Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 920 ggr
liswis
1

Sprickor i glasyren

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har drejat en del med lera från Dyrön i Bohuslän. Efter engobering  skröjbränning och glasering med trp blank lergodsglasyr till 1020 gr krackelerar glasyren. Skall jag kanske bränna i ngt högre temp. I o för sig är det rätt snygg krackelerin gmen….. Har någon tips

Vänl

Lisbeth

Bo§e
2

Håller med om att krackelyrmönster faktiskt  kan vara vackra…..      

Men jag tror att du kan - åtminstone till en del -  minska krackeleringen genom att försiktigt tunna ut glasyren.  Men inte för tunn, så att det blir matt och strävt.    

Höja temperaturen som du föreslår, kan också hjälpa,  gärna tillsammans med litet tunnare glasyr,  men då MÅSTE du först veta hur hög temperatur din lera tål innan den smälter (och ställer till med ugnsskador m.m.)

Eller så kan du helt enkelt testa med en helt annan transparent glasyr, som kanske har en utvidgningskoefficient som "råkar" stämma bättre med din lera….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

ler
1

Bra tips Bosse. Fråga leverantören hur hög utvidgning din nuvarande har, så testar du dom som ligger lägre.

ler
1

Man skall väl också säga att en sådan lera kan vara svår att hitta en fin transparent glasyr till om man vill ha det blyfritt. För att sänka utvidgningen tillräckligt måste man ha en del bor i och som följd blir glasyren lite grumsig. Man kan också ta nuvarande glasyr och justera med en styrfritta som har liten utvidgning.

Bo§e
1

#3:  Vi  skall heller inte bortse från möjligheten att blanda olika kommersiella transparenta glasyrer.   Jag tänker då på att det kan vara en fördel att välja material som är lätta att få tag på när de behövs…….

Plena
0

Så vackra skålar. Roligt att kunna ha helt lokal lera!

Bo§e
0

#5:   Jag tycker också att de är väldigt vackra…!      Och  med tillgång till en användbar lokal lera är det därför viktigt att  ( #4) hitta en långsiktigt hållbar  och enkel glasyrlösning där man (förhoppningsvis) slipper att jaga alltför "exotiska" produkter…..

ler
1

Gränsen för hur högt man måste bränna om man skall ha en felfri glasyr utan bly ligger på 1040, då menar jag en tekniskt felfri. En transparent glasyr helt utan tendens till borslöjor och andra estetiska fel kan man nog inte så lätt hitta.

Bo§e
0

Ja, det stämmer säkert Ler  (på ett ungefär),  och då blir det viktigt att fastställa hur hög temperatur den här leran tål, eftersom man oundvikligen kommer att hamna nära den kritiska punkten om man vill få det så optimalt som möjligt utan att använda bly.  Sådana här leror kan ha en mjukningspunkt var som helst mellan 1040 - 1080°C (litet slarvigt uppskattat)…..och det finns bara ett sätt att ta reda på det…..Förskräckt  ….man får se till att skydda ugnsplattorna när man testar….

ler
1

Vet du då Bosse någon transparent glasyr på marknaden som inte blir mjölkig om den ligger en smula tjockt? 1040-60 grader och har en låg värmeutvidgning.

Bo§e
0

Nej, såklart att det är så.  Tror inte att man kan hitta en enda sådan.   Men vad jag menade  var att om man vill testa sig fram med blandningar,  är det ju en fördel om man hittar kombinationer mellan mer "vardagliga" produkter som man alltid får tag på, under lång tid. 

Men, man slipper förstås inte undan att optimera det hela genom att testa med varierande tjocklek, temperatur osv,  hur bra "mix" man än får till…..

ler
1

Det är klart att det är enklast att kunna köpa glasyren hos en vanlig handlare. Men det hjälper inte hur mycket man än blandar om man tänker på vad som krävs för att få en bra glasyr. Jag har inte stött på en sådan ännu men blir glad om jag gör.

ler
1

Det är en ständigt återkommande fråga hos kunderna just detta att hitta en sådan glasyr. Man måste antingen upp i temperatur eller använda bly eller vismutfritta men det är allt för dyrt. Jag har arbetat med att få fram något som funkar någorlunda, men då kommer man upp på minst 1040-50 med lång Brännkurva. Nu ser det ut på bilderna som att det är relativt mycket krackeleringar, man kan prova att tillsätta några% zinkoxid och eventuellt något kvarts och kaolin. Men med små mängder. Och som sagt prova att höja temperaturen till minst 1040. En annan väg är ju att ändra på leran!

ler
1

Ännu en variant kan vara om man har möjlighet att bränna reducerande, då får man en jonvandring mellan skärv och glasyr, som skapar ett mellanskikt mellan dom två annars helt separerade skikten. Detta kan även göras med speciella blyfrittor. Det skall inte förväxlas med en vanlig blyglasyr.

liswis
0

Tack för alla värdefulla kommentarer. Jag kan säga att det inte blir någon krackelering på lera från min gata hemma i Göteborg. Brända i samma ugn o med samma glasyr. Det hänger nog då på leran tror jag. Jag tänker prova några av tipsen. Den glasyr jag använde skulle inte ge "så mycket klackelering" men kvar lite högre tempo. Det gäller nog här att ha tålamod. Har jag tålamod att ta fram leran så vore det väl slött att inte försöka få fram passande glasyr!