Kostnad för uthyrning?
Hej
Jag har en verkstad i Stockholm som är nybyggd 15 m2 med två drejskivor.
En vän till mig vill hyra in sig och jag tycker att prissättning är så svår! Hon vill köpa egen lera med fria bränningar och tillgång till verkstaden ca tre dagar i veckan.
Vad säger ni? Hur har ni lagt upp det med inhyrda?
Alla upplägg välkomnas!
Vänligen K
Hej!
Jag hur ut verkstadsplats i min verkstad. Jag tar 800 kr/månaden för tillgång till verkstaden. Sedan vill jag ha kontroll över vad för lera som kommer in i verkstaden, allt för att undvika risken för sammanblandning av lergods och stengods. Det innebär att den som hyr hos mig också köper lera, glasyr och bränning av mig. Jag tar 600 kr för 10 kg lera, då ingår glasyr och 2 bränningar (och att jag blandar glasyrer och sköter ugnen). För mig har detta system fungerat bra, både när jag varit inhyrd i annan verkstad och när jag hyr ut.
Hej!
Det verkar vara vanligt med hyror för verkstadsplats i Stockholmsområdet på 800-1200 kr/mån. Priset varierar nog bl a på läge och utrustning, där har jag dålig koll på hur det ser ut.
Jag skulle inte godta fria bränningar. Vill helst styra över ugnen själv. Och en som gör många och/eller stora saker kanske måste bränna ofta.
Vi har försökt räkna ut ett ungefärligt självkostnadspris för en bränning, och det betalar man utöver hyran. I det ingår el och slitage av slingor och sättmaterial.
Hos oss får man ha egen lera och glasyrer, men det måste vara stengods. Det är alltför lätt att glömma vad som är vad och blanda ihop lerorna, och det kan få katastrofala följder för ugnen om man råkar bränna lergodslera för högt.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#1: Hej, har du skrivit kontrakt om något skulle hända med ugnen? Om leran eller glasyren som inhyraren använt förstört ugnen?
Det är en vän som skall hyra in sig, men både hon och jag vill att allt är okej åt båda håll innan vi startar!
#3: Nej då det är jag som köper leran och blandar glasyrerna och sköter ugnen så har jag inte gjort det. Skulle jag inte ha den kontrollen skulle jag absolut skriva ett avtal att hyresgästen står för ev reparationer om det skulle gå fel! Det är dyrt när något går fel med ugnen och då kan den mest hållfasta vänskap prövas hårt om man inte kommit överens innan!
Hej,
Jag undrar om ni har ugnen i samma rum?
Mvh?
Julia
Vi har ugnen i ett rum där vi utför visst arbete, men undviker att vistas där medan ugnen är igång.
_
_
Tack för svar Ulla!
#0 och #7: Hoppsan, jag svarade visst i fel tråd utan att märka det😁. Ber så mycket om ursäkt.
_
_
- Redigerat 2021-03-24 20:27 av Ulla