För torrt för beskickning
Mina nydrejade skålar råkade glömmas i rummet som ugnen stått igång. Detta resulterade i snustorra alster. Kan jag göra något för att få dem beskickningsbara igen?
- Redigerat 2021-01-04 17:27 av ewaSS
Torr lera absorberar allt vatten som den får en chans att suga i sig, tills den sprängs och går sönder.
Men om man med en våt svamp tillför väldigt litet vatten i taget (försiktigt), kan man, med litet tur, mjuka upp ytan en aning, och göra den bearbetbar, i alla fall ytligt.
Det innebär dock ett chanstagande, och man får räkna med att det kan misslyckas.
Tillför så litet vatten som möjligt..!
Men man kan också bearbeta torrt gods utan att tillföra vatten.
Surformverktyg, kniv, och allt som är vasst kan användas. Avsluta med ganska grovt sandpapper, och slutligen en fuktad svamp…..
Dammigt och en del jobb, men på så vis kan man ibland rädda någon sak som man tycker är värd det……
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-01-04 18:11 av Bo§e
#1: tack för ditt svar, jag tror jag kör på det sistnämnda.
Lägg föremålet i en tättslutande plastpåse med något fuktigt i påsen typ tyg, svamp, trasa. Det måste stå ca 1 vecka……..Har fungerat bra för mig vid flera tillfällen……
Jag har någon gång lyckats få torkad lera att bli beskickningsbar genom att spreja med vatten, litet i taget i omgångar. Även om sakerna kändes torra så kan det hända att det ändå fanns en del fuktighet kvar eftersom det gick bra. En gång fick godset istället böldpest av behandlingen.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Du kan ju också dreja något nytt och upparbeta den torra leran, mycket lättare.
#0Hej!
Jag har lite bra tips. Under en bänk har jag plastlådor på hjul som man annars brukar ha under sängar. I dem har jag ett ca 5 cm tjockt lager gips som man alltid håller fuktigt. Där kan jag stoppa ner helt torra muggar och återfukta. Helt suveränt eftersom ytan aldrig blir våt om man inte häller på för mycket vatten så att det går över gipset. Där kan man förvara muggar länge om man inte hinner hänkla dem.
Ett annat bra tips är att använda papperslereslicker att hänkla med. Då spricker det inte i fogarna.
#6: Vilka bra tips! Blir det hållbart att hänkla med papperslera?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
- Redigerat 2024-02-02 14:27 av Ulla
#6: Vi har samma lösning i verkstan, boxar med gips i botten. Min kollega har tekannor som står i månader och väntar på att sättas ihop, funkar hur bra som helst. Om man har nåt som är lite för torrt så stoppar man det i lådan, sprejar lite med en blomspruta och ett par dagar senare så går det att jobba med igen.
Här är en äldre tråd på ämnet fuktlådor….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#7: ja det blir lika hållbart som vanligt, fast bättre eftersom det inte spricker!