Vilken sorts keramik gör du helst?
Vad tycker du är roligast att göra av din lera? Är det saker som man dukar bordet med? Kanske något för trädgården eller en rolig skulptur? Konst? Annat?
Berätta och visa gärna en bild på något som du har gjort.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
- Redigerat 2021-02-06 20:40 av Ulla
Vad fin din vitlöksrivare är! Rivdelen blir en del av dekorationen.
_
_
#3: så fin 👌
#1: jättefin vitlöksrivare 👌
#4: Vilken trevlig idé med din väggdekoration. Har du gjort fler plattor så att du kan byta? En sommarvariant, en för julen osv.
_
_
#7: den där väggen med s.k tankerutor tänkte jag ha utomhus i sommar ovanför min bänk med rosor 🌹 däremot så har jag gjort en variant (ej bränd än) med stora bokstäver J U L som jag ska sätta 4 ljushållare på o limma fast på ett mindre armeringsjärn. Kan bli fint ha på en vägg till jul 🎅🤶
Just nu tycker jag det är roligast att dreja, och gärna bruksföremål. Det är en riktig utmaning att behärska drejningen. Önskar bara att jag var bättre på glasyrer. Ofta när man lyckats bra med att forma något så förstör man det senare i glasyrbränningen.
Annars är jag är periodare. När jag började med keramik tyckte jag det var roligast att göra små skulpturer. Nästa period testade jag olika tekniker och gjorde saker som mest var avsedda att vara prydnadsföremål. Gick de att använda till något - desto bättre. En rakubränd skål t ex går ju att använda, men helst ska man väl inte ha mat i den. Jag tyckte det var värdelöst att göra bruksföremål för köket när man kunde köpa sånt så mycket bättre.
_
_
- Redigerat 2021-02-13 22:37 av Ulla
#9: glasering är svårt, så lätt det blir misslyckat
#9 Det finns mycket recept på nätet, pinterest t.ex.
Jag är inne i en period då jag försöker förbättra min drejning. Är inte bra nog så det blir oftast att jag får fixa till i avdrejningen.
Sen ska jag ge mig in i glasyrvärlden. Köper mest färdiga, gärna penselglasyrer, då jag har begränsad verkstadsyta.
Här en kraterglasyr, färdig penselglasyr. Skulle vilja få till egna kraterglasyrer. Gillar ruffa ytor, gärna dubbelglaseringar
#12: Snygg! Gillar den rena formen.
_
_
#12 ja, den var läcker! Kul kontrast med den klotformen och den mer "fyrkantiga" avslutningen. Den känns lite "art deco" kanske??
Den ser fin ut, har aldrig provat kraterglasyr. Är väl inget man har invändigt i bruksföremål direkt, hi, hi.