Keramik iFokus

Keramik

Läst 235 ggr
[rolnor]
0

Sälja på Etsy?

Har ni andra någon erfarenhet av det? Dom har mycket keramik, en del mycket fina saker. Jag har kollat på teskålar av sån asiatisk typ, finns olika modeller. Dom som är vackra och brände (eller påstås vara) i vedugn eller Anagama kan kosta runt 1500:- det tycker jag är OK betalning, det behöver inte vara så mycket jobb med en sådan skål, man slipper hänkla t.ex. Etsy tar 5% i provision+ 5% på fraktkostnaden om jag förstått rätt samt ett par mindra avgifter. Är väl bättre än vad ett galleri tar i provision, där ligger det väl på 30%? En sån skål är relativt liten och lätt, det håller ned frakten. Sen måste man såklart få till den bra och det är ju själva utmaningen. https://www.etsy.com/se-en/search?q=teabowl&ref=auto-1

• Redigerat 2020-10-09 22:31 av [rolnor]
ler
0

Då jag gick på konstakademin hörde jag om en japansk mästare som satt och formade små teskålar med fingrarna, enligt vad som blev berättat om honom så gjorde han ett par hundra stycken innan han gjorde den som skulle säljas, resten blev förstört. Nu vet jag ju inte om det verkligen var sanning? Men om så klart det måste kosta.

[rolnor]
0

Jag får en känsla av att ett sånt arbetssätt ligger i den "ödmjuka" stil som asiatiska keramiker har kanske? Att man nästan utplånar sej själv och är väldigt självkritisk? Kanske bara en fördom..

• Redigerat 2020-10-10 16:07 av [rolnor]