Bränna rent gammalt porslin
Jag har hört att man kan bränna rent gammalt porslin som blivit krackelerat och missfärgat. Vad jag undrar är om någon har gjort det med lyckat resultat ? Till vilken temperatur då?
Jag har fått några trevliga, riktigt gamla tallrikar som är behöver fräschas upp om man ska använda dem. För att se om det funkar så köpte jag en billig tallrik på loppis för att testa på. Jag lät den gå med i en skröjbränning. Resultatet blev bra på ovansidan, men undertill blev glasyren alldeles noppig. Antar att det berodde på att temperaturen var för hög.
Vilken temperatur ska jag bränna till om jag gör om försöket?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Det finns en annan tråd som handlar om att bränna om gammalt porslin, inte för att rengöra det utan för att få bort krackeleringar. Det måste göras till en högre temperatur än jag strävar efter. Jag vill bara ha bort ingrodd smuts.
_
_
1250 men då var det för att reparera porslinskoppar.
- Redigerat 2020-11-07 17:25 av ler
Då brände du om helt och hållet. Jag tänkte att man kan gå bara så högt att smutsen bränns bort utan att glasyren behöver påverkas.
_
_
#0: "noppig" glasyr tyder, generellt, på för låg temperatur.
Men frågan är egentligen större än så, eftersom en glasyr inte riktigt har samma sammansättning när den bränns om, än när den brändes första gången…
Och vad är kärlet gjort av…? För det mesta har vi ingen aning……det skulle t.ex. kunna vara flintgods, och då kan ju 1250°C bli alldeles för högt…..
Det finns många frågor som skulle behöva besvaras, för att man skall kunna ge precisa råd här….
För att bränna bort organisk smuts krävs (nu gissar jag litet) åtminstone 7-800°C, och där kan det finnas en risk för att glasyren börjar smälta och hamnar i "bubbelstadiet". Var någonstans på temperaturskalan detta inträffar är hopplöst att förutsäga, så man måste nog ta en risk här, och testa….
Om man har ett "kasst" föremål i den aktuella servisen, kan man knacka sönder den i några delar som kan provbrännas i olika temperaturer…..men så är det ju inte alltid….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2020-11-07 17:51 av Bo§e
#4: Just det, det blir ju inte samma sak när man bränner om. Jag får kanske ge upp försöket med att bränna bort smutsen och se om jag kan hitta något annat sätt att få den ren.
_
_
Då är ju frågan vad smutsen är? Man kan prova med kristallsåpa, smörja på och låta stå inpackat i plast några timmar, det löser upp det mesta.
https://bollerup-jensen.dk/produkt/indendoers/husholdning/fastbrunsaebe/
#6: Ja, och för att slutligen få upp den lösta smutsen ur sprickorna kanske man kan badda in sprickorna med bentonit, och låta kapillärkraften jobba….??? Som vid rengöring av gamla kyrkväggar m.m.
Bara en tanke….. 😶
#6: Kristallsåpa var något nytt. Finns det ute i affärerna?
_
_
Jag har bränt om gamla tallrikar till 1250°C, blev fint. Beror såklart på vad det är för glasyr/lera.
#8 jag vet inte hur det är i Sverige men här finns det överallt.
#10: Jag var tvungen att söka på det. Det verkar som om det finns i Sverige också men här kallas det brunsåpa. Konstigt att jag aldrig har hört talas om det. Om man ska döma av det som står i länken så är det väldigt användbart till mycket.
https://www.paintpro.se/farg-ytbehandling/rengoring-av-altan-och-tradack
_
_
Brunsåpa är här flytande och inte så etsande som den fasta kristallsåpan. Men jag kommer inte ihåg hur det var i Sverige då jag bodde där. Det var heller inte något som jag använde då. Men nu klarar jag mig inte utan kristallsåpan, har jag bränt på något i en kastrull så smörjer jag med det och det löser upp allt så det blir väldigt lätt att göra rent.
- Redigerat 2020-11-07 22:38 av ler
Kristallsåpan var en intressant info…!
Jag läser att dess PH-värde är 13 (!) vilket förklarar dess effektivitet. Det är högre än t.ex. normalt blandad målarsoda…!
- Redigerat 2020-11-08 14:03 av Bo§e
Brukar göra rent toaletten med propplösare, det är pH 14, lut.
pH 14 är ungefär vad som anges för brukslösning av kaustiksoda (propplösare kanske ÄR kaustiksoda..?) och det är ju väldigt aggressivt.
Och kristallsåpans pH 13 ligger ju inte långt därifrån.
Vattenglas brukar ligga på pH 12-12,5, och det är heller inte att leka med.
Inte så konstigt att det varnas för att få det i ögonen….själv har jag haft "skrynkliga fingertoppar" många gånger pga närkontakt med vattenglas….
- Redigerat 2020-11-08 17:09 av Bo§e
Fördelen med kristallsåpan är att den sitter där man satt den. Avlopps rens och annat rinner ju bara bort om man nu inte häller mycket i en hink. Såpan kan man smörja ut till en millimeter eller så.
#16: Ja, det gör den intressant i många sammanhang…
Nu finns det ju också färgborttagningsmedel med liknande egenskaper, men såpan känns trevligare….den kanske t.o.m. luktar gott….?
Ja det gör den
Jo, propplösare är natriumhydroxid aka kaustiksoda.