Glasyr på porslinslera; bättre?
Varför blir glasyr ofta bättre/vackrare på Porslinslera? Jag har sett det på kristallglasyr och en del oxblod/kopparröda glasyrer. Jag har också fått intryck att detta är ett vanligt fenomen.
Jo det är ju riktigt. Angående Kristallglasyrer så är porslinet oftast slätare i ytan än stengodslera, så blir det lättare att styra kristallväxten. Varje ojämnhet är en potentiell grodd för bildandet av en kristall och har man då en lite ojämn yta finns risken att det blir så många kristaller att man inte ser dom stora enkel kristallerna som man önskar. Så är ju porslinet vitt och relativt rent från störande färgande oxider. Och en vit bakgrund är så klart en fördel om man har färgade glasyrer med en viss transparens.
Intressant, det stömmer bra med vad jag sett, på stengods blir det lätt många små kristaller, på porslin färre stora. Undras om det räcker med vitheten hos porslin för att förklara hur även oxblod blir bättre, jag använder en vit stengodslera?
Ja det är nog både vitheten och att glasyren inte löser upp porslinet lika lätt. När man reducerar så blir det en jonvandring mellan leran och glasyren, så det bildas ett mellanskikt som är en blandning av lera och glasyr. Är det då en stengodslera som inte är lika ren som porslinet kan en svag missfärgning ske.
Bra förklaring, den är jag helt nöjd med!
Det är jag glad för att det var
#3: Intressant. Jag har nog tänkt mig att det är färgen på leran som skiner igenom, men när man tänker efter så kan det inte förklara att glasyrer kan se så olika ut på olika leror.
Tex så har jag använt två leror som ser nästan likadana ut i skärven. På den ena leran blir glasyren "Måsskiten" grön, på den andra blå. Undrar vad det skulle kunna bero på?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Det kan vara beroende på flera saker i kemin, skulle vara kul att se hur det ser ut, så blir det lättare att svara på. Men om man tar exemplet med oxblod glasyren så är det ju så att järnet i stengodsleran oftast har så hög halt att om det blir löst i glasyren och reducerat så blir det grönt, och blandar man grönt och rött från kopparoxiden blir det brunaktigt. Men med din glasyr Ulla så måste jag se eller veta vad glasyren och leran innehåller för att ge ett förnuftigt svar. Men en gissning kan vara att det är skillnad på mängden krita, magnesium och titan i leran.
- Redigerat 2020-09-17 23:36 av ler
#7: Tack för svar. Sakerna finns inte här, men jag ska försöka komma ihåg att fota dem när jag ser dem och lägga upp bilderna.
_
_

Spännande frågeställning. Jag har oxå provat flera till synes liknande leror men som gett olika resultat med glasyren. Bland annat gjorde jag tomtar i en gul/brun lera med grön glasyr som blev så fin. Många år senare skulle jag göra dessa igen, använde samma glasyr men mindes inte vilken lera jag hade tidigare. Använde prgi leran och mössorna blev bruna….. lite överraskande.
Ser mystiskt ut, ser man på leran så borde resultatet vara omvänt. Men en analys eller ett tekniskt datablad på leran kan ge svar. Det är bra klarat att få den så grön på en så relativt mörk skärv. Det är väl inte så att du hade en vit glasyr under den gröna?
#6: här är ett ex på samma glasyr på två olika gulbrännande leror. Eftersom jag tillbringat sommaren med att rensa ut gamla lerrester så kan jag inte säga vilka leror det är. En mix av några olika. Jag tycker bara att det är spännande att det kan bli så olika.
_
_
- Redigerat 2020-09-28 15:58 av Ulla
Ja där ser man, kan det ha lite med tjockleken på glasyren att göra?
Nej, jag tror inte det. Den blå färgen är den man brukar få med den glasyren. När tjockleken är annorlunda får man ett annat resultat, men inte det gröna. Jag har använt den gröna kombinationen några gånger till i olika ugnar och alltid fått samma resultat.
_
_
- Redigerat 2020-09-28 17:58 av Ulla
Men längst ner där det runnit och samlat sig är den ju blå. Men jag förstår vad du menar, det måste ju vara en relativt stor skillnad på dom lerorna. Snygga saker, det är helt i min smak.
- Redigerat 2020-09-28 20:39 av ler
Tack! Ja, den är blå där glasyren samlat sig, men en helt annan blå. Mera åt det turkosa hållet. Litet roligt är det att det kan bli så olika när färgen på skärven ser så lika ut.
_
_
Ja om man tar en gul brännande lera så kan det vara kalk som tar syre från järnet. Det brukar bli lite grådaskigt i färgtonen, det kan också bero på att leran innehåller nog av titan som ger en väldigt mycket finare färg, mera ren gul med en snärt av orange. Glasyren kan reagera på samma sätt om det finns nog kalk så blir det upplösta järnet i glasyren grön, tycker bara att det är något märkligt att det skulle vara så mycket kalk i leran, så är det i varje fall inte en tysk lera. Dom är som regel väldigt kalk fattiga. Men i princip så spelar det ju mindre roll om man vet vilken lera som ger vilket resultat.
Intressant! Där fick jag lära mig något nytt.
_
_
Om mängden kalk är större än 3 gånger järnet så blir det gulgröna färger.
Jag börjar förstå varför så många gillar att nörda ner sig i glasyrer. Har också lärt känna flera keramiker som är kemister i grunden. Det underlättar säkert förståelsen för hur olika ämnen beter sig och varför.
_
_

#10: lite sent svar men…. nej det är en grön glasyr från cebex som heter pinjegrön, men jag tänker även att glasyren kan ha ändrat sig från leverantören då den ser väldigt annorlunda ut tycker jag. Väldigt svårt att veta vad det var för lera då den var från runt 2006.