Keramik iFokus

Keramik

Etikettverkstad
Läst 453 ggr
sofiebrg
0

Höjd på knådbord?

Hej! Jag ska bygga ett knådbord till min verkstad men har svårt att komma fram till vilken höjd som är bäst, för att få bra kraft i armarna och bra ergonomi. Jag är ca 170 cm lång. Vad har ni för höjd på era knådbord?

Ulla
1

Jag vill gärna ha ett ganska lågt knådbord just av de orsaker du nämner. Oftast är de för höga för mig eftersom jag är ganska kort i rocken.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
1

Jag är enig med Ulla. Det skall vara så lågt att man använder hela kroppens vikt så att man skonar armarna. Jag tror att det är svårt att ange ett mått. Själv är jag 193 cm så jag kan ju inte testa för dig. Men kan du inte göra ett bord med för långa ben och så kapa av tills det känns bekvämt. Man kan ju också lära sig att älta i spiral så krävs det minimalt med kraft.

Paula31
3

Jag är 162 cm lång och byggde mitt kombinerade knåd och arbetsbord 84cm högt. Om du har möjlighet så ta med en bit lera till köket och provknåda på köksbänken. Känns det för högt eller för lågt så har du ju lite hum om var du vill lägga dig. Våra arbetsbänkar i köket är 92 cm. Jag provknådade där och kände direkt att det var för högt till min längd. Sedan provade jag köksbordet som är 75 cm. Det kändes mer bekvämt men för lågt för att ryggen ska må bra. På så vis kom jag fram till att 84 är bra för mig. Nu kan jag också sitta på en barstol och jobba om jag vill och ändå få plats med benen under skivan.

ler
0

Bra tips

Ulla
0

#3: Vilket bra tips. Köksbänk och köksbord har ju alla tillgång till.

När jag inredde min lilla verkstad så tänkte jag inte på såna saker. Jag ville ha standardhöjd på arbetsbänken men tvingades att sänka för att den inte skulle gå upp över fönstret. Det är jag glad för idag.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

sofiebrg
1

Tack för tipsen! Jag gjorde bordet ca 82 cm högt och det känns som en bra höjd nu när det är klart. Gjorde även ett likadant bort i standardhöjd (ca 92 cm), så kan variera efter behov.

j-aan
2

#0: om du står rak med armarna utmed sidan och viker händerna rakt framåt så brukar höjden från golvet upp till handflatorna vara en bra höjd för knådbänken.

ler
0

#7 fint tips. Det låter logiskt.