Skröjat med plattengobe...
Jag har då ställt till det och använt plattengobe på mina verk och skröjat, insett problemet och sitter nu med skröjgods med en sträv, vit yta efter avsköljning. Mina fråga är: kan man ens göra något? Går det att rädda? Skulle vilja sätta glasyr på men är rädd att det bara ska gå åt pipan. Alla tips tas tacksamt emot!
Oj, vilket elände!
Grejerna går nog inte att rädda men det kan bli intressant med glasyr över men knappast "normalt". Du kan ju testa en grej och se hur det blir. Du kan nog slipa bort engoben men det blir ett jädra jobb…
#0: Det är nog kört ja, men jag håller med rolnor lika bra att testa och se vad som händer, vem vet? det kanske blir nåt spännande resultat?
Jag funderar på hur det brukar bli om det har runnit ner glasyr på plattor som är strukna med plattengobe. En del av glasyren brukar gå ganska lätt att skrapa bort medan en del går igenom och sätter sig i plattan, så att man får jobba hårt för att få bort den . Har du haft mycket engobe på dina saker?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Tack för alla svar! Ska testbränna med någon glasyr och se om det ens går. Spännande!
För att svara dig Ulla så har jag lyckats fått plattengobe som sitter fast efter skröj på åtta saker. Jag är fortfarande rätt så nybörjare på detta och det är en "massproduktion" för att lära sig teknik som fått åka på engobering. Jag hade doppat dem en gång för att sen stoppa i skröj. När de tog ut hade de fortfarande en pulvrig yta, men som nämnt innan så sitter en vit färg kvar på alstrena efter avsköljning. Vi får testa och se hur det kan bli! Den som lever får se… :)