Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: utrustningverkstadverktyg
Läst 1063 ggr
Björkhaga Art Åkersberga
1

Förlängningsben Shimpo whisper T

Jag behöver höja min drejskiva för sitta bättre när jag drejar. Har letat men hittar inte högre ben att köpa, vet någon av er om det finns färdiga att köpa eller om jag behöver ordna det på annat sätt?

Lena & Björkhaga Art Åkersberga

ler
1

Den drejskivan har ju teleskop ben med 5 inställningar, är den ändå för låg?

Björkhaga Art Åkersberga
0

Ja, jag behöver sitta mer upprätt, har köpt en trummispall som jag får rätt höjd med och behöver därför höja skivan för att få rätt stöd.

Bo§e
4

Mig veterligt finns inga extralånga ben till modell "T",   men det borde inte vara så svårt att hitta rör med passande diameter, och kapa till önskad längd.   Fästhylsorna upptill gör att det blir enkelt, om man bara hittar rätt rördimension…..

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Björkhaga Art Åkersberga
0

Tack för svar, då vet jag hur jag ska lösa höjningen.

Susanne Sundström
1

Vanligt marktegel brukar man använda ibland, men i detta fall verkar det som att det är mycket mer du behöver höja upp.

Berätta gärna vidare om/hur du löste eller inte det…
//Susanne

//Susanne Sundström

Kinna9093
2

Jag har höjt min Shimpo med ben från mekanisk verkstad som kapade dem i rätt längd (beror ju på hur lång du är).  Kolla exakt mått på din drejskivas ben /ytter diameter och ge måtten till dem så kan de nog fixa`t. Jag målade dem sedan med Hammarlack och satte på fötterna som de låga/korta benen hade… Funkar toppen, står och drejar. Du kan behöva tänka på hur du kommer att dreja, viken höjd du vill ha på skivan… du behöver kraft snett nedåt… alltså armvinkeln  mer/öppnare än 90 grader…  Lycka till!

loislane
2

Jag köpte förlängningsben till whisper T som Cebex fixade till mig!

Se skönhet i det icke perfekta. /LoisLane

Björkhaga Art Åkersberga
3

Tack alla❤️ Nu har jag löst höjningen med hjälp av en lokal metallverkstad. Galvaniserade ben i samma diameter så att gummifötterna från dom korta benen passar. Ska testa fram optimal pallhöjd i kombination med drejskivans höjd. Tack för tips om armvinkel och kraft nedåt!!!!! Nu hoppas jag att korsryggen kommer må bra och att jag kan fortsätta njuta av att dreja 🙂🙂🙂

Susanne Sundström
2

Vad roligt och himla bra att du återkopplar - så fint du löste det!

//Susanne Sundström