ugnen orkar inte...
skröjade först i 900grader =helt ok , tog ett dygn.
satte glasyrugn måndagen 1020 grader, åkte tillbaka på torsdagen och då stod ugnen fortfarande på! den var uppe i 900 grader och indikatorlamppan visade att den inte kommit upp i önskad temp. jag stängde av skiten o åkte hem, sur. :(
kan det vara utslitna element?

Det kan vara det, slitna element, eller så har ett element gått av, eller så har en propp gått.

Det kan vara så att säkringen i huset inte räcker till så ugnen inte får nog med ström. Fast då skall egentligen automatiken slå ifrån och visa ett felmeddelande.
tack för tipsen. säkringen är det inte. en "keramikertant" har bränt stengods där i många år och sen för 2 år sen klarade inte ugnen den tempen längre så hon gick över till lergods- något som verkar vara kört nu oxo.
men var sitter en "propp" på en frontmatad ugn då? om det är den så kan det väl gå att byta…

Säkring = propp. Som det låter av din beskrivning är det bara fråga om trötta element. Om ett element är av får man en varning för det om automatiken är relativt ny, läs 80-talet och framåt. Byt element så får du en ny ugn ! Om ugnens effekt är beräknad för stengods och den inte ens klarar 1000 grader har de definitivt gjort sitt.
japp så e det nog. Abf:s ugn är på 15 Kw frontmatad Naber och det blir inte tal om att de ska lägga pengar på att byta något för det har förbundet inte råd med tyvärr.
om ni inte vill stoppa i nya element så gör en rakuugn av den! det har jag gjort av en gammal uttjänt ugn

Köp ugnen, Sagabus och sätt i nya element.

#5 Fast det blir ju dyrt för dem att ha ugnen på i 3 dygn också… säg till dem att det är billigare i längden att Byta element.
Jag brukar kolla min ugn regelbundet under en bränning - skulle aldrig våga den stå utan uppsikt så länge. Brukar inte ni det?
#8 hehehe…förra julen satte jag ugnen på Abf och kom tillbaks 2 veckor senare, då stod den fortfarande o stampade på 1000 grader. undrar vad den elräkningen blev? Eon var nog sketglada.
men det var tamigtusan välbränt!
Jag har redan en ugn som jag inte fått igång än här hemma. antingen får jag Byta element så den kan köras på 16 ampere eller så får jag köpa mig ett eget hus på landet där jag själv kan säkra upp o få igång ugnen. Det senare är det som jag har börjat kolla nu…
fast jag är väldigt sugen på en toppmatad ugn från Lars tärn, hyggligt pris, sten godstemp och 16 A, om jag inte läste fel. surt bara att ha ugn o inte kunna använda den.
Jag åkte o plockade ur den dumma ugnen som inte kommit upp i rätt temp och döm om min förvåning när alla glasyrerna blev bra utom Brons blank som ej bränt ut ordentligt!
inget snack om saken att ugnen är kass men glasyrerna kanske har "ett spann" på grader där de blir bra mellan? eller så kan den gamla klock automatiken visa en smula fel?
Om ugnen står och harvar på länge och jobbar på för att komma upp i temperatur så sker ju samma värmearbete som sker vid att bränna vid en högre tid fast med kortare utjämning. Så lägre temp och längre utjämning eller svag stigningsramp funkar lika bra som att bränna högre maxtemp med korta utjämning lite förenklat uttryckt. Kul att grejerna blev bra.
Hej Sagabus.
Jag skulle inte sagt något om du inte hade skrivit #9 men Du får ursäkta mig. Du kanske har ansvar för att bränna inågon skolugn för ABF. Jag tycker inte om ditt agerande att sätta på ugnen o sen inte titta till den på två veckor. Ansvar! Ugnar har bränt ner skolor tidigare. Det är som med stearinljuset som man tänder man har ansvar att släcka också. Jag kan tänka mig att om du skulle betala strömkostnaderna för den ugnen så…..Ugnen är ju helt fel. Reparera ugnen med nya slingor och allt kommer att bli mycket roligare. Man kan ju undra på varför vårt jordklot bara blir varmare. Är det ugnar som står på i veckor …eller. Här byter jag lampor ihuset till energisnåla men rent globalt vad betyder det. Jag hade byggt en ugn en gång o ställt den i garaget . 330 l stor Första bränningen tog 10 tim o när kl var 24 jick jag o sov. Kl 03 brann det i garaget i ena väggen Ugnen stod 15 cm från väggen. Brankåren lyckades släcka o dra ut ugnen en halv meter. jJag hade tur. Gå aldrig ifrån en Ugn utan håll koll på den. Hans w
Bra tanke

#12 Precis vad jag tänkte men var lite mesigare än dej Hans så jag skrev inte det… En annan fråga är ju också vem som betalar den hög el-räkning? Är det vi skattebetalare? Borde kanske den som är ansvarig för ugnen stå för den räkningen…? Det här med ugnar är ju ingen lek precis och det är viktigt att man är välutbildad på just den ugnen man är ansvarig för. Konstigt att det får gå till på detta sättet på ABF!
#13 Komunalskatten går säkert upp någon krona i någon smålandsstad.Kanske skolan står för el-kostnaden o skolorna brukar ha dålig ekonomi. Jag har en Ugn som slösade med ström o var otät men den blev jättebra sedan jag lindat in den med 10cm kaowool runtom. Inuti ugnen under porslinrören som elementen hänger på su har jag oxå vit kaowool . Den tål temperaturen. Min ugn saknar cement o tegelstenarna ligger bara tätt mot varandra, så jag kan plocka ner ugnen sten för sten om jag vill.Men det tegelbruk som hade tillverkat teglen hade inte skurit av dem 90grader utan 89 grader så det blev luftspalt mellan teglen o den läkte som ett soll (zoll ?) Nåja kaoWool låter som det är gjort av kaolin men det är fast ull.10 tim tar den 330l upp till 1250 grad o det kan jag inte klaga på,knappt 15kW= 150kr/ bränning.Om jag kör flera bränningar efter varandra så packa ur vid 150 grader o ladda nytt på en gång så spar man lite energi.
HansW
Efter jag programmerat en ny automatik fel en gång så det isf 30 min utjämning blev 30 timmmar så efter det kollar jag alltid att ugnen har slagit av sej inom väntad tid. Efter jag första gången hörde om Hans och hans ugnsbrand och om sedan om en annan keramikers verkstad som brann ner så har jag koll ordentligt på ugnen att den slår av ungefär när den ska. Skulle aldrig lämna den stående utan att isf ha en extra tidstimer på.
15kw x 336 timmar (2 veckor) = 5040 kilowatt timmar = cirka 5000 kronor , mindre än det kostar att Byta element med andra ord.
5040 / 100 kilowatt timmar (ungefär vad det kostar att ha en tv på ett år) = 50,4 år
Man kunde med andra ord tittat på tv i 50,4 år för för samma mängd energi.
givetvis lämnade jag inte ugnen med vetskapen att den skulle stå och stampa i 2 veckor, det är så att Abfs personal brukar gå ner och kolla i källaren så allt e ok då jag inte har möjlighet att komma dit dan eller dagarna efter.
den står inte i en skola som tur är utan i källaren på ett privatägt hus.
Personligen kan jag känna att jag ej har något som helst stöd från Abf då de inte vill lägga några pengar vare sig påmig som nybörjarledare eller lokalerna eller ugnen. Men iof det ursäktar ju ingenting… men jag kan ju inte göra mer än att rapportera att ugnen inte är ok och väljer de då att ändå starta kurs…men håller med om att det vore mycket rolligare om allt funkar ok för kurskvaliten blir lite ojämn får jag säga.
Kan inte låta bli: angående miljön tror ja elkraft är ger renare utsläpp (vid producering) än våra bilar. hur många här har hybrid eller miljöbilar?
Jag har. Köpte en etanolbil nu när den gamla sjänger på sista versen. Hade gärna köpt en Prius men tyvärr tillät inte plånboken det. Även om inte etanol är det bästa valet så är det iaf ett steg i bättre riktning.
Jag har dessutom köpt andelar i ett vindkraftverk för att den ström jag använder ska vara så pass bra som möjligt. Har satt in lågenergilampor, använder fosfatfritt tvättmedel och försöker att ha ett helhetstänkande på hela livet. Så gott det nu går. Återanvänder mycket och köper begagnat när det går. Lägger hellre min pengar på lite dyrare mat som är kravmärkt och rättvisemärkt än ex en påse chips till…:D