Porslin deflocculant
Hej,
Jag arbetar med gjutlera W 001, en transparent väldigt vit porslin från Lars Tärn. Jag blandar gjutleran till en tjock massa för att sedan spritsa ut den. För att göra den mer plastisk tillsätter jag i vattnet en liten del Giessfix 162 och Dolaflux B. Jag har tidigare använt detta i gjutleror av stengods.
Jag undrar om någon anser att dessa deflocculants kan påverka porslinet negativt?
I skrivande stund har jag gjort tester som står och torkar långsamt, det ser okej ut.
Kan inte tänka mig att de tillsatserna påverkar leran negativt…. Om det fungerar för dig kan du fortsätta göra så.
Ett alternativt sätt för att förhöja "krämigheten" är att tillsätta någon tesked mättad koksaltlösning per liter slamma, i stället för de andra tillsatserna. Prova detta och jämför…!
( Mättad koksaltlösning: 27-30 gram vanligt koksalt löses i 1 dl vatten. )
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2020-10-29 11:20 av Bo§e
Det som är testat av fabriken är LIQUI-FIX det är alltid beroende på leran vilken som är bäst.
#1: Tack vilket bra tips, detta ska jag testa!
#2: Jag har provat med liqui-fix, men jag tycker den beter sig konstigt med leran. Kanske beror det på att jag har så liten mängd vatten från början. Den blir nästan mer torr med liqui-fix.
Överdocering leder till sådant, man skall följa instruktioner både vad gäller mängden vatten och ställmedel. På fabriken har dom ett stort laboratorium som testar allt så det är nog inte fel när dom rekommenderar just det ställmedel.