Keramik iFokus

Keramik

Etikett: keramik-brÀnning
LĂ€st 316 ggr
Kreatia
2

Törs jag?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej 😊kreatia hĂ€r. Är en hobbykeramiker som skapar ett o annat. SvĂ€r ibland dĂ„ allt inte gĂ„r som jag vill. Har gjort en lykta som ska förestĂ€lla the Tor i Glastonbury England. TyvĂ€rr sĂ„ slĂ€ppte en vĂ€gg efter skröjbrĂ€nning o jag limmade den med 2 komponentslim.
Nu till min frĂ„ga: tror ni jag vĂ„gar glasera den o brĂ€nna? TĂ€nker att glasyren ska hjĂ€loa till o "limma" ihop vĂ€gguslingen đŸ€Ș vad sĂ€ger ni?

Ulla
0

#0: Hej Kreatia!

Fin tornlykta! Jag tror att limmet brÀnns bort lÄngt innan glasyren smÀlter. DÄ finns risken att den ramlar isÀr och blir förstört. Visst kan den stÄ kvar ÀndÄ, men jag skulle inte ta risken. Varför inte mÄla det med nÄgon annan sorts hobbyfÀrg om du inte vill ha den skröjvit. Det finns mÄnga som gör sÄ.

Förresten, blir den het nÀr ljuset Àr tÀnt? DÄ kanske man mÄste tÀnka pÄ att vÀlja rÀtt fÀrg.

SajtvÀrd för Keramik ifokus

_
_

• Redigerat 2020-11-08 12:43 av Ulla
Ulla
0

Ett annat förslag som du kan testa om du vill ha den glaserad Àr att brÀnna den liggande pÄ trefötter med den lösa sidan ovanpÄ. Det borde gÄ om det Àr en utanförliggande sida som lossnat.
BrÀnn dÄ i lergodstemperatur med lergodsglasyr. MÀrken efter trefötterna kan du slipa bort sedan. Allra helst skulle du ta bort limmet innan sÄ att du sÀkert fÄr in glasyr mellan delarna.

_
_

• Redigerat 2020-11-08 10:32 av Ulla
Kreatia
0

#2: tack ulla 😊 Ă€r nog bĂ€st att ha den liggande. Det Ă€r lergodsglasyr jag ska sĂ€tta dit. VĂ„gar ej ha den stĂ„ende dĂ„ risken Ă€r stor att vĂ€ggen faller.

Ulla
0

Jag har sett flera lyckade försökt att brÀnna ihop lösa delar med glasyr. DÄ har det varit helt lösa bitar som man kunnat fÄ in glasyr mellan. Men det Àr som sagt viktigt att allt ligger stilla sÄ att det inte ramlar isÀr under brÀnningen.

Den Àr vÀldigt fin som den Àr nu ocksÄ.

_
_

Kreatia
0

#4: tack 😊

ler
1

Man kunde ju ocksÄ ge den kalk liksom gamla kyrkor

Sintring
0

Du har ett PM

Kreatia
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6: det var ingen dum ide 👍nu sĂ€ger min syster att man kan mĂ„la med s.k jordfĂ€rger o brĂ€nna. Undra om denna vintunna som jag har köpt frĂ„n en norrlĂ€ndsk keramiker Ă€r mĂ„lad med jordfĂ€rger?

ler
0

Det kan vara möjligt att det Àr jordfÀrger. Men idén med att anvÀnda slÀckt kalk Àr att det dÄ inte mÄste brÀnnas, kalken kan dessutom infÀrgas med typ jordfÀrger eller syntetiska jÀrnfÀrger och andra typer av pigment.

Kreatia
0

#9: lĂ„ter intressant 😊var köper man slĂ€ckt kalk đŸ€”?

ler
0

Byggmax eller andra byggmarknader. Den bÀsta kvalitén pÄ kalk har dom pÄ ölandskalk som producerar till renovering av gamla byggnader, dom har bevarat det gamla hantverket och sorterar rÄmaterialet och brÀnner bÄde med ved och elugn. Nu vet jag inte om dom sÀljer till smÄ privata kunder, men frÄga kan man ju alltid.

Kreatia
0

#11: tack för tips 😊👍