Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 885 ggr
Allinagain
2020-06-10 23:20

Snart ugn tips om ventilation mottages tacksamt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla keramiker Mitt gamla pannrum i källaren 3x2m snart omgjort till keramikhörna. En Rodhe te 130 på väg. Vill ha tips på hur jag ska lösa ventilationen. Allt i betong , särskild platta där oljepannan stod förr . Så nära gammal murstock och skorsten. Finns oxå luftventil i takhöjd och större rum utanför med dörr ut. Vill få ut giftiga gaser och undvika för hög temp i rummet. Se bilder P-O

Annons:
Allinagain
2020-06-10 23:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Och bild där ugnen ska stå..

Allinagain
2020-06-10 23:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Kan man bara få med en bild i taget?

Allinagain
2020-06-23 20:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ugn på plats.. Elen uppgraderad. Det var det där med ventilation. Tips mottages tacksamt..

ler
2020-06-23 21:30
#4

Sök på det. Jag vet att Bosse har skrivit om det här med fläkt ett flertal gånger.

Denna kommentar har tagits bort.
Susanne Sundström
2020-06-24 09:37
#6

Hej,

Jag brukar väldigt sällan bränna om glasyrbränningar. Jag tror att en sak att tänka på var att man ska att inte bränna lika högt som man gjorde första gången, utan något lägre.

För mig har det fungerat och det kan ju vara ren tur och jag har inte testat så många gånger så erfarenhet och kunskapen är låg på detta.

Jag tänker högt: om det har kokat så måste du förbi det stadiet, antingen före eller efter kokningen - tänker jag, kan vara helt galet. Naturligtvis måste glasyren smälta ut också och det är också bubbligt i den  fasen. Jag hoppas du får mer konkreta svar här.

Här är en länk som jag fick fram: https://keramik.ifokus.se/discussions/5c24b0d3ce12c45f9f002911-ventilation-ugn

Du kan även söka på varför ev. märken uppkommer. Sök i detta forum så kommer fler diskussioner kring detta.

//Susanne Sundström

Annons:
Bo§e
2020-06-24 17:37
#7

Om ugnen skall stå i hörnan vid muren som visas på bilden,  vore det lämpligt att öppna det igenmurade hålet och montera fläkten där, så att den hamnar ovanför ugnen.  Det vore en bra placering.     Som inluftkanal kan man sedan använda ventilen som syns på en annan bild, precis som den är (och inte glömma att öppna den när man bränner…)   

För övrigt:   Läs inlägget som länkas till i #6.

Allinagain
2020-06-24 20:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Tack för input.. Så om jag fattar rätt: Öppna upp det igenmurade. Placera österbergsfläkt där. Då suger det ut gaser till skorsten och ut. Och som insug använda befintlig öppnad ventil. Fråga : Finns ju på vänster sida på ugnen ett utblås (Exhaust air socket). Ska jag använda nån slags rör typ spirorör från utblås till fläkten? Eller funkar det med enbart österbergsfläkt och befintligt luftintag. Bif bild på utblåsrör

Bo§e
2020-06-24 20:33
#9

Om allt blir placerat så som vi pratat om, behöver du inte koppla någonting alls till ugnens "exhaust socket"…..låt det vara precis som det är…

Allinagain
2020-06-24 21:30
#10

Tack Bosse.. Du är en sån tillgång!!

Upp till toppen
Annons: