Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 727 ggr
Allinagain
0

Plattengobe brännas fast innan?

Har precis brännt in min nya Rodhe ugn. Med sättmaterialet. Vad jag missade var plattengobe på skivorna. Uppfattade nånstans att den skulle brännas i en separat bränning. Stämmer det? Måste man ha plattengobe? Man kan ju ha kex under grejerna som skyddar. Eller? Tacksam för synpunkter! P-O

ler
1

Har man 100% styr på glasyrerna så behöver man ju inte plattengobe.

Bo§e
1

En annan faktor är att stengodsleror kan ha en benägenhet att "klibba fast" i obehandlade plattor (pga glasbildningen i leran och i viss mån också ångorna i ugnen).         Detta kan då resultera i  att små flisor bryts loss från föremålens nederkant, pga stengodslerans egen krympning när den sintrar,  och ibland även när man försöker ta loss föremålet från plattan.      Detta trots avtorkade bottnar eller helt oglaserade föremål.     Många känner säkert igen detta….

Därför kan det vara fördelaktigt att behandla plattorna.  Skiktet med plattengobe behöver inte alls vara tjockt.

Det här styrs av flera faktorer,  bl.a.  leran själv,  hur långa bränningarna blir,  ugnens ventilation m.m.     

Men det är värt att nämna.  Ett tunt lager plattengobe skadar aldrig.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

[rolnor]
1

Jag instämmer helt, väldigt trist med små flisor som lossnar, förstör både gods och plattor.

Allinagain
0

Ok tack ska ni ha för svaren. Betyder det att plattengoben inte behöver brännas in först.. Det räcker med att måla på plattengoben och låta den torka.. sedan glasyrbränning…

Bo§e
3

Om man har bråttom brukar det gå bra att använda plattorna  så fort dom torkat (så mycket som möjligt).  Sätt ugnen med viss varsamhet första gången, eftersom ytan är litet extra  ömtålig innan den är bränd.

Blanda och lägg på plattengoben så pass tunt att den ser litet halvgenomskinlig ut just när du målar (du kan nästan se plattan igenom),  och som sedan blir helt täckande vit när den torkar.       Om den flagnar av som torr, är det för tjockt.

MissWarp
0

Hej! Det här är jag också intresserad av! Jag har bränt min ugn utan plattengobe, jag har använt Kex (skröjade plattor) som skydd när jag varit osäker. Skulle det gå bra att lägga engobe på plattor som redan bränts ett antal gånger? I vilken temp bränner man engoben på plattorna? Tacksam för tips. 😊

Bo§e
1

#5:   Det går såklart bra att lägga på plattengobe på begagnade plattor.   Den skall ju ändå förnyas då och då, varefter den blir utsliten.       Du kan börja med en skröj- eller glasyrbränning.  Huvudsaken är att du sätter ugnen litet försiktigt första gången,  när plattengoben är som mest ömtålig.  Men, låt plattorna torka ordentligt innan  du bränner.

MissWarp
0

Tack! Då ska jag göra det! 😊👍