Blanda glasyrer
Hej!
Jag är väldigt missnöjd med några av de glasyrer jag köpt.
Dom blir inte alls som på de bilder som visades på hemsidan. Nu undrar jag, kan jag förändra dom genom att blanda i en färgkropp eller en oxid, blanda dom sinsemellan eller med någon annan glasyr?
Jag undrar också över varför en glasyr blir matt på en lera och blank på en annan.
Hoppas någon har en förklaring.
Sici Ekvall
Det finns väldigt många variabler som styr ett glasyrresultat.
Glasyrens tjocklek, och om den ligger på en vågrät eller lodrät yta är ett par faktorer, men det skall också ställas i relation till bränntemperatur och värmearbete. När det gäller värmearbete kan man lugnt säga att precis alla ugnar har olika "karaktär", vilket i sin tur påverkas av i vilket skede elementen är i sin livscykel….
Och alla dessa variabler påverkar i sin tur varandra….!!!
Katalogbilder på "köpeglasyrer" visar hur en glasyr optimalt kan bli, rätt bränd (oftast), och de är ofta brända runt 1235-1240°C med "rätt" tjocklek.
En vanlig orsak till oväntade variationer, är att glasyren är för högt och/eller för långsamt bränd, eller att den är för tunn eller för tjock…. Men det kan förstås bero på flera saker, eller på kombinationer av allt det ovannämnda…..
Låter det krångligt…?….det är inte min avsikt, men med detta vill jag bara försöka tydliggöra hur viktigt det är att trimma in sin brännprocess och lära känna sin ugn.
Matt och blankt på olika leror…? Jag tror att vår vän Ler kan utveckla detta bättre an vad jag klarar…..men även detta kan vara kopplat till de faktorer som nämnts här ovan….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2020-12-16 19:25 av Bo§e
När jag började med keramik på egen hand köpte jag färdigblandade glasyrer. Eftersom de så ofta blev annorlunda än på katalogbilderna så blev jag förstås missnöjd. Det slutade med att jag hade många små slattar av olika glasyrer. Då började jag blanda egna och upptäckte att en del av dessa (de mest spännande förstås) också blev annorlunda mot vad jag förväntade mig. Det berodde på så många olika saker. Samma glasyr kunde se helt olika ut på olika leror. Tom samma glasyr på samma lera som brändes i en annan ugn kunde bli annorlunda. Man får helt enkelt prova sig fram.
Jag är ingen expert på glasyrer, men om du har glasyrer som du inte gillar så kan du testa att dubbelglasera, eller ändra dem som du själv föreslår. Var beredd på att de kan bli rinniga om du gör det.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Skall man ändra på en glasyr som man har köpt så är det ju bra om man vet hur glasyren är gjord. Men oftast så går det att få det att funka om man har riktig tjocklek och bränner på riktig temperatur.
Om du ser på terracolors egen sida så är temperaturen angiven, två olika den främre och den bakom på bilderna är brända i olika temperatur. Och det är på vit lera. Jag tror dina har fått för låg temperatur och möjligtvis är det för tunt glaserat.
Den främre är bränd till 1250 grader och den bakom till 1220 grader i katalogen
oj vad bra att få veta. Jag har inte ens tänkt på att gå in på deras egen sida. Tack! Jag har testat 1250 och 1260 grader och dom här proverna är på 1260. Och med en utjämning på 20 min. Och mycket möjligt att jag lagt på för tunt. Nästa gång ska jag testa att lägga på två skikt. Men jag är ändå ganska nöjd med hur det blev på den röda leran.
Jo, på den röda ser det fint ut.
Undrar om din ugn så visar rätt temperatur? Dom ser ju lite matta ut liksom dom på bilden i katalogen som är brända till 1220. Men kan bli bättre med tjockare glasyr. Bäst resultat borde det bli på den vita leran.
Jag läste också på:
I really enjoy the colour swirls of blue with this glaze. you never quite know how the colour will pool and move but its always beautiful. It does, like most of the terracolor glazes, need to be applied thickly with enough room at the base to avoid sticking to your kiln shelf and when you do the results are great. i fire at 1250 on white stoneware and get the results seen in the first vase
Tjockt, 1250 grader och se till att skydda sättplattorna för de rinner.
Och som ni säger på den röda leran ser det ju väldigt lovande ut.
Visa gärna nästa bränning - lycka till !
//Susanne Sundström
Jo, jag hade med en kägla sist jag glaserade men tyvärr misstolkade jag numret som stod tryckt på den. Trodde att 08 var det samma som 8.
Så då förstår ni vad som hände!
Ja och förlitar man sig på käglor så måste man se käglan under bränningen. Stoppar man in en kägla och ser den efter bränningen så har den fallit mer än den gör vid angiven topptemperatur på grund av eftersmältning under avkylningen.
Jo jag ställde den så att jag skulle kunna se den och kollade när maxtemperaturen började närma sig men då hade den förstås redan smält ner helt o hållet. Nästa gång ska jag ta rätt kägla.