Keramik iFokus

Keramik

Etikettkeramikugnar
Läst 646 ggr
Martakatarina
0

Problem med ny ugn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Vi har köpt en äldre men inte så mkt använd nabertherm. Nu har vi kopplat in den men hade problemet med borttappad nyckel från förra ägaren. Efter råd från andra byttes nyckellåset ut mot en strömbrytare i stället. Nu då ugnen skulle testköras bara tickade det i styrcentralen och den ökade bara några grader under ca en h, sedan visade den felkod F1. -problem med för långsam värmestegring. Den är dock helfräsh i element invändigt. Kom på att jag läst om någon som inte fått igång sin ugn som bara slog av pga att rummet var för kallt. Vi hade haft öppet o ugnen startade på ca 14 grader. Jag testade köra en varmluftpistol in i ugnen en stund och provade igen. Då hände det mer! Nu börjar ugnen surra lite och det klickar högt på baksidan -relän som slår av o på? Har nu värmt upp med fläktelement o den ska vara över 20 grader. Men det klickar o slår av ändå.. Någon som har tips om hur jag ska få igång ugnen o få bränna äntligen! 😥

ler
0

Det där med att ugnen inte får stå för kallt beror på referenspunkt som sitter i styrtavlan och har inget med själva ugnen att göra. Kan det vara relät som har gått sönder? Du borde kanske få någon kunnig person till att se på ugnen, det kan vara fel på styrtavlan, relä eller någon lös förbindelse. Men klickljudet låter som relä.

Martakatarina
0

Tack för svar! Det var så mystiskt bara att den inte visade några tecken på liv i själva ugnen till en början, utan tickade tyst i styrenheten. Sedan då den värmts upp en del så börjar den surra i mekaniken i ugnen och slår till och från på baksidan. Det blev alltså skillnad men den ”orkar” eller kan inte starta upp. Det jobbiga är att vi bor väldigt långt ut på landet i västernorrland och vet inte vem man skulle kunna få ut att titta på ugnen.. kan en ”vanlig” elektriker fatta vad som felas tro?

ler
0

Kan hända att han eller hon kan mäta sig fram till felet. Annars så kan du ju kontakta Naber och höra med dom, har ugnen funkat efter att låset byttes ut?

Martakatarina
0

Rubriken blev lite fel.. ugnen är ny för mig men är gammal. Dock inte bränd många gånger. Nej vi har inte fått igång den alls! Först pga förlorad nyckel o efter att den bytts mot strömbrytare har vi ju ström på styrcentralen som visar info som den ska, men ugnen bara surrar till och så slår det från baksidan. -då jag provade först så lät alltså ugnen ingenting alls! Men displayen visade knappt någon temp ökning o tickade svagt i styrdosan på väggen sedan felkod F1. -för dålig ökning inom T1 och T2

ler
0

Ja jag ser att den inte är ny men man kan ju ändå ta kontakt med Naber

Bo§e
3

Jag skickade dig nyss ett PM med en bra kontaktuppgift så att du blir hjälpt.

"Don't Panic" (Douglas Adams)