Termokoppel i Chematexugn
Hej!
Är det någon som kan hjälpa mig med kunskap om vilken sorts termokoppel som sitter i en Chematexugn CFT120. Typ S? Jag tänkte uppdatera den med en ny automatik och behöver veta vilken typ av termokoppel den har/ Anna
Förutsatt att ugnen inte är "mixtrad" med tidigare, sitter där ett "termokoppel" (termoelement eller givare på svenska) av Typ S.
I så fall blir det inga problem om automatiken du köper är av samma typ. Kabeln till termoelementet skall då förstås också vara av Typ S.
Men det finns några frågetecken till….
Lägg gärna ut en bild på kontakten för automatikanslutningen, som sitter på ugnens baksida, så kan du få litet mer info.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-01-19 00:29 av Bo§e
#1: Hej och tack för svar!
Vi har ugnen på Öland så jag kommer inte åt att ta bild just nu. Men den känns omixtrad och förefaller inte ha använts så mycket. Då vet vi att vi kan gå vidare med en Rohdeautomatik tc304 som vi har över från ”hemma” ugnen.
Även om alla jobbat med Typ S, fanns det två "grundtyper" av den här ugnen:
De tidiga modellerna hade olika automatiker av fabrikat Jensen.
Dessa styrningar jobbade med en kontaktor som har 24 V spolspänning.
Senare typer hade automatiker av Nabertherm-typ, som jobbade med en kontaktor med 230 V spolspänning.
Nästan alla moderna styrningar kräver en kontaktor med 230 V spolspånning, så om din ugn är av den "senare" typen, är den redan försedd med rätt sorts kontaktor, och då är det fritt fram att installera en ny styrning.
Men om den är av den tidigare sorten, måste du byta kontaktorn mot en som har 230 V spolspänning.
Om man behåller den gamla 24 V-kontaktorn, brinner den upp, med en modern styrning.
Det var därför jag ville se en bild av kontakten på ugnens baksida.
Den avslöjar nämligen vilken typ av ugn det är.
Det här måste du ta reda på innan du monterar en ny styrning.
- Redigerat 2021-01-20 13:52 av Bo§e
Hej och tack för svar! Nu befinner jag mig hos ugnen och bifogar några bilder som kanske förtydligar frågan om vilken typ av termogivare det är. Vad jag kan se är det en 220v kontakter. Men vi tänkte nog ändå byta till en ny SSR och samtidigt komplettera med ytterligare en kontaktor. Jag tänkte ”kopiera” kopplingen i princip från vår betydligt nyare Rhodeugn. Vi är tacksamma för råd och synpunkter från kunniga keramikkollegor :)
Ok, styrningen är en "SA-14", tillverkad av Jensen Electric.
Det är originalstyrningen som dessa ugnar såldes med.
Mätsystemet är Typ S, vilket också syns, så termoelementet och dess kabel behöver du inte byta, om du skall ansluta en "modern" styrning.
/////////////////
Men dessa Jensen-styrningar jobbade alltid (såvitt jag vet) med 24 V signalspänning till kontaktorn, så den här kontaktorn "borde" vara en 24-voltstyp.
Alla dessa CF- och CFT-ugnar ugnar som vi konverterade från Jensenstyrning till nyare typer, fick, av nödvändighet, sin 24V kontaktor utbytt till "230-voltare"…
Inget på skylten tyder dock på att det skulle vara en 24-voltare, men jag ser heller inget som tyder på motsatsen (!!!)
Men det kanske går att utläsa ur typnumret, någon av koderna…eller på något annat sätt…?
Om kontaktorn är av 24-voltstyp, måste den bytas till en kontaktor med 230 V signalspänning, om du byter till en modern styrning.
Jag skickade dig nyss ett PM, så att du kan få hjälp med att identifiera kontaktorn med 100% säkerhet.
- Redigerat 2021-05-09 12:58 av Bo§e
#5: Hej och tack för engagerat svar! Det är värdefullt att få kunniga kommentarer. Det blir garanterat en ny kontaktor av SSR typ samt en kontaktor till av säkerhetsskäl.
#0: Jag har exakt samma Chematex hemma, och ja, min har typ-S. Men nu kör jag med en hemmabyggd webb-kopplad SSR-baserad styrsystem, byggd av en 300:- kronors raspberry pi dator och några andra komponenter. Starkström är såklart inget för nybörjare att syssla med, men det är spännande när man uppgraderar sina ugnar till styrsystem som är faktiskt flexibel och användbar! :)
- Redigerat 2021-06-01 12:14 av [cbhank]