Bubblor i glasyren
Hej, Någon som vet vad detta resultat kan bero på? Tänker på den vita glasyren och bubblorna som uppstått. Det är en gammal glasyr jag hittade i en låda som följde med när jag köpte ugnen, vit stengodsglasyr 1303 står det. Brände till kägla 8, dvs 1271 grader. Kanske för varmt? Men jag tycker det mer brukar bli större blåsor när det är för varmt. Kan glasyren bli gammal? Tacksam för hjälp!
Hej Louise. Nej en glasyr kan inte bli för gammal, råmaterialerna har ju legat miljontals år och bara väntat på att få bli till glasyr. Så i våran livstid händer det inte något. Problemet du har kan vara riktigt många saker! En av dom är att om det är en zirkonglasyr som ju är ganska seg av naturen och leran inte är skröjad ordentligt så kommer det gaser genom den inte helt smälta och sega glasyren och det bildas blåsor. Det kan också ske från glasyren om den har gasbildande råmaterial i sig som avgår när skärven redan är tät och det bränns fort. Smältpunktsförskjutning kan ske med ändrad ugnsatmosfär, kan orsaka problem. Långsammare Brännkurva, längre hålltid, byt ut gasande råmaterial mot frittor, och skröja leran till 1000 grader med hålltid, hålltiden beror på storleken på sakerna men 10-30 min er fint
Tack för svar Ler! Får experimentera mig fram :)
Jag känner tråkigt nog inte glasyren men det enklaste du kan prova är att ha i 10-20% av en lergodsglasyr och bränna långsamt. Om du ber om tekniskt datablad på glasyren hos leverantören så är det lättare att åtgärda.