Keramik iFokus

Keramik

Läst 227 ggr
NybörjarAnnika
0

Byta automatik Naber ugn

Hej,
Jag är nyfrälst lermakerska och har nu fått napp på ett par begagnade ugnar.

En Naber - frontmatad på max 75 liter. Den är fin i stenarna mm men automatiken är trasig och behöver bytas.
Var hittar jag ny automatik och kan någon ge en uppskattning på vad det skulle kosta?

En annan är en toppmatad wengers på ca 100 liter.

Frågan är vilken skulle satsa på?

Bo§e
0

Naberugnen
Om automatiken sitter pluggad mot ugnen med en multikontakt (en avlång kontakt med många stift), blir det väldigt enkelt. Då kan du bara beställa en ny automatik och be att få den med en sådan kontakt. Det blir då bara "plug-and-play"….. En seriös leverantör ordnar detta.
Lägg gärna ut en bild som visar ugnens baksida med kopplingen (och gärna framsidan också…)
Vilken modell av Naberugn är det…? (beteckningen på typskylten)

Wenger-ugnen
Jag tror att Sintring i Uppsala kan ge bäst hjälp när det gäller Wenger.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Ulla
0

Sintring har ingen hemsida men finns bland leverantörerna på länksidan med sitt telefonnummer.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Keramik iFokus - för alla oss som gillar keramik! Här träffas både erfarna keramiker och nybörjare för att byta erfarenheter och kunskaper. Välkommen du med!
NybörjarAnnika
0

#1: tack för svar! Jag ska kolla upp modell mm hon hade inte det nära. Men det låter ju hoppfullt så hoppas på en automatik som är pluggas mot ugnen så som du skriver

NybörjarAnnika
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1:

Bo§e
0

Aha….den automatiken tyder på att ugnen är ganska gammal, och den är nog tyvärr fastansluten till ugnen.
Men det finns andra lösningar….jag skickade dig nyss ett PM.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Sintring
0

Jag har skickat dig ett PM