Keramik iFokus

Keramik

Etikett: övrigt
Läst 768 ggr
ler
0

Produktionen i norden

Dom flesta stora producenterna i Norden är ju flyttat till Asien. Är det verkligen nödvändigt? All kunskap försvinner med dom gamla som har teoretisk och inte minst praktisk erfarenhet. Det sista svenska tegelbruket stänger nu och porslinsfabriken är ju också borta. Det är trist, borde ju kunna vara lönsamt att slippa för transporter och en enormt komplicerad kvalitetskontroll dom man nog inte kan drömma om om man inte upplevt det. Jag hoppas verkligen att den typen av industri kommer tillbaks till våra länder.

Sphnixen
0

Porslinsfabriken i Lidköping är aktiv
Porslinsfabriken-Lidkoping.se

Trolmen
0

#0: Vad menar du när du säger att "porslinsfabriken är borta"?
Gustavsberg porslinsfabrik har gjort en nystart och Porslinsfabriken i Lidköping finns ju. Nu håller ju dock mycket av djupa keramiska kunskapen att försvinna. Hoppas verkligen att vi i Sverige kunde ha en blomstrande keramisk industri, men tyvärr tror jag inte detta kommer att hända under min livstid.

ler
1

Jag har kontakt till båda dom fabrikerna så klart, det är kunder. Men fabriker som Royal Copenhagen, Rörstrand, det gamla Gustavsberg, Arabia och så vidare. Det var ju fabriker som hade en otroligt lång tradition. Rörstrand var Europas näst äldsta europeiska porslinsfabrik, näst efter Meissen. Bong och Gröndal, Eslau och Desire är också flyttade till Asien eller stängda. Det är förbannat trist, det var ju trots allt fabriker med erfarenhet som dom kvarvarande inte har. Intet ont om dom, jag har utmärkt kontakt till porslinsfabriken och även Gustavsberg och keramikstudion. Men det är ju en droppe i havet mot vad det en gång var. En av mina bästa vänner var Kent Eriksson som var på Rörstrand och som senare öppnade formakademin, han finns tråkigt nog inte mera men han var också en ofattlig tillgång i keramikens värld. Och så småningom om är den solida teoretiska och empiriska kunskapen borta om det inte görs mähät för att bevara den kunskap som inte kan fås genom att läsa en bok eller sitta och strula runt med leran. Jag säger som Thomas Mann, jag står på titanernas axlar.

• Redigerat 2020-09-08 23:24 av ler
Trolmen
0

Får jag då ställa en enkel fråga, hur skulle man då kunna samla och bibehålla denna solida kunskap?

ler
0

Det vet jag inte

Sphnixen
1

#5: Ett steg på vägen att bevara och sprida kunskap är ju detta forum. Dagens situation/ekonomi tillåter väldigt få att ha möjlighet att gå som heltidslärling i flera år.
Så för att bygga upp ett ”blomstrande” keramikproducerande land är ju en kunskapsförmedling som denna rätt steg.

Rätt vad det är så kanske någon som hängt här startar upp ett litet företag som kanske kan växa.

Kunskap går inte förlorad om man anpassar sig till nya tider och vill förmedla den ?

ler
0

Det vet jag inte om jag helt håller med om. Romarna gjorde superb cement som håller än i dag, se bara på akvedukten i Segovia, man tror den blev byggd i går när man ser den. Och som jämförelse kan vi ta Ölandsbron, hur bra blev den? Det finns så mycket kunskap som man får på annat vis än att läsa. Och kvinnor och män har gått i århundraden och givit kunskapen vidare till nästa generation. Och så finns det så klart en del kunskap som man sitter på som nödvändigtvis inte kommer på forumet här, man har ju en del trumfkort på handen.

• Redigerat 2020-09-09 19:40 av ler
ler
0

Frågan är väl också under vilka förutsättningar man skall driva en industri? Jag kände Knud Torbøl som var grundaren av Decire, tidigare ledare på Bing & Grøndal. Han var med i en grupp som sammen med industrins/regeringens grupp som skulle utvärdera om keramiken hade en Framtid i Norden, det blev konstaterat att den keramiska industrin skulle dö ut i Norden. Och dom fick ju rätt. Men jag menar att det är hur man driver en industri som är frågan. Kan man undvika aktie vinster som bara ser på snabb vinst och inte långsiktigt tänkande. Nej man skulle samla alla kunniga folk och starta en fin industri som inte har som mål att vara tvungna att bli miljonärer på ett år.

• Redigerat 2020-09-09 23:28 av ler
ler
1

Med till starten av Decire var också Herribert Hertevig som senare blev ledare av laboratoriet som drevs av dmc2. Jag var där en tid och gjorde glasyrer. Det var ett laboratorium för praktisk tillämpning för industrin, det var ganska kul. Helt annat sätt att se på arbetsgången. Labbet låg i Höhr Grenzhausen. Det ligger nära Ransbsch Baumbach i Westerwald. Där finns otroligt mycket keramik och Westerwald museum, helt klart värt ett besök om man intresserar sig för keramik.

Trolmen
0

Hur är det föresten med Figgjo i Norge, dom har ju rätt avanserad porslinstillverkning. Man glömmer lått bort dom.

ler
0

Dom håller väl på fortvarande. Likaså dom uppe i norra Finland

Ulla
0

#11: Menar du Pentik? Det finns väl inget annat i norra Finland? Jag trodde inte att de var särskilt stora. Man ser aldrig någon keramik därifrån.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
0

Ja Pentik. Dom är inte så stora men jag tror det går bra.

Ulla
0

Hoppas det. Jag har några av deras saker, kanske mest för att jag förut kände en som jobbade där, Suck Woo Park.(en tidigare keramiklärare till mig) Ett trevligt utflyktsmål för oss norrbottningar.

_
_

• Redigerat 2020-09-10 10:00 av Ulla
ler
0

Måste väl vara ett trevligt utflyktsmål även om man inte är exnorrbottning?

Trolmen
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

klipp från Figgjo

Ulla
0

#16: Usch vad okunnig jag känner mig. Figgjo är en keramikfabrik i Norge alltså. Kan man köpa deras keramik här?

_
_

ler
0

Dom gör vitro porslin och jag vet inte men tror att det är mest till storkök och sådant, men kan ju kanske finnas i någon vanlig butik också.

Trolmen
0

Figgjo har en ensam ägare som antagligen har ett intresse av att driva en porslinindustri. Gå in och titta på deras produkter, det är inga lätta grejer dom gör. Vore väldigt kul att besöka denna enda kvarlevande porslinsfabrik.

Trolmen
0

enda nordiska porslinsindustri ska det vara

ler
0

Vad är skillnaden på en porslinsfabrik och en porslinsindustri?

Bo§e
0

#21: Litet diffust, eftersom jag tror att de båda orden har uppstått vid olika tider, i olika kulturer…

"Fabrik" känns litet grand som ett eko från svunna tider. En "fabrik" kan väl sägas beskriva en speciell tillverkare, och samma sak kan även gälla "industri", men ordet "industri" kan också användas i övergripande sammanhang som beskriver industri som allmänt begrepp i samhället..

Skulle tro att vi använder dessa ord litet slarvigt och oprecist idag, men det finns tveklöst en liten distinktion som är värd att grunna på…..

När jag funderar över detta, går tanken osökt till Povel Ramels låt "Fars Fabrik" från 1954: https://www.youtube.com/watch?v=USySS1XjFtA 😁

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2020-09-11 07:44 av Bo§e
Trolmen
0

#21: Fabrik är väl en byggnad egentligen. Industriell verksamhet blir det när en mängd arbetare producerar en mängd likartade varor samt att förädling av råvaror sker. Jag skulle säga att någon svensk porslinsindustri finns inte men det finns en del mindre verkstäder och fabriker.

Sphnixen
0

#6: ha ha …Ölandsbron… du vann :)

• Redigerat 2020-09-12 21:08 av Sphnixen
ler
0

Men då finns det väl flera industriella producenter i Norden. Pentik och porslinsfabriken och även Gustavsberg är väl lika mycket industrin som figgjo.

Trolmen
0

Ja det är ju en definitions fråga.
Figgjo har personalstyrka på 100 personer omsätter 80 miljoner
Dom har en 60meter lång tunnelugn. för mig så ligger Figgjo i en annan division än de övriga.

ler
0

Det håller jag med dig om.

osv
0

Ifö sanitär finns fortfarande kvar även om det är en lite annan sorts brukskeramik som tillverkas där.

Ulla
0

Här på sajten ligger fokus på konsthantverksbiten som den ser ut för en hobby- eller studiokeramiker. Men om du är intresserad av fabriksproducerad keramik, eller konsten att gjuta och högbränna en toalettstol så att den blir lagom stor och inte "slår sig" i bränningen, så är du naturligtvis lika välkommen.

Det här står att läsa i vår text Om sajten. Innan vi satte ihop den hade jag aldrig reflekterat över att det är så mycket i vår omgivning som består av keramik. Finns det andra företag än Ifö som tillverkar keramiska produkter i Sverige? Jag tänker på elmaterial eller annat som jag inte kommer på just nu?

_
_

osv
0

#29: jag har min verkstad på Ifö Center som är en kkv i Ifö ceramics gamla lokaler. De flyttade produktionen till Tyskland förra året. Här tillverkades isolatorer till ställverk. Från början på indrejningsmaskiner men senare genom någon slags vakuumteknik.

På området finns också företaget Specialkeramik. Som jag inte har koll på exakt vad dom gör. Lösningar till industrin skulle jag tippa. Dom gjorde något filter en gång.

ler
0

Ifö electric gör keramiska fattningar till lampor och sådant. Finns flera företag

ler
0

Calderys är en av dom. Det finns en del kvar i Sverige även om mycket är borta. Jag har ju genom mitt företag besökt alla flera gånger och det har varit väldigt kul att kunna se vad dom håller på med. Jag önskar att det kommer att finnas kvar lite av den typen av aktiviteter i Sverige.

Trolmen
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Ifö Ceramics som tyvärr lade ner sin tillverkning i Bromölla för något år sedan hade en avancerad keramisk tillverkning. Deras lokaler står till stor del intakta med mycket material och bland annat ett gammalt massa beredningshus i tre våningar, komplett med kulkvarnar siktar och filterpressar i rader. här skulle man kunna tillverka åtskilliga ton porslins lera per dag.