Ändra i glasyrrecept
Hej! Jag ska i mitt gymnasierbete arbete med glasyrkemi och jag planerat att göra en undersökning där jag ändrar receptet i en grundglasyr för att se vad som händer. Min förhoppning är att få fram kristaller och jag har läst, i keramisk handbok av Fin Lynggaard, att en minskad mängd av ämnen i aluminiumgruppen kan leda till kristallbildning. Även att en ökad mängd av ex zinkoxid kan leda till kristallbildning.
Jag funderar på att ändra mängden av de olika ämnena i denna glasyren:
50g Natronfältspat
20g Kvarts
12g Zinkoxid
15g Krita
3g Kaolin
Om jag förstod det rätt borde jag göra olika prover där jag minskar mängden natronfältspat och kaolin samt där jag ökar mängden zinkoxid för att på så sätt kanske få fram kristaller. Jag undrar: hur mycket kan/bör jag ändra i recepten för att det ska bli någon skillnad? Hur kommer detta att påverka temperaturen glasyren ska brännas i?
//Andrea
Skall det vara det där receptet så kan du öka zinkoxid halten genom att du lägger till 5% och så nästa 10% och gå upp i flera tills du får50-60% så ser du snabbt om du träffar rätt. Se till att ha en bra våg så du kan göra små prov på några gram. Skaffa lite Porslinslera och gör små släta plattor att testa på, dom kan då med fördel ligga ner så att det inte rinner för mycket glasyr. Avkylningen spelar stor roll speciellt bör det gå långsamt vid intervallet 900-700 grader