Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 985 ggr
ler
ler 
2020-08-11, 22:09

Bygga ugn

Jag har genom åren byggt en del elugnar. Allt från 4 liter till ett par hundra liter. Nu vet jag ju att det finns ett par riktigt duktiga vedugns byggare och ugnar drivna av frityrolja. Finns det flera som går och bygger?

Rerum
2020-08-12, 06:34

Jag har precis byggt färdigt min vedugn! Ska inviga den i början av oktober

Rerum
2020-08-12, 06:34
j-aan
2020-08-12, 06:57

#2. Ser bra ut Marie. Men jag undrar över två saker. Placeringen av spännbanden runt ugnen hindrar väl packningen av ugnen. Och träregeln bakom skorstenen ligger för nära med tanke på brandrisken. Lycka till med din nya fina vedugn.

L.A.E
2020-08-12, 07:16

Som # j-aan  skriver ,     träregeln bakom skorstenen ligger för nära

Rerum
2020-08-12, 14:56

Tack! Ja alltså spännbanden ska bort och bytas ut mot vajrar. Tänker att det får till en plåt mellan skorsten och regeln.

rolnor
2020-08-12, 21:43

Oj, vad kul! Spännande bränna för första gången kan jag tänka. Nackdelen är förstås att man får passa hela tiden. Kan man ha en pelletsbrännare som klarar sej utan så mycket passning?

"Det onda har vingar, men det goda tar sig fram med snigelfart." -Voltaire.
ler
ler 
2020-08-12, 21:46

Man skall nog tycka att det är kul eller rogivande eller vad man nu tänker. Det är ju egentligen samma sak med en gasugn.

ler
ler 
2020-08-12, 21:48

#2 jag är imponerad av ditt projekt, jag blir avundsjuk!!!!!!!!!!!

rolnor
2020-08-12, 22:13

Jo, jag förstår att det kan vara trevligt men mitti vintern i snålblåst så kanske man inte njuter så mycket….?!

ler
ler 
2020-08-12, 22:16

Nej men då får man väl sitta nära ugnen med något varmt att dricka och varma kläder.

j-aan
2020-08-12, 23:33

#5 Tyvärr Marie en plåt emellan regeln och skorstenen hjälper inte det är för tätt mellan regeln och skorstenen.

Rerum
2020-08-13, 08:08

Och det hjälper inte med skorstensisolering, sån man har runt cortenrör? Ewa har ju sitt tak väldigt nära en träregel och hon la en plåt där.

Rerum
2020-08-13, 08:08
Rerum
2020-08-13, 08:15

Det är en dröm som gått i uppfyllelse att bygga en vedugn. Jag har byggt den alldeles själv vilket jag är mycket stolt över. Det har varit ett hårt arbete. Mycket på grund av att de flesta stenarna är valvstenar (det var de jag kunde få tag på till ett bra pris). När man bygger med valvstenar så måste man lägga dem lite annorlunda annars kommer väggarna att luta. Även om stenarna var nya så var storleken skiftande på de stenar som skulle vara lika stora. Sen gillar jag det här med elden och tycker det är rogivande. Man kan ju även välja att INTE elda mitt i vintern.

Ulla
2020-08-13, 08:49

Den ser super ut! Du har all rätt att vara stolt över ditt arbete.

Sajtvärd för Keramik ifokus _ _
j-aan
2020-08-13, 09:08

I all välmening Marie. Som det ser ut nu med regeln mot skorstenen är risken för brand överhängande. Tänk på att så gott som alla bränder börjar efter att bränningen avslutats och folk gått därifrån. En brand i en takstol är oftast lätt att släcka om den upptäckts i tid. Annars riskerar den att sprida sig till exempelvis vedförråd och dylikt.

Bosse Cebex Gbg
2020-08-13, 18:03

Jag byggde några vedugnar i Dalarna i början av 70-talet.   Den första var något som närmast liknade en "flaskugn", och den blev inte särskilt lyckad.  Visst blev den varm, men mycket ojämn och svårjobbad…!!   Teglet fick snart göra nytta i nästa bygge…..   

Nästa försök lyckades bättre, och fungerade - faktiskt - riktigt bra, när man väl blivit vän med den .  Den var byggd i två etager, i en slänt.  Var ingen flitig fotograf på den tiden, så tyvärr finns den bara på några diabilder som legat undangömda i många år,  men ugnen såg ut ungefär som på den här skissen.   Ni som byggt eller sett många ugnar kan nog lista ut ungefär hur den fungerade……  Om intresse finns kan jag komma med fler detaljer efterhand.

🙂  

PS  En vacker dag skall jag gräva fram de få foton som finns, och scanna in dem…  DS

ler
ler 
2020-08-13, 19:08

Kul. Jag såg en ugn i södra Vietnam som var byggd längs med en backe, det var nog 10-15 etager och det var extra eldstad vid varje kammare. Så dom eldade som på din bild och så när första kammaren var klar började dom elda i dom mindre extra eldningshålen, en efter en. Hur hög temperatur arbetade du med Bosse och hur lång tid tog en bränning?

Bosse Cebex Gbg
2020-08-13, 20:27

På den tiden var min produktion blandad mellan olika material, och eftersom det fanns en gammal lertäkt i närheten blev det förstås en del lergods, men jag jobbade också med stengods.  Reducerande lergodsbränningar kan ge mycket spännande resultat…!    Stengodsbränningarna kunde ta upp till 14-15-16  timmar, men det berodde inte på ugnens ork….det berodde på att man blev tvungen att hålla igen med eldandet för att inte överbränna på de varmaste punkterna.  Jag hade en pyrometer instucken vid ugnens varmaste punkt för att hålla koll på detta.  Resten fick jag sköta med käglor på 5 ställen.   I den här ugnen spreds värmen i stort sett "vågrätt", från eldstadssidan, långsamt bort mot "skorstenssidan", och denna väntan förlängde bränntiden med ett antal timmar.   Det gällde, kort sagt,  att hålla koll på pyrometern för att undvika överbränning, och samtidigt noga  följa käglornas utveckling…och det fick ta den tid det behövde….

Det tog ett tag att lära känna den här ugnen, och att trimma in den.   Det vi numera kallar "bag wall"  (men som då inte hade något särskilt namn, vad jag minns)  var nyckeln till att få styr på det hela.   Denna "wall" bestod av lösa, glest staplade stenar, som jag kunde plocka om på olika sätt, tills det uppstod optimal (om inte perfekt) spridning av värmen.   Jag minns att resultatet blev en bag wall som var glesast nedtill, upptill och längs sidorna, och mer "sluten" (men inte tät)  mot mitten.   Många år senare träffade jag John Leach, och pratade om "bag walls", och det visade sig att även han hade kommit fram till precis samma "bagwall-stapling" som jag hade,  via trial-and-error……vilket borde indikera att det inte var helt galet…..

ler
ler 
2020-08-13, 21:00

Nej det har naturligtvis inte varit galet. Jag har sett sådana bagwalls även på stora krukmakar ugnar här i Danmark.

rolnor
2020-08-13, 22:26

Din ugn ser jättefin ut rerum, givetvis gårdet att hindra brand, både lite fiberull och en plåt emellan så kan jag inte se att trä kan bli så varmt??? Man kan ju blöta ned det också.

ler
ler 
2020-08-13, 22:44

Men kanske lättare och säkrare att ändra på konstruktionen, borde väl inte vara så svårt att få högre till taket, nu när det ändå är lagt så mycket arbete på det hela. Skulle ju vara trist om det blev så som j-aan och LAE skriver. Det jag också undrar är varför det är så mycket luft mellan takplattor och skorstenen? Om taket är där för att förhindra regn och snö så funkar det där väl ändå inte? Kanske du skulle ha en stålbalk i stället för trä intill skorstenen?

j-aan
2020-08-13, 22:58

#21 förstår jag rätt att du råder henne att peta in en plåt och fiber I mellanrummet? Det är inget bra råd så jag hoppas att hon inte lyssnar på det.

ler
ler 
2020-08-13, 23:08

#23 vad skulle du göra om det nu var din ugn? Bygga lite högre eller ändra material? Det är ju också så att man inte kan isolera problemet bort eftersom värmen med tiden vandrar genom vilken som helst isolering, och med ett så litet avstånd och en enorm ackumulerad värme i tegelmassan tänker jag att det blir svårt. Men jag hoppas det kommer en bra lösning på problemet.

j-aan
2020-08-13, 23:25

#24 den här typen av ugn kallas ittagama. Jag har byggt 15-20 sådana ugnar på skolor och hos kollegor. En del för reduktionsglasyrer andra för saltglasering. Då väljer man material som är lämpliga för just den typen av ugn. Den här ugnen är troligtvis byggd efter den ritning som min brorson gjort. Ugnarna är väldigt effektiva och lättbrända. Lämpliga på skolor.

ler
ler 
2020-08-13, 23:29

Kul. Men hur skulle du lösa problemet med just taket- träbjälken?

j-aan
2020-08-13, 23:45

Det är ju lite dåligt planerat med just den detaljen. Jag brukar se till att det är 25-30 cm mellan skorstenen och reglar. Sen sätter jag plåt med distanser på ca 5 cm mot reglarna. På något sätt måste regeln bakom skorstenen bort. En snickare kan säkert lösa det.

Bosse Cebex Gbg
2020-08-13, 23:53

Träregeln:    Håller med om att den lever litet farligt….     Kanske helt enkelt byta den mot en u-balk av metall….?..eller någon annan profil…?      Man kan göra riktiga fynd hos skrotfirmor….!

Instämmer med #16…….när platsen är obemannad är det fritt fram för allehanda otrevliga överraskningar….och man behöver ju sova gott efter ett bränningspass…..

ler
ler 
2020-08-13, 23:53

Ja det borde ju vara möjligt. Jag tänkte på att hela konstruktionen skulle flyttas till höger i bild#2 men så får man ändra på dom bjälkar som ligger i vänster sida.

L.A.E
2020-08-14, 09:14

Ugnstypen ittagama har har visst 3 olika namn enligt japansk vän , tyvärr svårt att översätta ?? 

Har byggt en en del egna varianter och  igår fick jag  en förfrågan om  vedugns bygge . Hade varit kul att åka men corona stoppar tyvärr alla resor och så är jag i riskzonen .    

Jo vart ugnsbygget skulle hålla hus  kan ni aldrig gissa er till  men här kommer det,

Senis, Réunion, en liten vulkan ö Franskt , öster om Madagaskar
Ulla
2020-08-14, 09:32

Vilken otur att det är just nu de vill ha sin ugn. Du får hoppas att bygget inte blir av förrän nästa år.😃

Det måste vara intressant att ha så många kontakter runt om i världen.

Sajtvärd för Keramik ifokus _ _
L.A.E
2020-08-14, 09:58

# 31 Ulla ,  En väldigt aktiv vulkan ö , Intressant grej skulle vara att  man  kunde använda het lava för keramik ugn  ☝️🤔? Kanske till första bränningen 960 -1000 grader🤔

Man får mycket intressanta  kontakter genom åren och inom keramiken så börjar det nog runt 1960 inom familjen och med Finn Lynggaard med flera

L.A.E
2020-08-14, 10:49

Man blir verkligen glad att det blir fler o fler kvinnliga ugnsbyggare i Sverige 👍👍

rolnor
2020-08-14, 11:50

En rostfri blank plåt med ett lager fiberull på en sidan, den som vätter mot ugnen som  sitter fritt mellan skorsten och regel skulle förhindra brand. Sen är ett tips att ha en IR-pistol så man kan mäta temp bå de i ugnen och utanför så du kan kolla tempen på regeln och andra punkter.

Rerum
2020-08-14, 22:14

Min man har kommit på hur han ska lösa det (är snickare i grunden) Plåten är inte färdiglagd runt skorstenen så lite har vi kvar innan bygget är klart. Ja jag tycker det är roligt om vi kan bli fler kvinnliga ugnsbyggare. Jag känner två kvinnor till som har vedugnar och en har byggt sin själv (jag var där en dag och hjälpte henne för att lära.

ler
ler 
2020-08-14, 22:22

Men vad bra!!!

pyromanen
2020-08-19, 21:15

Jag med har ju byggt en vedugn. 2007. Efter egen ritning och bränt den 81 ggr (saltbränningar till ca 1300 grader) och plockat ner den i juni pga flytt. Håller just på att bygga ugnshus på stället jag flyttat till. Planen är att få upp ugnen igen i oktober. Kommer byta ut del av de mest medtagna stenar mot nya, vända på några men till största del blir det exakt samma ugn som ska upp igen (Dvs jag gillar den o har varit mycket nöjd med den).

ler
ler 
2020-08-19, 22:17

Det låter imponerande pyromanen, har du möjligtvis någon bild på ugnen. Och var det inte svårt att demontera ugnen? Jag tänker på all den glasyr som väl måste ha bildats på stenarna. Jag har sett väldigt stora koleldade saltugnar som var gamla, det var väldigt tjockt lager efter saltningen. Man kunde se hur det runnit och bildats liksom droppstenar.

NenneAhl
2020-08-19, 23:57

Min första ugn jag byggde va en elektrisk vagnugn. Den hade fyra styck 50x40 cm sättplattor i varje skift. En sättvolym på ca 800 liter vill jag minnas och på 55kw. Elementen var uppdelade på tre sektioner med varsin kontaktor som var kopplade med ett tidsrelä mellan varje. Detta var mycket bra då jag kunde trimma in ugnen så jag fick jämn värme i ugnen. Jag har monterat ner och flyttat den två gånger. Vid sista flytten hade jag inte möjlighet att spara ramen som var gjord 50 mm fyrkantsrör. Hela ramkonvention hade jag varmgalvat. Genom att det blev en luftspalt på 50 mm runt ugn och ytterplåten så kunde jag där suga igenom luft för att hålla utsidan sval då jag vid första stället hade den placerad i min butikslokal. Efter flytt till eget hus med ugnen så utnyttjade jag den värmen genom att leda den genom en luft/vatten värmeväxlare fick massor med hett vatten att värma huset med. Nu har tegel och isolering blivit min nuvarande vedugnen som jag ändrat lite på så jag kan bränna med rapsolja. Har kopplat brännare till automatik så den styrs fint. Behöver inte passa så mycket som vid vedeldning.

rolnor
2020-08-20, 00:04

Återigen imponerande! Verkligen listigt använda spillvärmen att värma huset med. Rapsolja säger du, är det RME? Har du nån bild på ugnen?

pyromanen
2020-08-20, 08:06

#34 Det gick smidigt att plocka ner ugnen. Tog mig och sambon två dagar (då var vi rätt möra i kropparna dock). Den består av 4,3 ton sten och en yttre järnram men inget bruk. På bilden här syns en Alex, dvs hård eldfast sten av bra kvalité, som suttit på värmaste stället i eldkammaren … Den har bytt färg frpn beigegul till dammugt lila!

pyromanen
2020-08-20, 08:08

Här nerplockat

pyromanen
2020-08-20, 08:11

Insidan, den mest saltade väggen

pyromanen
2020-08-20, 08:27
Upp till toppen