >99,9 % 400 mesh.

Just malningsgraden kan ställa till det. När jag jobbade som keramiker själv för ett antal år sen köpte jag en gång kobolt billigt av ett numer insomnat företag som var så grov att det blev stora prickar om man inte kulkvarnade. Det jag tjänade in först gick åt i arbetstid istället…. Därför vill jag bara sälja det bästa jag hittar nu när jag lämnat aktivt keramikande på heltid.

Hoppas att de flesta leverantörer är så seriösa att de inte säljer en lägre kvalitet utan att informera om det ? Men det är klart, alltid sparar det några kronor… 

Jag har frågat min leverantör om ursprung och svaret är = Vi vet ej. Som Bosse skriver är det en lång kedja från malmbrytning till färdigprodukt, vilket inte är ett försvar men en förklaring till varför det kan vara näst intill omöjligt att för den enskilde kolla det exakta ursprunget. ISO-kedjan gäller förstås men det är säkert väldigt mycket av det vi använder dagligen som någon gång hanterats av utnyttjade barnahänder. Förmodligen går det att bryta det första ISO:t med mutor….?

pyromanen
0

#29, tror ändå arbetare i Tyskland har bättre arbetsmiljö och lön än barnen i Kongo.

Tack för infon lars T

Tänk om det vore så fiffigt att färgen på "smutsinnehållet" kan tala om var i världen det är brutet, typ att det gråa är från Tyskland….

Hubert
0

#31 ja det tror jag med men gruvor finns ju i många andra länder som inte har det så bra men förhoppningsvis blir bättre.

pyromanen
0

#32, jag det har du nog rätt i.

Sen är ju detta med barnarbetare och även underbetalda vuxna arbetare i orimlig arbetsmiljö ett mycket mer komplicerat problem an bara "ush,det vill jag inte köpa"  Har de t.ex. en alternativ brödföda barnen?  Kongobarnen som var med på tv berättade att de letade kobolt för att tjäna pengar för att råd att gå i skolan----Och egetnligen gäller det MASSOR av varar, typiskt de som är billiga….  kaffe eller bananer som inte är ekologiskt odlat, kläder som är färgade i t.ex. Bangladesh, billiga verktyg från kina….Eller hela smarta iden bakom IKEA att designa det här och få det producerat billigt i länder där arbetarna har löner som vi inte vill veta och under miljöförhållanden som är ushh.  hmm.  Var ska man göra av sig?

Hubert
0

#33, ja det är ju bara vår generation innan oss som hade potatislov i skolan när man bodde på landet för att hjälpa till att ta upp potatisen, dvs, barnarbete på alla gårdar här i sverige på fyrtiotalet. "Hjälpa till" var ju inte ovanligt på den tiden så att utvecklingen här har gott ok och det ser jag som personligen att det kommer att bli bättre och blir bättre med utvecklingen i samhället.

Såg att Indien t ex satsade, det var flera hundra miljarder i en socialförsäkringsreform, för att ge de 300 miljoner människor som inte hade någon socialförsäkring och ingick i något system pension och rättigheter. Det kallar jag reform! Ett steg på vägen…

bosse-cebex-gbg
0

Mmm, potatislov ja…….det är ju egentligen inte så länge sedan….och jag minns att jag hade ett par skolkamrater som aldrig fick en läxa gjord, för att de måste jobba i familjens jordbruk -  som 10-11-åringar !  …vi behöver bara skrapa på ytan, så hittar vi alltsammans här också….

Bosse

LarsT
0

För bara något år sedan när min fru jobbade på högstadiet var det fortfarande så att vissa killar fick "lov" när det var betskörd för att köra traktor istället för att ha religionskunskap och svenska. Jag har en misstanke om att de såg det som en befrielse … Men det är förstås en helt annan sak, de gjorde det med glädje och inte av nödtvång och hunger.

Rozzy
0

Jag såg något reseprogram på tv handlade om Sydamerika de var två bröder typ 6-10 år de var så  lyckliga över sitt arbete nere i en stor gruva, de köpte sina sprängmedel på morgonen lillebrors ryggsäck var fullpackad sen bar det av. De offrade till en gud på väg ner och till paus tuggade de coccablad som alla andra, det dämpade hungern. De visste inget annat liv så det var glada över att kunna tjäna par korvören.

Det finns ytterligheter här i Sverige. Skulle många ungdomar tex må bra av att komma ut tidigare i arbetslivet och prova på lite så de visste vad de ville utbildade sig till, typ en månads praktik innan gymnasievalet?

Och få ett visst ansvar tidigt är bra, har man hus och familj är det mycket att göra och mamma är ingen slav. Men det har vi ett par generationer som tror. Diska, duka, klippa gräset, tvätta bilen, skala potatis, kratta löv etc,  ja något litet varje dag, utan att det alltid får betalt… jag ser ungdomar som är toppservade det märks i keramik salen de kan inte hämta något när man talar om att det ligger i översta lådan tittar de och väntar på att jag ska hämta saken åt dem vilket jag aldrig gör (nu har jag även innehålls etiketter på alla skåp och lådor) Denna oplanerade slöhet finns även när de ska städa efter sig, men jag tar bukt på det problemet.

doradora
0

Jag såg ett TV-program jag aldrig glömmer från Bangladesh där killen bodde med mormor under en genomfartsled i nåt plåtskjul. Han var 9 år gick kl 5 varje varje morgon till fabriken för att packa skjortor. Han kom hem kl 9 varje kväll. Han försörjde sin mormor.

Dessa skjortor köper vi i Sverige och tycker det är så bra att de är billiga.

Alla mellanleden vill ha profit och går det att utnyttja nåns svaghet gör man det för att gynna sig själv.

Det är så skamligt!

Elorion
0

Jag undrar vart barnen tar vägen om vi bojkottar barnarbete… Är det någon som hjälper dem att gå till skolan eller hamnar de i något ännu hemskare förhållande… svårt det där. Man borde bojkotta barnarbete för det är så fel, men om man gör det borde man också hjälpa till att få barnen till skolan inte bara bojkotta och sen strunta i dem. Tänk dig själv om du har ett underbetalt, ohyggligt arbete och sedan bli uppsagd för att efterfrågan slutar och bli utkastad i rännstenen utan mat och pengar. Men det skulle väl inte kunna hända i präktiga sverige med skyddsnät för allt… Men där utomlands kan det ju göra det.

MYCKET jobbigt samtalsämne! Jag skulle vilja ta hit alla ungar som barnarbetar till sverige så de kan ta del av våra säkerhetssystem…Gråter

pyromanen
0

Det trillade just ner en ny polett…. händer ofta för mig här på ifokus… nu fattar jag varför jag haft så svårt för att få till svart både glasyr och engobe.  Det vill alltid dra åt blått…. och självklart är då recepten anpasade för "koboltoxid" med typ 70% kobltoxid i….  och när jag använt 99% koboltoxid då är det egentligen ca 40% för mycket kobolt jag stoppat i…  fasiken!…..men roligt att hitta förklaringen.