Keramik iFokus

Keramik

Etikettkeramikugnar
Läst 833 ggr
Zwolff
0

Återskapa program till Cerama infotemp DATA 6000M

Hej

Jag har ett problem med en Cerama infotemp DATA 6000M brännugn. Jag kan inget om keramik eller brännugnar själv, utan har hand om en lokal där det bedrivs kurser i keramik, och hoppas därför på lite vägledning.

Någon gång den senaste månaden har alla förinställda program nollställts, och mitt problem är att jag inte är helt säker på vilka värden på stigningshastighet, maxtemperatur och utjämningtid, och hur många steg, som jag ska programmera in för att återställa programmen. Jag undrar därför om någon som vet mer om keramik kan hjälpa mig utifrån de data jag har.

De fem första programmens maxtemperaturer finns noterade på en whiteboard som 1245c, 1240c, 1099c, 900c, och 960c. Jag gissar att de var de enda som använts även om det fanns fler program innan. Jag har också från en bruksanvisning en notering om att de ursprungliga programmen heter "Långsam skröj", "Normal skröj", "Lergodsglasyr", "Stengodsglasyr", "Porslinsfärger", …, där någon sedan numrerat programmen med blyertspenna från ett till åtta.

Men jag vet inte om de fem temperaturerna ovan, som använts som förklaring av de fem första programmen, svarar mot de fem första listade programmen. Om så är fallet kanske någon här vet hur ursprungsprogrammen är kodade, och kan återge inställningarna för mig.

Hon som har hand om keramikverksamheten visste inget om stigningshastigheter eller utjämningstider utan endast vilka maxtemperaturer som används, att i de 3 program hon använder att ugnen går långsamt mot maxtemperaturen och sedan nedåt igen, samt att ett program tar ca två dagar att genomföra.

Jag skulle kunna räkna ut vilka stigningshastigheter som svarar mot en konstant stigning till maxtemperatur på 24h, och sedan konstant avsvalning till rumstemperatur för en totaltid på två dygn. Men jag vet inte om temperaturkurvan ska se ut på ett visst sätt, stiga med varierande hastighet, ha fler toppar, hålla maxtemperaturen en viss tid, eller annat som kanske spelar roll vid bränning. Eller om den enda skillnaden mellan programmen är maxtemperaturen, eller om varje program ska ha en unik temperaturkurva.

Eller finns det fler än ett rätt utseende på temperaturkurvorna, och det spelar inte så stor roll så länge maxtemperaturen hålls under tillräckligt lång tid?

Jag undrar också om någon här vet hur programmen i en Cerama infotemp är lagrade, så jag vet om jag ska oroa mig för att programmen ska nollställas igen. En hypotes är att programmen nollställts när jag slog av strömmen för att byta guldsäkring och temperatursensor. Men jag tror att ugnen använts efter bytet, och när jag testade att koda in ett nytt program och slog av strömmen under en kort tid var programmen fortfarande kvar, så en kortare tid av strömlöshet nollställer inte programmen.

All hjälp jag kan få i ärendet uppskattas.

Sintring
0

har skickat dig ett mejl