Gammal Lyngbyovnen
Hej fränder! Jag har kommit över en gammal Lyngbyovnen men kan varken finna någon information på nätet om vad den är kapabel till, lergods eller stengods? Enligt termostaten så kan iaf den nå 1200. Men om ugnen klarar det framgår inte. Ni besitter ju en enorm kunskap. Har ni någon gammal broschyr där ni kanske kan se vad jag har? Den ser fin ut i övrigt och har nog inte används överdrivet mycket genom åren. Tack på förhand!
Jag tänker att den är till lergods, men jag vet inte.
Lyngbyovnen blev senare Scandiaovnen.
Det här är en "K75" av en tidig 6 kW modell. Som Ler nämner är det en utpräglad lergodsugn. Instrumentet är graderat upp till 1200°C (Typ K), men i manualen stod det "max 1100°C", vilket är en mer realistisk angivelse, eftersom Typ K-givarna inte håller länge i 1200°C.
Parallellt med denna modell fanns också en "S75", en stengodsugn med 7,5 kW effekt, annan trådlegering i elementen, annan styrutrustning (Typ S), och den var murad i ett mer tåligt, men litet dyrare tegel.
Så brukar frågan komma: "Går den att bygga om till stengodsugn…?" Svaret är ja, rent tekniskt, men det kostar en del, och ugnen blir ändå inte optimal. Man måste byta styrtavla, givare, givarkabel osv till Typ S, samt byta till element med annan trådtyp och med högre effekt, och allt detta kostar en hel del……och lägger man till arbetskostnad för någon som ser till att konverteringen fungerar, blir det förstås ännu mer…. Dessutom är Lyngbys "K-ugnar" byggda i ett billigare tegel…..så man måste verkligen fråga sig om en 75 litersugn är värd allt detta…..???…jag tvivlar.
Men som lergodsugn är detta en riktigt bra ugn. De var omtyckta på sin tid, och de höll länge, så om bränningar upp till ca 1100°C räcker för dina syften, så har du en kvalitetsugn.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Ja jag hade en större variant som jag använde till skröj, och så blev det lyngbys 1000 liters gasugn till glasyrerna. Jag tänker dom Bosse att det nog inte lönar sig att bygga om, om man nu inte kan göra det själv. Och som jag alltid vill säga så skall man veta hur mycket ström den drar på en bränning. Jag har sett så otroligt många gamla ugnar på mina besök hos kunder där det är uppenbart att en ny ugn skulle finansiera sig själv på något år i besparelse på elräkningen. Isoleringen var inte lika bra då som nu och den slits också med tiden.
Ja, de här ugnarna har en isolering av molertegel, och tvingar man upp en sådan här litet äldre ugn mot stengodstemperatur, börjar tillkortakommandena märkas…..håller man sig under 1100°C märks inte ett "bedagat" isolertegel så mycket…..
På beg.marknaden tror jag att man skulle kunna få en fungerande stengodsugn av samma volym för samma pris (eller kanske mindre) som ombyggnaden av en gammal K75 till S75-standard…..
Wow! Tusen tack för era utförliga svar och för era tankegångar! Vad hade en sådan potentiell ombyggnation gått på mellan tummen och pekfingret?
Du kan ju ta kontakt till Scanform i Norge det är dom som idag äger den gamla firman. Han som äger det och som förstår sig på det tekniska heter Arild, och han förstår utmärkt svenska, han är halvsvensk. Jag skulle mycket gärna kunna ge ett pris men det kan jag inte, så bättre att ta tag i dom som vet.
Molerteglet är väl det röda teglet som sitter som isolertegel på baksida på ugnen? Porosilen som sitter på insidan är hyggligkvalitet inte den bästa men stengodstemperaturer runt 1250 fungerade på min ugn, bort med plåtarna tilläggsisolera med fiber. jag lade en extra hård fiberplatta bakom ugnen där kopplingarna gick ut och uterm snurrade nya element på 11kw.. Och givetvis en ny automatik.. inga superkostnader för den som gör jobbet själv
Vad som behövs i form av komponenter är: Styrning (Typ S), givare (Typ S), givarkablage (Typ S), multistick (honstick) för styrningen, passande kontaktor, samt en sats element av S75-standard, 7,5 kW.
Ett "mellan-tummen-och-pekfingret-pris" för ovanstående borde hamna ungefär mellan 13000-16000:- , möjligen litet mer…. Det är en gissning, men dock en ganska kvalificerad sådan…..
Sedan tillkommer kostnaden för att få det hela monterat, dvs monterat så att det fungerar. Här finns en del fallgropar, så jag avråder från att försöka göra detta själv…. Även utbildade elektriker trillar ofta i "fallgroparna", så det bör göras av någon med erfarenhet av just detta…..dvs om man vill att det skall "lyckas första gången"….
Hela jobbet gör man inte själv men lägga fram lämplig kabel mellan proppskåp sparar man en timlön eller mer om man har tiden för det.. elementen kan man lägga in i ugnen.. fixa elskåp till kontaktor ett i plast hornbach och sätta dit honkontakten.. kan säkert lätt halvera elektriker kostnader han behöver bara koppla in… finns massor för att få ner kostnader handlar mycket om kontakter…