Keramik iFokus

Keramik

Läst 224 ggr
vosta
0

Grå ring på drejskivan?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har precis använt min Shimpo Whisper-T för första gången och när jag rengjorde den så såg jag att det hade bildats som en grå ring runt området jag hade haft leran (se bild). Vet någon varför det blev så? Är nybörjare och vet inte om det är något man ska förvänta sig men verkar konstigt.

Bo§e
2

Jo, som du säger är det förväntat att tallriken med tiden kommer att få litet "varierad" yta, pga slitage och "sur" eller "salt" påverkan av olika leror.
Det är helt normalt.

Med en slipkloss, litet vatten, och fint våtslippapper, går det lätt att "snygga till" en drejtallrik, men frågan är om det är värt besväret, eftersom de här tecknen på användning snabbt kommer tillbaks så fort tallriken åter utsätts för lera, vatten och händer…..

Litet oxidation kan faktiskt ses som ett plus, eftersom leran "hugger fast" bättre på en nermattad yta, än på en blank….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2020-11-28 18:05 av Bo§e
vosta
0

#1:Okej, då är jag med! Tänkte att det var så men känns som att den ”varierande” ytan dök upp lite väl snabbt efter att endast ha använt drejskivan en gång som sagt. Men skönt att det inte är några konstigheter!