Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 691 ggr
ramjambam
0

Litervikt av glasyr

Kan man använda litervikt av glasyr istället för flyttal? Jag har inte så bra erfarenheter av flytvikt/viskosimeter - dem verkar oftast sitta vid det djupet man petar dem ner till.

ler
3

Om man håller sig till en glasyr och ställer in litervikten på just den glasyren så går det, men det värdet kan inte överföras till andra glasyrer eftersom vikten på torrsubstansen kan variera.

Bo§e
3

Jag vet vad du menar….flytvikter kan vara litet svårlästa, och då särskilt de där små, korta  exemplaren som egentligen är alldeles för lätta…..

Jag tror inte att man kan jobba fram någon "generell"  literviktsskala som sedan kan användas universellt,   eftersom glasyrämnenas kornstorlek, kornstruktur och volymvikt hela tiden varierar…..men du skulle kunna testa fram den optimala  litervikten för varje enskild glasyr,  och notera värdena, i stället för att använda flytvikt……

Ler, du hann före mig…..🙂…jag tror att vi sade samma sak, fast olika formulerat….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

ler
2

Ja så blir det ofta att vi skriver ca. samtidigt, men så blev det väl tydligt vad vi menar.

ler
1

Jag tror att dom där små är gjorda för att kunna funka någorlunda i en normal verkstad. Dom som jag stött på, på laboratorier är många gånger längre och är relativt tunna. Dom är som Bosse skriver betydligt tyngre och sjunker så som dom skall, men det kräver ju att man har behållare som passar till det.

ÅLu
2

Jag tycker också att flytvikt är helt hopplöst att hålla på med - man kan ju få flyttalet till vad man vill om man petar lite på vikten.
Litervikt är väl det amerikanarna kallar Specific Gravity för sina glasyrer. Jag har börjat mäta mina - och vikten i g/ml brukar ligga någonstans kring 1,4-1,5 för de flesta glasyrer om jag förstått rätt, men man får ju prova sig fram och testa sina glasyrer vad som funkar bäst för var och en (men det måste man ju med flyttal också). Och sen flockulera/deflockulera om det behövs för att få en bra applikation. Flyttal påverkas ju av flock/deflock men det gör inte SG så det är också en fördel. Jag tycker det är enklare och smidigare att justera SG än flyttalet. Och lätt att mäta med hjälp av en 100ml-spruta eller en mätkolv och sen väga.

ler
1

Dom ”riktiga” flytvikterna är mycket tillförlitliga.

ÅLu
0

#6 Det är säkert helt riktigt 🙂. Men det är svårt när man inte har så stora mängder glasyr och är hänvisad till de mindre flytvikterna. Att mäta SG funkar även med mindre mängder. Det viktiga är ju att man får resultat som går att upprepa och det klarar jag inte med min lilla flytvikt. Men jag får ju fortsätta träna förstås - någon gång ska väl det också lossna 😉

ramjambam
1

Den här diskussionen var mycket givande, och eftersom jag har en bra våg för små mängder tänker jag börja mäta litervikt på mina glasyrer. Tack till alla som deltog i diskussionen.

ler
3

Men varför är det egentligen viktigt att veta vilken flytvikt en glasyr har? Det är ju bara om man glaserar saker med samma tjocklek och samma sätt att glasera på som det är meningsfullt att veta det. Har man olika slags saker så är det ju beroende av tjockleken hur mycket skärven suger. Det har jag nog sagt många gånger förut.

ramjambam
0

Jag jobbar som lärare och vill ha ett system som funkar för mina elever. Själv bedömer jag efter känsla och utseende 😊

ler
0

Det kan jag förstå, men samtidigt undrar det mig att du inte strävar efter att eleverna skall få samma insikt som du själv har?

ler
2

Det är så klart bara om du menar att du gör som du gör för att det är så som man löser problematiken på bästa sätt. Och så har det så klart att göra med på vilken nivå man stå på men man bör väl leda eleverna på riktigt spår, om det nu inte bara handlare om att ens arbete skall vara så enkelt som möjligt.