Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 717 ggr
Allinagain
8/7/20, 11:46 PM

Glasyren inte brännt ut? För tjockt lager?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har kört ett par glasyrugnar nu.. Testat en effektglasyr terracolour antracit från tärn. Bränt den på vitgrå syengodslera, grå med lavaprickar samt fyle.. Blir inte bra på nån lera utan sträv och känns fet och ser lite dammig ut.. Första glasyrbränningen 1235 och andra 1245 15 min utjämning. Har lagt på ganska tjockt.. Vad kan vara problemet? För låg temp? För tjockt pålagt? Eller nåt annat? Tacksam för alla synpunkter😊 P-O

Annons:
ler
8/8/20, 12:02 AM
#1

Nog för låg temperatur

ler
8/8/20, 3:02 AM
#2

Men samtidigt så brukar deras ju funka redan vid runt 1200 så lite konstigt. Vilka glasyrer är det?

Allinagain
8/8/20, 6:42 AM
#3

Är bara en glasyr jag menar.. På bilden dom mörka faten.. Känns sträva och feta , ser matta ut. Glasyr från Tärn , terracolour 6611 antrazit. Skröjat upp till 1000 gradet en timmes utjämning Doppat i glasyren, blev tjockt pålagt. Finns oxå lite nålstick.

Bo§e
8/8/20, 6:52 AM
#4

Den matta hinnan kan bero på kondensat av kvarliggande ångor som borde ha ventilerats bort.  Vissa glasyrer kräver extra mycket ventilation under bränningen.  

Nämner detta som ännu en möjlighet……  (?)   Var ugnen helt försluten när du brände…?

Allinagain
8/8/20, 7:29 AM
#5

Hmmm Stängde ventil och pluggade hålet vid 600 grader..

Allinagain
8/8/20, 7:31 AM
#6

Vad tror ni om att bränna om?

Annons:
Bo§e
8/8/20, 7:35 AM
#7

#5:  I så fall kanske det är ett spår att följa, och lätt att testa….     Halvöppet spjäll och halvöppet hål räcker nog för att du skall kunna se skillnad…. (tänker på att hushålla med ugnens ork) 

#6:   Inte säkert att ombränning hjälper…..svårt att säga med säkerhet.   Men ta med några "ombränningsgrejor" nästa gång, så får du se….

Allinagain
8/8/20, 8:18 AM
#8

Första bränningen var ju kägla 6.. Hade med 3 saker med nämnda glasyr på dom 3 lerorna.. Andra bränningen kägla 7.. Då var det bara på fylelera.. Hade koner och dom böjde sig perfekt i båda bränningarna.. Så nästa gång lite ventilation genom hela bränningen.. Ska jag gå lite högre? Kägla 8 kanske?

Bo§e
8/8/20, 8:34 AM
#9

Nu gissar jag litet, men jag tror inte att det hjälper att gå upp i temperatur ytterligare….kanske tvärtom, eftersom risken då ökar för oönskad "interaktion" mellan lera och glasyr, vilket skulle kunna störa en känslig och litet speciell glasyr som denna…

Allinagain
8/8/20, 10:42 AM
#10

Ok Då gissar jag att det handlar om att det blev för tjockt pålagt.. Så lite tunnare nästa gång glasyren används.. Och så testar jag att skicka med grejorna en gång till sannolikt…

ler
8/8/20, 11:14 PM
#11

Jag har personligen mycket svårt att tro att det är för tjockt, jag skulle gärna testa just den glasyren och se om den funkar som den skall, har upplevt en gång att en kund fick en glasyr från dom som faktiskt hade ett fel. Så det kunde vara intressant om man hade två matcher att testa. Men även kunde det vara kul att testa just din glasyr. Det ser också lite ut som om skröjen varit för låg. Och sådana effektglasyrer bör användas på vit/grå stengods eller porslin. Lava prickar kan vara fint på enkla saker med en stilla och lite mera diskret glasyr. Det finns ingen anledning att använda flera effekter, det blir oftast bara överdrivet rent estetiskt och sådant som lava orsakar ofta tekniska vanskligheter om glasyren inte är gjord till just sådant.

ler
8/8/20, 11:30 PM
#12
Allinagain
8/9/20, 9:57 AM
#13

Skröjen var 1000 grader utjämning en timme.. Borde ju knappast bara för lågt. Håller med om effekter.. Jag ville ju bara testa glasyren på dom 3 lerorna Jag hade.. Fel på glasyr? Saknas nån ingrediens.. eller?

Annons:
ler
8/9/20, 10:28 AM
#14

Det är ju svårt att säga om man inte kan testa.

ler
8/11/20, 10:13 PM
#15

Har du lust så kan du sända 20 gram till mig så ser jag på det. Om intressant, sänd ett PM

Upp till toppen
Annons: