Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningutrustning
Läst 462 ggr
cajjanek
0

Köpa drejskiva

Hej!

Jag är nybörjare och undrar om det är någon i Stockholmsområdet som har en drejskiva till salu?
Alternativt vilken drejskiva är bra för nybörjare till ett bra pris?

Ps. Skulle ni rekommendera att dreja hemma i lägenhet? I ett hobbyrum. Eller stänker leran för mycket?

Mvh,

Cajsa

Bagossa
0

#0: Hej
Jag har ingen drejskiva till salu men ha koll på begagnatmarknaden och se vad som finns. Du kan få ha lite is i magen för de dyker inte upp så ofta vad jag kan se. Köper du begagnade, se då till att den fungerar. Det kan vara tråkigt att behöva laga den det första du gör. Om det finns någon modell som är just för nybörjare tror jag inte. Marknaden för skivor är relativt liten, så det finns en handfull att välja på. En med pedal skulle jag rekommendera.
Det skulle säkert gå bra att dreja i din bostad. Det kladdar inte så mycket förutsatt att du inte tappar leran från skivan i full fart. Lägg ut en vaxduk eller liknande på golvet där du sitter. Det kan vara bra att kunna lämna skivan för att komma tillbaks en stund senare, vilket kanske inte är möjligt i ett hobbyrum som delas med andra.
Exempel på vad det kan kosta med en ny: https://www.lermakeriet.se/Category/169/drejskivor/

Ulla
1

En sak som är bra att fundera över innan du köper drejskiva är var du ska bränna din keramik. Kolla upp om det finns någonstans i närheten som du kan göra det om du inte har egen ugn.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Fereydon
0

Jag har en Venco drejskiva och jag är nöjd med den.
Den är robust och lite för hög men fungerar utmärkt. Den tillverkas i Australien och kostar ca. 300 dollar med frakten. Men just nu är det väldigt svårt med transparent över allt.

Norramon
0

Amazon har billiga från Kina men man kan inte dreja stora saker på dom.
men du måste söka på: pottery wheel

Ulla
0

#4: Har du provat någon sådan?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Majama
0

#5: De är små, men funkar om man ej tänkt sig jättestora saker. De är ju inte så starka.