Keramik iFokus

Keramik

Läst 1178 ggr
loislane
1

Ask glasyrer

Funderar lite på glasyrer gjorda på aska. Är det okej att ha dessa på bruksgods?

Se skönhet i det icke perfekta. /LoisLane

[rolnor]
1

Beror kanske på var träden växt, tänker Tjernobyl? Skämt åsido, jag tror det går bra, ska inte vara tungmetaller i aska normalt.

loislane
0

#1: Ha ha ha! Nä träden har växt i skogen dvs min egen. Kan en temperatur på 1250 funka så de smälter ut fint?
Tack för ditt svar Rolnor.

ler
3

Man får normalt ha i flera saker i en askglasyr om det skall bli bra. Prova med en tredjedel av aska, lera och fältspat. Så kan man variera mängden av dom och även tillsätta lite krita, magnesit, dolomit och så vidare. Det blir oftast ganska bra glasyrer men färgen blir ju inte tomatröd. Och skall det vara till bruksgods så är glasyren i sig själv helt ok, det blir först problematiskt med infärgningar av dem som kan vara kritiskt.

[rolnor]
2

Min känsla är att dom vackra askglasyrer man ser är brända i reduktion, i vanlig elugn blir det trist.

loislane
0

#3: Tack för svar. Hur tänker jag då vid infärgningen av en ask glasyr? Går det att göra en vit sådan?

loislane
0

#4: Ja det kan jag tänka mig. Allt blir vackrare i reduktion, bara för att man har en elugn……:-)

ler
3

Det är lättare i gasugn men fullt genomförbart i elugn. Man måste bara hitta rätt och helt vitt kan det aldrig bli, askan innehåller ju en del järn och annat. Vill du ha en helt vit finns det lättare sätt att göra det på.

Bo§e
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, askors sammansättning kan variera mycket, beroende på växtplats m.m. och att optimistiskt försöka publicera "generella " analyser kan bli mycket missvisande….

Att jobba med askor är alltid ett äventyr. 😊

Här har vi dock ett försök att bygga systematisk kunskap kring askor, som härrör från tidigt 1900-tal. Man får ta det för vad det är, och kanske använda det som "guide" för egna försök, tills man byggt egna kunskaper kring sina lokala askor…..

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2020-09-23 16:19 av Bo§e
loislane
1

#7: Ja det blir till att pröva i elugn.
Har ett recept här jag tänkte testaa:

aska 38
kalifältspat 30
china clay 20
flinta 12
kanske lite röd järnoxid i också

Kan det vara ett bra recept? :-)

loislane
2

#8: Tack så mycket!
Ska bli kul att se hur min träaska beter sig. Kanske blir man besviken. Hur som helst så lägger jag ut en bild här på resultatet.

ler
2

#9 jag tycker omedelbart att det verkar vara väldigt mycket kaolin och kvarts, men prova kan du ju. Jag skulle nog använda någon lergodslera i stället för kaolin och jag tvivlar på att du behöver kvartsen. Tycker nog att du skall prova det jag skrev en tredjedel av aska, fältspat och lera.

[rolnor]
2

Just järnoxid tycker jag blir ofta trist i elugn om det inte är nån effektglasyr, askan kommer inte göra det hela roligare alls. Bättre då söka färdiga recept i böcker och på nätet.

ler
3

Jag tror du har arbetat med någon väldigt hård aska Rolnor ? En askglasyr kan bli väldigt fin och askan ger ju fin effekt om den får lov att smälta ut ordentligt. Och järn kan i en askglasyr bli fint rödorange, askan främjar sådana färger. Liksom benades också gör det.

• Redigerat 2020-09-24 22:40 av ler
[rolnor]
1

#13: j, jag har väl haft otur. Menar du att det blir så bra även i oxidation+

ler
2

Ja det är möjligt

loislane
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Nu ska vi se på mina resultat. Jag har två nya recept och alltså inte det ni läste att jag skulle använda från början. Jag börjar med recept 1 där jag blev lite positivt överraskad utifrån den dåliga kunskapen jag har när det gäller glasyrberedning :-)

Aska 40
Kalifältspat 40
Kaolin 20
+
Koboltkarbonat 1
Röd järnoxid 2

Jag brände i 1250 grader, oxidation
Proverna är doppade.

Jag fick inget prov på hur den ser ut innan infärgning. (glömde :-)
Kan man fixa något så glasyren blir bättre. Den blev matt där den är tunnare och glansigare där den är tjockare.

[rolnor]
1

Jag googlade på bilder, mitt intryck är att det mesta är vedbrännt när det är askglasyr, el-brännt är nog mer ovanligt? I reduktion kan det bli ursnyggt givetvis.

ash glazes

loislane
2

Glasyr 2

Aska 30
Kalifältspat 30
Ballclay 30
Krita 10
+
kopparkarbonat 10%

1250 grader, oxidation. Doppad i glasyr

Det oinfärgade provet blev ju så tråkigt som jag förväntade mig.

Men det andra provet ser jag ju att det blev grönt där det inte var för tjockt.
Där det blir en järnig svart yta….beror det bara på tjockleken på glasyren? eller är det för mycket kopparkarbonat? eller fel temperatur?

[rolnor]
2

Här är en länk, denna är vedbränd och ser ut som jag tänker mej askglasyr;
http://www.philrogerspottery.com/portfolio/pr326-ash-glazed-chawan/

ler
2

#18 det svarta är utfällt koppar, glaset hade inte plats till att lösa den stora mängden. Denna glasyr är inte lämplig till bruksgods.

loislane
0

#20: Kanske prov 1 är något att jobba vidare på istället då?

ler
2

Ja skifta ut kaolin till lera till att börja med. Nummer 2 glasyr behöver du ju inte skrota ta 2% koppar i stället och testa samma recept där du tillsätter 5-10% av andra material, det kan vara magnesit, dolomit, zinkoxid, bariumkarbonat och annat, kan också prova med kvarts

loislane
0

#22: Kan jag använda min stengodslera jag drejar med i recept 1 eller ska det vara lergodslera? Blålera? ballclay? :-)

ler
2

Jag tycker att du skall prova olika varianter, men ja du kan använda stengodsleran.

loislane
1

#24: Då går jag ut i drejstugan igen. Jobbar vidare med dessa två recept. Prövar det du föreslagit. Superinspirerad och hoppas få bra resultat!

loislane
0

#24: En snabb fråga är bränntemperaturen på 1250 okej?

ler
1

Helt klart en bra temperatur. Har du tänkt på hur du behandlar askan? Tvättad eller inte tvättad spelar stor roll och vilken sikt man använder spelar också stor roll.

loislane
0

#27: jag har inte tvättat askan. Har siktat den, men kanske behöver en finare sikt.
Blir resultatet ett annat om jag tvättar askan?

ler
2

Tvättar man askan så blir den hårdare (högre smältpunkt) det betyder inte att man skall undvika att tvätta, det får man prova sig fram med. Det är vattenlösliga salter bland annat från kalium och natrium som man tvättar bort. Sikten bör inte vara allt för fin för då går mycket av effekten bort, jag skulle personligen använda 40-60 mech sikt, normal 80 sikt blir för fin om du frågar mig. Kan så klart finnas recept där aska ingår och där det kan vara ok med finare siktar.

Bo§e
2

#29: Ja, siktningsgraden betyder mycket, och kan göra stor skillnad….

Och det här med tvättning har två sidor:

Tvättad aska blir, generellt, mer exakt vid invägning och dosering, dvs litet mer upprepningsvänlig, och sådan glasyr har större chans att klara längre förvaring i uppblandat skick utan att förändras.

Otvättad aska kan ofta ge ett "livligare", "blommigare" och mer spännande resultat, men är svårare att hantera med exakthet, och de lösta salterna kan spela spratt i hinken vid lång förvaring….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2020-09-25 17:19 av Bo§e
ler
2

För att producera en röd/ rödorange så krävs det att man har kalcium och magnesium i relativt stora mängder, lite litium förbättrar färgen. Små mängder titan och eller tennoxid är också bra. Man bör ha så stora mängder järnoxid att allt järn kan lösas upp i silikatet, som så kristalliserar i ytan. Dom här glasyrerna tycker om så hög temperatur som möjligt.

ler
3

Jag tycker att alla som gör askglasyrer och grillar korv med briketter i grillen skall samla den askan. Aska kan bete sig väldigt olika beroende på ursprung, en del askor kan själva bilda glasyr och andra kan inte alls. Tänk på flygaska som kan ses på en del keramik, kan bli väldigt fint. Ta olika askor och bränn dom rena så får man en bättre bild av sitt material. En väldigt stor fördel med dom flesta askor med undantag av vissa kolaskor så är partikelstorleken väldigt fin. Otvättade askor kan skapa problem med att fästa ordentligt på grund av salterna. Men med minst hälften av andra material kan detta problem undgås, här är det bra med en del lera. Personligen så tycker jag att dom brunsvarta varianterna är extra fina. Det blir ofta en stilla estetik, och det behöver vi nog också, allt behöver inte skrika av färgprakt.

• Redigerat 2020-09-25 20:57 av ler
Ulla
0

#32: Varför briketter? Är det något speciellt med dom, eller var det bara ett exempel?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
2

Ja det finns kanske olika sorters briketter men den jag har testat var väldigt lättsmält. Och så tänkte jag att det kan vara ett lätt sätt att få tag på aska. Grillar man inte själv så känner man kanske någon som gör det, även om säsongen börjar ta slut.

ler
1

#25 så skall det låta, och är det så som du har det så kommer det fina resultat med tiden. Kom ihåg att det kan vara en längre process, och gör bara en ändring i ett recept, då ser du vad just det materialet gjorde för skillnad, använder man flera material på en gång så kan det vara svårt att veta vad som gjorde vad.

[rolnor]
0

Vill man ha just den rostfärgade glasyrtypen med magnesium och litium så kan jag starkt rekomendera "Anders Röda" och "Red Brown" som finns i artikelsamlingen, bra med långsam avsvalning runt 1000-1100 om jag minns rätt. Dom blir fina i elugn.

[rolnor]
1

I denna tråd finns receptet på RedBrownoch en bild, den blir ännu snyggare ibland med svarta och roströda partier; https://keramik.ifokus.se/discussion/912452/favoritglasyrer

ler
1

Men är det aska i dom där? Det är ju en tråd om askglasyr, dom andra är säkert också fina men har ju inget med aska att göra.

• Redigerat 2020-09-25 23:07 av ler
[rolnor]
0

Det är benaska i den, duger det? Jag tog upp det etersom ler var inne på just den här typen av roströd glasyr med lite lithium i.

ler
1

Jo det duger väl om man bränner en ko själv.

Ulla
0

#40: Du är rolig du. 😁 Måste det vara en ko? Det kanske går lika bra med kycklingben om man gillar grillad kyckling.

_
_

ler
1

Ja det kanske går bra, den benaska som blir producerad i Storbritannien kommer från kor. Och dom är så vitt jag vet också enda producenterna av benporslins massa till industrin.

• Redigerat 2020-09-26 12:30 av ler
[rolnor]
1

Min tanke med redbrown-receptet var att du kunde bryta ned det till formel och räkna om det till ett ask-glasyrrecept, bosses tabell visar ungefär vad aska innehåller. Det kräver lite pluggande kanske, Lynngaards bok kan komma till nytta, är det inte den som beskriver hur mam omvandlar recept till formel?
Sen är frågan hur "snyggt" det måste bli givetvis, du kunde göra et prov med redbrown-receptet och bränna ihop med dina experiment och se vad du tycker.

loislane
0

#43: Låter lite avancerat för mig fortfarande. Men jag försöker plugga på ämnet. Men Lynngaards bok har jag inte. Är den lätt eller svår att få tag på?

loislane
0

#19: Den var ju så fin. Ska försöka få fram en som jag kan ha på en kollektion helst en matt eller halvmatt. Kanske det inte går med en askglasyr?

loislane
0

Går framåt tycker jag själv….

loislane
0

#46: nästa steg jag funderar över är att byta ballclay mot uppgrävd Blålera? 😮

[rolnor]
1

Ja, det ser inte så dumt ut!
Jag tror det är bra göra lite "finare" prover där du glaserar hela föremålet så får man bättre uppfattning tänker jag.

loislane
1

#48: Det har du rätt i, jag har tänkt på det och ska glasera ett större föremål. Dessa är bara små provskålar. Bilder dyker upp så småningom.

Ulla
1

#49: det är så roligt att få se dina försök. Har du en liten ugn så du kan köra ofta?

_
_

loislane
0

#36: Jag såg din bild på den. Den var jättefin!

loislane
0

#50: Ja det har jag. En liten naber bara för prover 16 liter. Tycker att glasyr är svårt att förstå sig på hur man gör. Men har haft en längtan om att komma fram med någon egen blandad glasyr till min verksamhet. Har benat ut baser, syror och neutraler och vilket som hör till vilken grupp osv med hjälp av olika böcker. Börjar fatta långsamt men säkert :-) Ask glasyrer verkar spännande. Jag vill försöka göra en ask glasyr jag kan ha på bruksgods i olika mjuka pasteller…..om det går?

[rolnor]
1

Det går deffinitivt! Vad bra att du har liten provugn, hela projektet blir betydligt mer görbart.

ler
1

Pastell färger är nog inte så lätt med aska. Vill man ha lite mera robustare uttryck så är askan bra. Pastell färger gör man lättast i en ganska vanlig zirkon vit glasyr.

loislane
0

#54: Då får jag prova ut efter askans egenskaper. Jag gillar ett robust uttryck också. Tänker mer att de kan dra åt en blå eller grön eller vit färg.

loislane
0

#53: ja den lilla ugnen är smidig!

loislane
0

Här kommer nya bilder på större glaserad yta med de sista recepten ovan .
Jag vet ju inte vad som är bra eller dåligt i blandningen. så jag behöver input.
tycker den blåbruna är cool, men kan inte avgöra på dessa båda vad som är bra eller dåligt. de rinner inte vilket är bra. sedan har jag inte doppat utan penslat på glasyren.

Ulla
0

#57: Spännande. Är det den blå glasyren ovan som ser så brun ut här? Ligger den fortfarande på den vita leran?

_
_

loislane
0

#58: ja samma lera cs950. skillnaden är att jag penslat på denna gång. Så jag tror att den med fördel ska doppas?

Ulla
0

Kan det vara så att den är tunnare där den blir brun? Det är svårt att se på en bild.

_
_

loislane
0

#60: Japp, så är det där penseln överlappar blir det mer blått. :-)