Keramik iFokus

Keramik

Etikett: keramikugnar
Läst 525 ggr
andelag
0

Ugnsautomatik - för snabb temperaturökning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej, jag är ny med keramik och behöver lite tips och råd. Jag har en äldre ugn med lika gammal automatik som jag saknar manual till. Den går på 2-fas, 2x10 A. Effekten verkar regleras i % från 5 till 100% och det finns 2 temperaturer., högsta inställbara temperatur är 1310 grader. Man kan ställa in starttid och utjämningstid. Jag har 3 frågor: - Jag har fått lära mig att 100 grader/timme till 500 grader är lagom. Men temperaturökningen är så snabb i början och ställer man effekten lågt så tar det evigheter innan temperaturen kommer upp till 500 grader men ökningen är fortfarande snabb precis i början. För att få en lagom långsam ökning skulle jag behöva gradvis 😄 öka effekten tills jag når en konstant stigning som ger ca 100 grader/timme. För att kunna göra detta måste jag stänga av ugnen, ändra effekten och slå på ugnen igen mellan varje ändring. Då blir det mycket passning i början men det kanske är så med äldre grejer. Får jag acceptera det eller har någon nåt tips? - Jag kan ställa in 2 olika temperaturer men inte olika effekt för dem. Då blir det väl samma visa när jag vill öka temperaturen snabbare upp till bränntemperatur d.v.s att jag måste stänga av, ändra och slå på ugnen igen? - Jag har funderat på att byta automatik men såna är dyra. Men om jag byter, hur ska jag vet om temperaturgivaren är av R- eller S-typ (det är ju tydligen viktigt) och är det någon kontakttyp som är standard för inkoppling av automatiken? Jag bifogar ett par bilder, kanske någon känner igen automatiken. Alla tips mottages med tacksamhet. Anders Lagerklint

Susanne Sundström
2

Hej, du kanske får ett konkret förslag här av våra duktiga medlemmar.
Jag kan inte hjälpa dig mer än att jag kan ge dig denna länk som du kan göra i en webbläsare. **s-typ k-typ site:keramik.ifokus.se **

Den visar lite som skrivits om dessa i detta forum. Flera mer specifika sökningar kan man göra i forumet, med sök ovan. Jag tror att många missar den möjligheten här 🙂. Hoppas du får några svar! Roligt med ditt nya keramikintresse - du kommer lära dig för livet!

//Susanne Sundström

Bo§e
1

Jag känner igen automatiken, men har inte varit i så mycket kontakt med den…..den verkar litet begränsad i sina funktioner, och  kanske har den en gammaldags mekanisk, eller i alla fall analog  effektregulator eftersom du inte kan ställa in en linjär hastighet….?…beskrivningen pekar åt det hållet.       

Ja, om du tänker byta automatik, se upp med givaren och dess kabel….det där gröna kabelhöljet gör mig särskilt misstänksam…..  Man måste ha grejor som är kompatibla med varandra…

Jag skickade dig nyss ett PM med en bra kontakt, så att ni får reda ut det här från grunden….

"Don't Panic" (Douglas Adams)