Avstånd mellan kåpa och ugn.
1. Vad är vettigt avstånd mellan kåpa och toppmatad ugn? Man vill ju gärna komma åt att packa ugnen 😊 2. Vilken ventilationsslang/rör är lämpligt? Kan det funka med denna? https://www.ahlsell.se/10/ventilation-3/slangar-med-tillbehor/plastslangar/6630547/# Maxtemp 250 grader. Eller är Spirorör att föredra? Eller aluminium flexslang? Har beställt den fläkt som Bosse brukar rekommendera Östberg 160 B och ska låta plåtslagare tillverka kåpan. Den blir också en tilluftsventil och ett reglage till fläkten.
Slangen/röret ska också vara 160mm, det blev fel länk ovan.
1, Nära ugnen = bra.. Men eftersom ugnen är toppmatad måste man förstås få plats att öppna locket, och det kan finnas andra praktiska aspekter. Montera huven så lågt du kan, utan att det blir alltför besvärligt att jobba.
2. Själv skulle jag nog inte välja en slang eller rör som innehåller plast. För övrigt är det fritt fram att välja, tycker jag…. Ja, självklart skall slangen ha samma diameter som fläkten…..
"Don't Panic" (Douglas Adams)
3# Så en aluminiumslang kan funka utan att bli farligt varm? Jag jobbar ihop med 10 ingenjörer. En av dem föreslog att man kunde göra kåpan med 4 pinnar och att man sedan ställer kåpan på ugnen när man bränner och hänger den i taket när den inte används. (Jag tänkte att metallpinnarna kommer att leda upp värmen så att kåpan blir skållhet, men jag kanske har fel) Vad tror du om det Bosse? Skulle det kunna funka? se min enkla skiss 😊
Javisst, aluminium är ok som luftledning.
Din skiss ser bra ut tycker jag. Höjden över ugnen är bra…..men om kupan varit litet bredare (kanske 10 cm till runt om), skulle den bli betydligt effektivare…..det gäller att fånga varmluften som stiger längs ugnens sidor….
#6 Bosse, så du tror att det kan funka att ställa kåpan ovanpå ugnslocket så som jag ritat, med metallpinnar eller nån typ av L formade järn fästa på kåpan som distans?
Eftersom "pinnarnas" anliggningsyta mot ugnslocket är så liten, tror jag inte att den lilla värmeöverföringen kan göra kupan "glödhet"…. Ok, kupan blir förstås varm, men inte av den anledningen…. Det kommer att gå fint…! 🙂
Spännande, då ska jag pröva det. Tusen tack för dina svar och din hjälpsamhet Bosse 🙏😊
Du skal väl inte stötta kupan mot locket?
#10 Ler, jo det var tanken i så fall, men tyngden kanske inte är bra för locket?
Nej det är nog en dum idé. Du får nog göra det på annat sätt. Med en sådan ugn borde det vara nog med en kåpa som sitter längre uppe så du slipper för allt trixande. Om lokalen inte är allt för liten så är det begränsat hur mycket värme som kommer ut, så finns det ventilation så ingen fara tänker jag. Själv har jag ingen ventilation och har ett utrymme som är litet och det fungerar fint, värmen från avkylningen sker ju relativt långsamt.
Själv tror jag inte att det är så farligt att kåpan står på locket, så länge inte benen skaver i teglet, och det går ju att åtgärda med något slags "fötter" eller liknande, som sprider belastningen. Men kåpan får förstås inte vara hur tung som helst…..
Ett alternativ vore ju att hänga kåpan i taket, t.ex. i fyra kättingar (typ ampelkättingar) eller något sådant….
Se längst ner just nu i inlägg, stenar i locket lossnar. Det borde nog vara så att man inte ändrar på ugnens konstruktion, om inte annat för att vara säker på att garantin gäller.
Ja Ler, det är nog onödigt att ställa nåt på locket. Jag har beställt kåpa nu. Det får bli öglor i huven och kedjor i taket som Bosse skriver, som jag hakar upp när de inte används, så var min ursprungsidé också. Återkommer med bild när det är klart. Så här har vi hängt kåpan på jobbet. Där är huven till för lösningsmedelsångor och kolfiberdamm, så det blir ju inte varmt på samma sätt.
Det där blir bra…!
Fast, jag vidhåller 😉att det säkert hade gått att ställa en inte alltför tung huv på locket, med lämpliga "fötter" som avlastning…….men kanske ett litet risktagande också, det erkänner jag….🙂