Keramik iFokus

Keramik

Läst 866 ggr
Bo§e
4

All möjlig keramik...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7

Här kan vi alla lägga upp keramikbilder av blandade teman….

Bild 1 - 5 : Några föremål från min "miniatyrperiod" hos Höganäs Keramik…..

Bild 6 visar ett litet haveri från en saltbränning utanför Göteborg en gång i tiden…. Ja, den hamnade på en varm plats i ugnen… :-)

Bild 7 visar allmogekeramik från Bulgarien, dekorerad i den speciella engobeteknik som de trakterna är kända för…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2020-11-15 17:16 av Bo§e
Ulla
0

#0: Jösses vilka små miniatyrer! Bild nr 1 trodde jag var "normal" storlek ända tills jag läste ditt inlägg. Är den lika liten som resten?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
1

#1: Nej, föremålet på bild 1 har höjd 5 cm och bredd 2,9 cm.

• Redigerat 2020-11-15 17:50 av Bo§e
Ulla
0

Ja, det är ju jättestort 😀. Så otroligt fin

_
_

Ulla
6
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Mitt tema är minnen.
De två första bilderna är från Thailand. En gecko som tittat litet för djupt i glaset och en jättevaran.
Tredje bilden är ett brev som min pappa skrev hem till sin mamma när han som mycket ung tjänade som dräng långt hemifrån.
Bild nr 4. Min mormor dog redan i femtioårsåldern. Henne har jag mycket vaga minnen av.
Bild nr 5. Jag och LenaR på fotosafari en härlig dag på Södermalm. Här är ett av fotona som hamnade på en burk.

_
_

• Redigerat 2020-11-16 11:59 av Ulla
Ulla
5

Till temat minnen hör väl också den här keramiktavlan. Jag gjorde den när barnen var små. Grodynglen som fångades uppe i en bäck i Norrbotten fick följa med till Roslagen. Där växte de till sig, fick ben, tappade stjärten, och en morgon hade alla rymt. Fortfarande undrar jag om det är en andra-tredje - fjärde-osv- generationen invandrad norrlandsgroda när jag träffar på en i naturen.

_
_

• Redigerat 2020-11-16 20:34 av Ulla
ler
1

Fin och kul tavla, jag är säker på att det finns massor av norrländska grodor där nu, dom tål väl kylan bättre än dom som finns i Norrtälje!

[rolnor]
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Det gröna fatet la jag extra tjockt lager celadon på och fick bra krackelering. Tyvärr mjuknade leran lite och kanten sjönk ned, det var väldigt varmt i botten på ugnen där flamman gick in. Det andra är nån annan järnhaltig glasyr, jag gjorde en "nedvikt" kant på det och det var en kul idé sen är det dekorerat med järnoxid.

Ulla
0

#7: Fint med den nedvikta kanten på det mörka fatet.

_
_

[rolnor]
1

Kul att du tycker det, det är en av mina helt egna idéer annars gör jag ju mest klassiska former som "amfora" liknande saker. Sen är väl allt redan gjort av någon vid något tillfälle så det är svårt vara unik. Din tavla är fin, berättar en historia. Jag har också hämtat grodyngel men minns inte om det blev grodor av dom. Man kan ju ta in fjärilspuppor också som blir fjärilar, min mor gjorde det med min halvbror.

ler
5

Jag var på tur i regnskogen i norra Vietnam på gränsen mot Laos, där bodde jag hos ett minoritets folk som livnärde sig av att odla silkeslarver och dom producerade även tyget. Jag såg en låda med orangefärgade puppor så tog jag en av dom för jag trodde att det var färgat och att larven var död. Jag ville ge den till min sambo som är utbildad kläddesigner. Så när jag satt på flyget på väg hem ville jag se om den var hel, upp ut väskan flög det en fjäril. Kokoner heter det nog och inte puppor.

Ulla
1

#6 #9

Kul att ni tycker om min lilla tavla. Den är ett kärt minne.

_
_

Ulla
0

Den här tråden har blivit litet bortglömd. Det skulle var kul att se den fylld med massor av keramik i alla former. Jag valde att se ett tema, men det var nog inte meningen från början.

_
_

[rolnor]
2

Här är en som är gjord i min verkstad i Tullinge alltså lite senare, kanske 2005.
Hade extra tjock glasyr på halsen och då blev den transparent (som var själva idén) minns inte vad det är för glasyr faktiskt. Den bruna fläcken vet jag inte om jag gjorde med flit. Är järnoxid. Den är reduktionsbränd i min gamla el/gas-ugn.

ler
0

Väldigt fin pjäs, intressant glasyr och fin form.

Ulla
0

#13: Härligt rustik. Visst är det väl glasyren som ändrat formen på halsen?

_
_

[rolnor]
0

Tack!
Nej Ulla, halsen är drejad med en krage liksom, glasyren förstärker detta lite bara. Jag tror att Kenneth Williamsson gjorde liknande saker på 90-talet så det är nog inspirerat av honom. Hans var svarta, han fotade dom delvis begravda i sand i strandbrynet, mycket läckert.

Ulla
0

Fint. Det passar jättebra på den.

_
_

[rolnor]
0

Hittade denna bild på Kenneth Williamssons krukor, man ser på den ena krukan en antydan till sån "krage":

Bo§e
0

Jag tycker sådana "kragar" är vackra, och man kan ägna mycket tid åt subtila avvägningar innan det blir riktigt "magiskt"….
Jag gillar föremålet i #13….

Skulle tro att dessa "kragar" har sitt ursprung i den vardagliga brukskeramiken, med syfte att underlätta förslutningar av diverse slag….