Dreja i lägenhet
Hej!
Någon som drejar i lägenhet? Kan man det?
Ifall man täcker golvet bra och så vidare? Eller måste man ha en verkstad.
Mvh
Hej!
Visst kan man dreja i en lägenhet. (Jag hade under en kort tid min drejskiva stående under tvättkorgen i tvättstugan och drog fram den när jag skulle dreja.) Men att man kan det betyder inte att det är särskilt praktiskt. Drejskivan tar plats och det blir lätt stökigt och lerigt runt omkring den. Men det är ändå bara lera. Den går att torka bort. En ljus lera lämnar inga bestående fläckar.
Du behöver också ha plats att ställa dina alster medan de torkar och väntar på att bli brända. Och då kommer tiotusenkronorsfrågan: har du någonstans du kan bränna dem? Om jag var som du skulle jag kolla upp det först. Det är inte helt lätt att hitta det efter vad jag har hört.
Om du har löst alla problem och bestämt dig för att köra - Lycka till!
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Tänk på att ha en balja för tvätt av leriga saker osv så att du inte slammar igen avloppen med lera; när lerslammet lagt sig i botten kan du slanga bort vattnet och sedan ta hand om lerslammet.
Jag drejade också i vår tvättstuga och jag har även plastat in en klädkammare och satt och drejade där (utan kläder i klädkammaren då.. Jag hade kläder på mig…).
Det går, men endast för att man är så passionerad att man ser till att det fungerar.
Mycket extra tid går åt till att städa, plocka undan - fram och tillbaka.
Men vad gör man inte för den älskade leran?! :)
Jag håller med Ulla #1 och tipsar om att man använder en ljus lera, det var så jag också gjorde. Lycka till - det går!
//Susanne Sundström
- Redigerat 2021-02-15 13:18 av Susanne Sundström
Jag har drejar i vardagsrummet! Det gick bra! Hade inget skydd för golvet men det är skönare om man har det. Såg till att stå en bit ifrån möbler och de som kom nära skyddade jag med textil.
Bara att tvätta av allt sedan med vatten och spara/återanvända leran.
Lycka till!
#1: Jag drejar inne i ett rum i mitt hus. Har lagt en (billig) vaxduk på golvet som jag fäst med dubbelhäftande tejp. Det funkar bra, men längtar efter ett golv jag kan spola av.