Glasyrtips mottages tacksamt!
Nu har jag kämpat i månader med att försöka få fram en fin grå glasyr samt en rosa. Men har ännu inte lyckats…
Har säkert provat sex olika recept på rosa men utan ett lyckat resultat (ser ju alltid så bra ut på bilderna…) Oftast har problemet varit att det inte blir rosa utan nån konstigt beige/grå daskig variant. Har provat att tillsätta mer kromoixd men inte nått fram till något bra resultat.
Jag har också provat massor av olika recept på grå glasyrer, de flesta med Nickeloxid. Men ingen glasyr har blivit grå ännu. Resultaten har varit allt ifrån sandfärg till brunt…
Så..finns det någon som vet något bra recept på en rosa och en grå glasyr? Skulle bli sååå glad!
Så får du nog börja med att säga på vilken temperatur du bränner
#1: Jag bränner till 1260 grader.
I receptsamlingen (https://keramik.ifokus.se/discussion/56625/matta-stengodsglasyrer-receptsamling) finns en grå glasyr från LeWe. Har du tittat på den?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#3: Just den har jag inte testat!
Grå färger kan man göra med olika oxider men det blir sällan rena grå färger, det är betydligt enklare att använda en grå färgkropp. Sådana finns i ett otal olika nyanser och kan användas i både transparenta och vita, tenn eller zirkonvit. Rosa kan man göra med en tenn vit glasyr som skall innehålla mycket krita och vara fri från zinkoxid, så skall det väldigt små mängder krom, eller att man har en liten skål med krom som kan ånga och sätta sig i glasyren, men det kan bli lite osäkert resultat. Man kan också använda en färgkropp av typen tenn-krom. Finns andra färgkroppar av olika typer men dom kräver speciella glasyrer.
#5: Jag har provat med grå färgkropp i bl.a tennglasyr. Men jag gillar inte resultatet, ytan blir liksom död tycker jag. Jag önskar en grå glasyr med liv i. Jag har sett att både Millas keramik och Nikkis keramik har superfina grå glasyrer. Jag undrar hur de gör? De verkar förstås mest använda lavaleraså där hjälper förstås leran till att skapa liv i glasyren.
Ja jag såg på deras keramik och det är helt klart leran som ger liv. Men du kunde kanske ta den där glasyren du har använt och tillsätta något som ger lite liv, rutilsand eller något granulat som finns i alla tänkbara färger. Men det är bara lite tankar, du får prova. Det bästa resultatet när man skall få grått är när man kan bränna reducerande. Då är det med tenn och antimon. Nickel och kobolt kan också ge grått. Med titan glasyrer kan man få levande glasyrer som är grå med minimalt med kobolt och eventuellt något nickel, dom kan även brännas oxiderande.
#7: Ja, det flesta glasyrer blir ju finare i reduktion. Tyvärr har jag bara möjlighet att bränna i oxidation.
Vad är granulat?
Jag har blandat en glasyr som heter dove grey. Den är jättefin men blir mer grön/beige än grå. Tror du man kan förändra receptet på nåt sätt så den slår mer mot grått? Så här ser receptet ut:
Minska mängden kobolt och ta lite nickel i också, bara en tanke. Skulle nog själv testa med0,2 kobolt och nickel någonstans mellan 0,5 och 2% test måste göras.
- Redigerat 2020-10-12 12:25 av ler
#9: Tack! jag testar!!