Keramik iFokus

Keramik

Etikettreduktionsbränning
Läst 518 ggr
RudeGirlPottery
0

Sot vid reduktionsbränning

Jag är en nybliven och lycklig gasugnsägare och experimenterar vilt med mina gamla konstskolekunskaper som grund. Det blir för det mesta fina resultat men jag har problem med sot. Ugnen står i ett uthus med betong i väggar, tak och golv och jag förstod att jag skulle behöva någon slags kåpa, utsug eller fläkt så småningom men redan efter en handfull bränningar är hela rummet täckt av sot. Frågorna är: Är det normalt att det blir så mycket sot vid Reduktionsbränning? Vad rekommenderar ni för kåpa/rör/fläkt som tål både högre temperaturer och sot?

ler
2

Det kan ju då tyda på att reduktionen är allt för kraftig, mindre gas och ingen sot.

Bo§e
2

#1: Ja, renare förbränning ger mindre sot (och snabbare uppvärmning), men vid Reduktionsbränning blir det oundvikligen sotbildning, även om det handlar om en "lätt" reduktion…

Men sotet är bara det mindre problemet med levande eld inomhus…..kolmonoxid är inte att leka med, och den är både osynlig, luktlös, och livsfarlig……

Levande eld i ett slutet rum är livsfarligt…!…oavsett vilket bränsle det handlar om…

Ja, här behövs definitivt en kåpa med en utluftskanal.
Kan göras mycket enkelt.
Om utloppsröret inte är för smalt, och med bra stigning, kan man klara sig med självdrag, utan fläkt, vilket är bäst när ugnen inte är elektrisk, utan jobbar med levande eld.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2020-11-29 20:13 av Bo§e
[rolnor]
1

Jag har haft en riktig skorstenspipa till min el/gasugn alltså en sån man har till en braskamin. En el/gas-ugn drar ju mycket mindre gas än en renodlad gasugn. Alltså, det bör väl vara en isolerad pipa?
Det vore kul se något du bränt RudeGirl!

• Redigerat 2020-11-29 22:07 av [rolnor]
ler
2

Jag har bränt i en del olika gasugnar hade en i min tidigare verkstad på en kubikmeter och så hade vi på konstakademin olika stora gasugnar, och jag har aldrig upplevt något sot. Gasol bildar inte sot vid förbränning.

• Redigerat 2020-11-29 23:02 av ler
RudeGirlPottery
0

#1: Tack för respons! Jag ska definitivt prova att dra ner på gasen men jag tycker inte att jag får upp temperaturen när jag sänker gasen. Tips mottages tacksamt!

RudeGirlPottery
0

#3: Tack! Nån dag när jag är modig ska jag lägga upp något. Det är framför allt celadon och temmoku som blir fina men jag gjorde ett prov på en askglasyr som också blev fin. Återkommer!

RudeGirlPottery
0

#2: Tusen tack för svar! Jo jag är medveten om kolmonoxiden, har alltid dörren på vid gavel och vistas bara i utrymmet när jag ska kolla läget. Men som skrivet, någon slags kåpa/kanal ska fixas.

Det känns som om temperaturen sjunker när jag sänker gastrycket men det är alltså ett sätt att minska på sotet?

Bo§e
1

Renast (minst sotig) förbränning får du när bränningen inte längre är reducerande, utan övergår till neutral eller oxiderande atmosfär.

Det kan styras genom att reglera gasmängden i förhållande till hur öppet/stängt ugnens toppspjäll är.

Men, oftast är det ju just Reduktionsbränning man vill använda sin gasolugn till….🤔

L.A.E
0

#7: Som # 8 Bosse beskriver så ska du styra/bränna , även när jag bränner gasugn så är det på samma sätt fast gasugnen står ute under tak

[rolnor]
0

Ser fram emot bilder! Älskar temmoku och celadon…

RudeGirlPottery
0

#8: Ja men eller hur? Det är ju knappt någon sot i början och slutet av bränningen men man vill ju reducera och då vet jag inte hur jag ska undvika sotet…

RudeGirlPottery
0

#9: Tack Lennart! Jag har ju verkligen inte hunnit "bli ett" med den här ugnen än. Jag får fortsätta styra gas/spjäll och experimentera. Det värsta är att alla mina experiment leder till att temperaturen sjunker. Vad menar du med att "det är på samma sätt" när du bränner?

ler
0

Är det en sådan där hobby ugn med atmosfäriska brännare?

L.A.E
1

#12: Vad jag menar är att # 8 Bosse Cebex beskrivning är det sätt som jag ofta använder vid gasugns bränning .
Man kan beskriva temperatur ökning som olika faser av trappsteg med energiomvandlingar , måste ladda lite till nästa trappsteg för att komma upp till nästa nivå. För hård reduktion ja då går det neråt i temperatur som du har märkt och energin går ut genom skorstenen/ taket som svart rök . Röda glasyrer på porslin lera då är det vid ca 1000 grader som jag börjar reducera annars vid 850-900 grader - Lera/ glasyr typ. Reduktionen blir nästan neutral på slutet för att bli helt oxiderande på topp temperaturen
Finns många sätt att bränna på och vilka typer av ugnar man har till gång till.

RudeGirlPottery
1

#13: Jag vet inte vad atmosfärisk brännare är. Det är en sån här: https://www.rohde.eu/en/arts-and-crafts/products/gas-kilns/tg-series/tg-80?c=361

[rolnor]
2

Kan du inte fråga tillverkare eller leverantör hur du ska göra? Det verkar som du har alldeles för lite luft i förhållande till gas. Ugnen ser fin och enkel ut, bra grej.

ler
2

Jo det där är atmosfäriska brännare. Som rolnor säger så undrar jag också om du har nog luft i förhållande till gas? Det är betydligt lättare med en ugn som har fläkt så att man kan styra både gas och luft.

L.A.E
1

#15: Tittade på bilden med brännarna och ser att det finns en vingmutter som pekar neråt vid varje brännare precis vid 90 graders böjen och undrar om inte där du kan justera luften genom att skjuta fram och tillbaka metallen för hålet på sidan som man ser lite av

Bo§e
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#18 Bilden visar en atmosfärisk brännare från Scandia.
Pilen visar ett justerbart spjäll som sitter undertill.

Men, tester (både mina och andras) visar att man inte har så värst stor nytta av det spjället när man skall reducera.
Bäst att alltid ha det helt öppet, och att i stället reglera ugnens toppspjäll och gasmängden (ratten) mot varandra för att för att få önskad temp.stigning eller syrereduktion.

L.A.E, det du nämner om "trappsteg" i #14 tycker jag är en bra beskrivning av hur det vanligtvis fungerar.
Under reduktionsfaserna brinner en del gas utanför ugnen pga syreunderskottet, och därför försämras temperaturstegringen (och kanske t.o.m. backar om man överdriver), och man får därför jobba sig uppåt i steg för att nå topptemperaturen, vid en Reduktionsbränning..

#17: Atmosfäriska brännare brukar fungera bra, om bara luftflödet är tillräckligt.
En vanlig miss vid hembyggda rakuugnar och andra gasolugnar, är att man (faktiskt ofta) gör utloppshålet alldeles för litet.
Man måste tänka på att den inkommande kalla luften expanderar väldigt mycket när den värms upp i ugnen, och den behöver följaktligen ett betydligt större hål för att komma ut än när den kom in (om man uttrycker sig litet förenklat).
Vid för litet utloppsflöde utgör utloppshålet en strypning, vilket förhindrar en ren förbränning när man vill få temperaturen att stiga, och man får en oönskad reduktion i stället för energi, när man "brassar på"…
Bättre med ett för stort utloppshål, som man vid önskemål kan reglera med ett spjäll, eller bara genom att täcka delar av det med t.ex. en sättplatta……

• Redigerat 2020-12-01 07:19 av Bo§e
L.A.E
2

#19: En mycket bra beskrivning Bosse tack, när jag själv glömde bort att ta med att inkommande kalla luften expanderar väldigt mycket när den värms upp i ugnen och luften behöver då större hål för att komma ut

RudeGirlPottery
0

#16: Jo jag ska kolla med dem (Seemanns). Jag får experimentera vidare med spjället och utgångshålet/skorstenen. Det är dem i kombination med gastrycket som jag har "lekt" med. Grejen är att jag får rätt så fint resultat i ugnen, det är bara sotet som är problemet egentligen. Tack för alla svar och påhejningar!

RudeGirlPottery
0

#19: Tusen tack för intressant svar! Jag ska testa att låta spjället vara helt öppet och bara reglera reduktionen med utgångshålet/skorstenen Grejen är att jag får rätt så fint resultat i ugnen, det är bara sotet som är problemet egentligen. Tack för alla svar, råd och tips!

RudeGirlPottery
0

#20: Tack för dina tips och kunskaper Lennart, ska jag testa att öppna spjället lite mer nästa bränning.

RudeGirlPottery
0

#18: Jo det finns ett "lock" med vingmutter som jag kan skjuta över ett hål och reglera luften med. Jag kallar det för spjället.

RudeGirlPottery
0

#17: Jag ska prova att öppna spjället mer nästa bränning. Grejen är att jag får rätt så fint resultat i ugnen så jag hoppas att det inte påverkar reduktionen, det är bara sotet som är problemet egentligen. Tack för alla svar!

RudeGirlPottery
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Då så! Nu har jag bränt och hade alla era råd och tips i bakhuvudet. Lät spjället närmast brännaren vara öppet hela bränningen och reglerade syret med spjället vid skorstenen istället.

Det var min bästa bränning hittills. Inte en gnutta sot eller svart rök och en mycket jämn temperaturkurva. Fint övertryck under reduktionsfasen.

Jag får dock inte riktigt bra resultat på bottenplanet, både utsmältning och reduktion är ojämn på hyllplanet. Kägla 9 går dock ner. I övriga ugnen är det mums fillibabba!

Tack igen för generösa råd!

Jag bifogar bilder eftersom rolnor var nyfiken. :-) Temmoku, chün och askglasyr (med egenproducerad blandaska från Bergslagen).

Ulla
1

Så läckra! Tack för att du visar.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
1

Ja, det var riktigt snyggt, tack!
Hur mycket kostade ugnen?
Hur mycket gas går år per bränning?

ler
2

Oben dicht unter Licht, som dom säger i Tyskland. Som betyder att man packar tätt uppe och glesare under så får man värme i botten också

RudeGirlPottery
0

#28: Tack! Den kostade 40 000 och den drar ganska exakt en P10 per bränning.

RudeGirlPottery
0

#29: Tackar! Måste prova!

[rolnor]
0

Oj, en P10, blir inte det dyrt? Det blir väl flera hundralappar/bränning?

RudeGirlPottery
0

#32: Jag betalar 300 kr för att fylla en P10 så ja, visst är det lite dyrare. Jag har räknat ut att min elugn drar ca 100 kr per glattbränning. Men… smakar det så kostar det! Och jag har just fått ett stipendium så jag unnar mig.

ler
0

Det är bra att du unnar dig den glädjen. 10 kg till 80 liters ugn är ju en del, jag hade en gasugn på 750 liter som nästan tog en 33 kg flaska. Men så fick jag ju en hel del in i den ugnen.

[rolnor]
0

Ja, det blir ju snygga grejer…
Jag hade en P11 tub till min 170l el/gas-ugn, den räckte till 5 bränningar. Det är troligen möjligt att minska rejält på gasen eftersom den ju inte behövs till uppvärmning, försökte göra detta, gick sådär. Ugnen kan få in luft utifrån om man inte har ett visst flås på brännarna och då blir det flammiga saker, ojämn reduktion. Kul att du fått stipendum, grattis!