Annons:
Etikettövrigt
Läst 957 ggr
Jennie.H.
6/28/20, 7:53 PM

Vad betyder egentligen yrkesverksam?

Jag funderar på det här med att se sig som yrkesverksam. Vad betyder egentligen yrkesverksam konstnär? Att jag ska få min inkomst från mina keramiska verk? Jag säljer tyvärr inte så mycket för tillfället att jag är tvungen och ha ett jobb för att få in pengar till mat osv. Så vad är skillnaden mellan hobbyverksamhet och yrkesverksam? Är jag hobby-konsthantverkare?

Annons:
ler
6/28/20, 7:55 PM
#1

Vad tycker du själv att du är? Van Gogh sålde ju heller inte något, var han då ingen konstnär? Nej kom igen nu snälla du, det spelar väl ingen roll vad man benämner sig eller vad andra tänker om just det!

Sagolikt
6/28/20, 8:37 PM
#2

Intressant fråga! Googlade och hittade det här https://www.konstnarsnamnden.se/default.aspx?id=14626&refid=1228 "Fråga Vem räknas som en ”yrkesverksam konstnär”? Svar  Någon som: - ägnar sig åt skapande eller annat konstnärligt arbete, - är yrkeskunnig inom sitt område och  - ägnar sig yrkesmässigt åt konstnärligt arbete. " Sen tänker jag att det här att göra med skattemässiga definitionen av hobbyverksamhet? https://bolagslexikon.se/yrkesmassig-verksamhet/

ler
6/28/20, 8:47 PM
#3

Skatt och moms och vad det nu kan vara är ju endast en rent teknisk fråga i samhället. Man kan ju vara verksam utan att just sälja men går in för det man håller på med till 100% och så kan man ha ett arbete som man tjänar pengar på men tycker det är likgiltigt det man håller på med. Så vad är viktigt för en själv.

Jennie.H.
6/28/20, 10:51 PM
#4

Snälla du @ler det är i samband med stipendieansökan som detta tas upp och därför jag söker klarhet i vad som det egentligen innebär. Sökte inte efter nervärderande åsikter ang mina frågor.

Jennie.H.
6/28/20, 10:54 PM
#5

Tack @Sagolikt det var lite det jag anade och tusentack för länkar 👍👍👍

ler
6/28/20, 11:08 PM
#6

Det var allt annat än nervärderande, tvärtom så var det ment som något positivt att du håller på med keramiken och det är ju inte lätt att förstå frågan om det inte beskrivs som just det du nu skriver. Sorry att det blev missförstånd.

Annons:
orlunda
6/29/20, 8:49 PM
#7

Konstnärligt sett tycker jag att det är en icke-fråga och saknar relevans för att bedöma stöd till en konstnär. Skillnaden mellan hobbyverksamhet och yrkesmässig är helt och hållet en fråga mellan dig och skatteverket. I praktiken är det dock också en definition för att skilja agnarna från vetet. Skråväsendet förbjöds i lag i mitten på 1800-talet, men i konstvärlden är det fortfarande en realitet. Det är jätteviktigt att skilja på amatörer o proffs. Allt annat är underordnat inte minst bland den del av konstvärlden, t ex byråkratin, som lever på konstnärernas arbete.

ler
6/29/20, 9:05 PM
#8

Oj vad bra formulerat

ler
6/29/20, 9:37 PM
#9

#7 jag var inne på din hemsida. Jag gillar verkligen dina målningar, enkla och distinkta färgprakt med fina historier.

orlunda
6/30/20, 12:22 PM
#10
Upp till toppen
Annons: