Rakuugn vanlig glasyr
Hej!
Jag har tänkt skaffa en rakuugn från cebex (se länk nedan) och funderar på ett par saker!
Går det att bränna saker med vanliga ler- eller stengodsglasyrer, om man bara låter de stå i ugnen tills de svalnat, och är det möjligt att producera bruksföremål i en sådan ugn?
Det kan gå att smälta vanliga lergodsglasyrer i en sådan ugn om man brassar på litet extra, och väntar litet längre……men stengodsbränningar är inte möjliga.
Att skröjbränna i en sådan här ugn "går" visserligen, men det ställer psyke och tålamod på svåra prov…
Urjobbigt att "ratta" en skröj manuellt…! 😧…särskilt en så liten och "ettrig" ugn som denna…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2020-11-24 15:57 av Bo§e
Jag byggde en stor rakuugn av en rostfri balja och keramisk fiber.
Jag glasyrbrände en stor tekanna vid 1250°C så det går. Jag använde en villaoljebrännare som var lite modifierad. Det bör väl gå med gasbrännare men det är viktigt med tjockt lager fiber och bra rum för avgaserna så brännaren kan jobba på full effekt. Det blir väl i princip en vanlig gasolugn?
Ok! Jag kanske får experimentera lite med lergodsglasyrer då!
Utomhus borde vara ett tillräckligt stort rum, i ventilationssynpuntk? Är det risk att störa eller förgifta grannar, eller är det tillräckligt luftigt att bränna i trädgården?
Jag kollade på ugnen i din länk. Den är ganska liten, men då borde den vara lättare att värma upp. Men hur kan det stämma att fibern är 4 cm tjock om innerdiametern är 40 cm och yttermåttet är 45 cm? Det är i alla fall så jag läser det. En bagatell kanske, men jag blev fundersam.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#4: Å, vart såg du måtten någonstans? Jag tyckte det var konstigt att det inte fanns någon beskrivning alls, och funderade på hur stor den var! Den matten verkar ju inte gå ihop =/
#6: Vad sjukt, jag ser inte det, även om jag klickar på min egen länk! Undra om det är en engelsk version av sidan som saknar info då kanske.. Jaja, tack för informationen =) !
Ja, är du utomhus lär du inte förgifta någon…