Köpa Brent CXC eller ShimpoRK-3E?
Hej, funderar på att köpa ny drejskiva, har en äldre modell som låter. Vill gärna ha en tystgående, och funderar även på detta med Bats. Hoppas på lite goda råd från er som kanske har erfarenhet av att ha arbetat med en eller båda av dessa drejskivor. Med vänlig hälsning,/Maria
Jag har haft min shimpo Rk-3 e i ett år och är jättenöjd! Jag har köpt bats-system från Hartley & noble som är superbra och så behöver man inte borra hål i skivan!
Oj, vilket bra tips…måste kolla upp det! :)
Hej Joswald, igen…det såg ju väldigt bra ut, dessa Bats, och enkla att använda. Fråga: jag köpte ett par trä-bats på Cebex, och de blev förstörda nästan genast, klarade inte att stå över natten med drejade föremål kvar på skivan. De började släppa träfibrer och reagerade på fukten.
Poängen är väl ändå att de drejade föremålen ska kunna stå några timmar/över natten innan man lyfter av dem. Hur funkar dessa Bats som du köpt, är de några liknande problem? Undrar Med vänlig hälsning,/maria
#3: köpte samma Bats från Cebex med precis samma resultat som du, så jag var lite nervös. Men verkligen inte samma problem med Hartley o noble, de kan torka på dem. Vissa använder inte ens skärtråd, kolla på deras instagram. För de släpper ändå, jag tycker att dock att det är lite i senaste laget och att det är lite svårt att beskicka då, då jag skär dem innan torkning.
Jag köpte en Brent CXC för några år sen, supernöjd, finns just inget att klaga på mer än priset. Har inte provat Shimpo RK-3E men jag kan inte se att det skulle vara nån större skillnad mot Shimpos Whisper skivor som är kanon.
Det som talar emot Brent CXC är priset, Helena Hodell säljer dem för 19900 SEK ex. moms (https://helenahodell.se/produkt/drejskiva-brent-cxc/) vilket så vitt jag kan se är billigast i Sverige. Shimpo RK-3E ligger på 12900 SEK ex. moms hos Cebex, så det är en del pengar emellan onekligen.
Om du vill ha Bats pin holes på din Shimpo så kan du köpa den med borrade hål så vitt jag vet, det kommer inte som standard, alternativ borrar du själv eller sätter fast batsen med lera. Jag köpte min Brent för att jag ville ha Bats men i praktiken använder jag dem inte så mycket. Problemet med Bats som sitter fast med pins är att de alltid glappar lite, speciellt om du gör dina Bats själv och inte är super tight på att få hålen precis rätt. Det finns lösningar på det så klart, XIEM tools bat mate, osv osv.
Shimpo RK-3E är direktdriven, det är samma teknik som Shimpo har i sina Whisper skivor. Eftersom det inte är några rörliga delar att tala om är den tyst. Brent är remdriven och låter litegranna, inte jättemycket när de är nya men efter 20 år eller nåt i den stilen när remmar osv. är slitna så blir det mer oljud.
Som jag ser det finns det inte nån bra anledning att inte köpa en Shimpo.
De två sakerna som talar för Brent är att Brent är, i alla fall i nån teoretisk mening, kraftigare men det skall till rätt mycket lera på skivan för att det skall spela nån som helst roll. Brent säger att de klarar upp emot 70 kilo eller nåt i den stilen vilket kan vara relevant för en del keramiker (e.g. Alex Long https://www.youtube.com/watch?v=lfQ610Cska4).
Den andra anledning att Brent är bättre i min mening är att man kan öppna pedalen och ställa in min och max hastigheten. Jag har pillat på den en del och ställt in den så att den kan gå väldigt långsamt, vilket är trevligt när man drejar vissa grejer. Är det värt 7000 plus moms? Jag tycker inte det.
#5: Tack för bra och uttömmande svar. Skönt att höra att fler haft dåliga erfarenheter av Cebex trä-bats, trodde jag hade missförstått hur de skulle användas.
Och tack Björn för initierat och kunnigt svar gällande drejskivor. Tror det lutar åt den billigare RK-3E, då kan man ju köpa ett Bats-paket från Hartley&Noble och ändå ligga på många tusen plus! Ni har hjälpt mig mycket i mitt beslut! Tacksamma hälsningar/Maria :)
Bats (eller drejplattor på vårt språk):
Köp den billigaste sticksågen för ett par hundringar.
Skaffa sedan "riktig" spånplatta - inte MDF - med minst 12 mm eller gärna 16 mm tjocklek.
Sätt igång att såga, och du har snart hur många Bats som helst, som håller i decennier.
Mina gamla favoritplattor (bilden) är minst 25 år gamla, några ännu äldre, och de blir bara bättre ju mer "impregnerade" av lera de blir….
🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-02-23 00:31 av Bo§e
#8: kan bara fylla i att ju bättre jag blir på att dreja desto mindre kraft använder jag, och kan nu faktiskt lyckas dreja på vanliga spånskivor som jag sågat till som ovan och med en blöt disktrasa mellan skivan och plattan som håller fast den. Ibörjan tryckte jag för mycket och hade då svårt med centreringen på Bats.
Men använder mig av H&N Ffa till mindre grejer som tekoppar, snabbt och enkelt!
#9: Smart…tack igen för bra tips. Har faktiskt några 16mm större spånskivor, som kan lämpa sig för detta. Ska fixa en såg bara. Topp! :)
#0: Tack Björn för att du puffar för mig! Jag vill ju priskonkurrera med Brent CXC. Men priset låg på 19900:- ink moms. Alltså 15920:-ex.moms. Med stigande inköpspriser och dollarkurs som peakar har jag nu fått öka priset till 18.800:- ex. Moms / 23.500:- ink moms. Bara liten upplysning. 🙌🏻